Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 25 november 2014 08:56

Jobbperioden är slut så nu är det rast och vila några dagar. Idag tar jag en soft morgon och unnar mig lite myspys. Jag var inte hemma förrän 00.30 inatt så en långsam start passar bra . Eftersom det blir arbete nästa helg så ska jag förbereda lite inför första advent. Saffransbullar har jag redan bakat men så ska ju julstjärnor, adventsljusstakar och gardiner på plats.

Jag har ju berättat förut om att vi ofta träffar på kändisar på våra flygningar. Under mina arbetsdagar den här gången har jag fått träffa en av Sveriges mest kända kändisar. Personen kom till flygplanet med VIP-service, hade en assistent och en livvakt med sig. Mer får jag inte yppa...

Sonen är nu i Kambodja och verkar ha det riktigt bra. Dottern pluggar på och har börjat jobba för Proffice. Just nu har hon uppdrag som receptionist på en arkitektfirma nån dag i veckan.

#VIP #kändisar #flyg #helga #advent #inredning #lussekatter #hemligt #kambodja #resa #proffice

Av Helga - 18 november 2014 13:27

Nu börjar jag bli oerhört sugen på adventstiden och allt mys med tända ljus och adventsstjärnor i fönstren. Novembermörkret bidrar säkert till min längtan. Vad göra då? Jo, sätta igång med lite förberedelser så klart...

Idag har jag köpt två sorters mossa till olika adventsarrangemang och så bakar jag lussekatter. Mmm... kanske kan jag och dottern tjuvsmaka varsin kuse sen till fikat. Dottern har just kommit hem från universitetet - idag har hon tentat och är värd lite extra omsorg efter allt pluggande.

#baka #helga #familj #lussekatter #saffran #mossa #advent

Av Helga - 17 november 2014 14:18

Nu är det ledigt igen efter några fullmatade flygdagar. Imorse vaknade jag av att sonen hörde av sig via "WhatsApp". Killarna är nu på väg att flytta sig från Koh Tao till Kambodja. De ska bl a åka till Angkor Wat som finns med på UNESCOS världsarvslista.

Senare fick jag superenergi och har farit runt i köket, vilket jag gillar och ser som avkoppling. Jag har kokat saft och gjort egen majonnäs bl a. Mer om det i Hillas matprat.

På jobbet är det turbulent med risk för eventuell övertalighet inom kåren. Stämningen blir så klart orolig och tryckt men de kollegor som jag jobbat med de två senaste dagarna har varit superproffsiga. Vi har inte visat någonting utåt och detta trots att vi precis i dagarna fått jobbiga besked. Så har det alltid varit inom kåren - väl ombord på flygplanet gör vi vårt bästa för passagerarna - "The show must go on"  liksom.

#mat #helga #flyg #resa #thailand #kambodja #flygvärdinna

Av Helga - 10 november 2014 08:06

Igår hade vi vänner över på söndagsmiddag - riktigt trevligt och något man borde göra oftare. Vi åt en mustig gryta på högrev kokt med mörkt öl, mango chutney mm. Till efterrätt hade vi en exotisk fruktsallad med grädde och chokladbollar.

Jag har några extra lediga dagar nu och ska njuta av lugnet. Imorgon ska dottern och jag åka till Thun´s. Det är en outlet belägen ca 3 mil utanför utanför Uppsala. Där finns kläder, heminredning, skor och hushållsartiklar. Ett bra ställe att ladda upp förråden på.

Just  nu pågår ljusfestivalen "Allt ljus på Uppsala" här i stan. Den promenaden vill jag också gå...

Har du sett filmen "The Kings speech"?

Om inte gör det! Jag såg den via nätet i lördags när jag var ensam hemma - riktigt bra!

#middag #helga #ljusfestival #uppsala #film #vänner #shopping

Av Helga - 8 november 2014 18:20

Ikväll är vi utspridda.

Jag sitter hemma och myser - det uppskattas när man reser så mycket annars. Maken är på restaurang med några kompisar för att fira en födelsedag. Dottern är på höstbal på sin studentnation och sonen är på äventyr i Thailand.

Idag fick vi information via "whatsApp" som både är spännande men även lite oroande. Sonen och kompisarna har tagit dykarcertifikat på dyk mellan 0-18 meters djup. Sen valde två av dem (inkl vår son) att ta ännu ett certifikat för djupdykning ner till 30 meters djup. De har dykt ner till ett vrak idag, de ska dyka nattetid och lära sig navigering. Det ska bli skönt när han blir klar med detta så jag kan koppla av lite.

Imorgon ska vi ha söndagsmiddag här hemma med ett par som vi umgåtts med sedan ca 25 år. Det blir långkokt högrev med kanel och spiskummin.

Här en bild på dottern innan hon stack iväg till balen;

#familj #höstbal #helga #mat #recept #resa #thailand #dykning #middag

Av Helga - 3 november 2014 09:27

Igår var en dag som går till historien som en pluffsardag.

Först var jag, maken och dottern på ett hotell och åt en rejäl brunch. Där fanns allt du kan tänka dig; pannkakor, grädde, sylt. stekta ägg, äggröra, pytt i panna, kycklingben, bacon, pajer, ostar, bröd, sallader, efterrätter....... Väldigt mätta rullade vi hem.

Min efterrättstallrik...

Sen på eftermddagen kom våra föräldrar över och fikade och du kan säkert tänka dig hur sugna vi var på fika. Bah!

Strax innan gästerna kom...

Vi har hört av sonen och nu har han och kompisarna kommit fram till Koh Samui i Thailand.

#helga #fika #brunch #resa #thailand

Av Helga - 31 oktober 2014 10:51

Idag är modershjärtat allt lite tillknycklat... Sonen for iväg igår och vi ses väl inte förrän framåt våren.

När jag satt på min klappstol inför landning igår och lyset var släckt kände jag hur jag ögonen tårades. Sen måste jag bara skärpa mig eftersom jag har en hel bunt människor som jag ansvarar för om något skulle hända. Sen efter start från Moskva tänkte jag att nu flyger vi nog förbi varandra i luften. Jag på väg mot Arlanda och sonen på väg mot Bangkok.

Jag kanske skulle ha vinkat ut i mörkret?

Nog om det!

Idag är min sista jourdag och vi får se vad jag ska iväg på för äventyr. I helgen är jag ledig och på söndagen blir först brunch på ett hotell med familjen och sen får vi  fikagäster. Det ser jag fram emot och det blir mysigt!

Bild från en brunch i Östersund förra året...

#resa #helga #flyg #jour #brunch #fika #ledsen #familj

Av Helga - 30 oktober 2014 08:06

Igår fick jag en lugn dag på jouren utan utkallning. Sonen kom hem med alla sina grejer efter att ha bott på olika håll sedan i april.

Nu är sonens avresa väldigt nära och han blir borta ungefär ett halvår. Packning pågår...

Jag har fortfarande jour så vi får se om jag är hemma när han sticker till Arlanda.