Inlägg publicerade under kategorin Familj

Av Helga - 12 december 2014 08:52

Pga Telias problem med cyberattacker mot deras servrar kommer jag inte ut på internet via bredbandet. Det har strulat flera dagar nu.

Igår kväll träffade vi en släkting från USA som är i Uppsala på en kongress. Vi mötte henne på hennes hotell och gick sen till restaurang Plock och åt några smårätter och drack ett glas vin. Efter det gick vi till stora torget i stan och tittade en stund på sändningen av musikhjälpen. Självklart har vi betalat in pengar till insamlingen som ska hjälpa till att stoppa spridningen av HIV.

Idag flyttar våra närmaste grannar till stan. Det är ett äldre par som bott här sedan vi flyttade hit 1997. De har alltid varit otroligt fina och gulliga. Vi kommer verkligen att sakna dem. Just nu står en stor flyttbil här utanför och plockar med sig alla deras saker och möbler. Snyft...

In flyttar ett yngre par med en ett-årig baby. Jag känner mannens pappa faktiskt och vet att detta också blir bra grannar!

Här på bilden står min dotter och vår släkting framför buren på stora torget. Släktingen är typ en syssling till mig på min farmors sida. En av min farmors syskon emigrerade till Amerika och det har blivit många släktled på andra sidan Atlanten. Vi följer gärna tv-serien "allt för Sverige"och tänker på vårt arv.

#arv #usa #telia #problem #helga #plock #restaurang #emigranter

Av Helga - 9 december 2014 18:07

Mycket jobb är det den här arbetsperioden. Jag har bara en timme tillgodo av det maximala antalet timmar man får ha schemalagt.

Idag har jag varit på kurs hela dagen och satt faktiskt inte så långt ifrån området som var avstängt i utrikeshallen pga ett bombhot.

Nu på bussen hem. Jag har mat i en plastkasse och så ska jag vara tillbaka på arlanda igen om 13 timmar. Bara hem, äta, se tv, sova och så nya tag igen.

Ser på instagram att sonen nu kommit fram till Vietnam.

#resa #bombhot #helga #vietnam #flyg

Av Helga - 6 december 2014 17:14

Idag är jag en lycklig mamma...

I taxin på väg in till stan där jag och min kabinbesätting ska sova, hördes sonen av från Phnom Penh (kambodja). Vi bestämde att vi skulle höras igen när jag kom in till hotellet. Vi lyckades hitta en bra telefonlinje via facebook och pratade för första gången live sedan han reste iväg i slutet av november. Inatt ska killarna resa vidare med buss till Ho chi minh i Vietnam. Vilka äventyr de är ute på...

Jag har äventyrat jag också här i norra Sverige. Gått gågatan fram och tillbaka och köpt nån liten julklapp. Det blev en burgare på Max och lite inköp på ICA. Ja, du hör att det är lite mindre spännande händelser hos mig...

Riktigt fint pyntat i stan...

#umeå #julpynt #advent #resa #Kambodja #vietnam #helga #flyg

Av Helga - 4 december 2014 16:45

Efter att mina föräldrar åkt härifrån vid lunchtid åkte jag till stan och köpte julklappar. Jag vill ha så mycket som möjligt klart innan det blir trängsel i affärerna närmare jul.

Jag hade två presentkort kvar från min födelsedag och köpte två superläckra betongljusstakar av Tove Adman på inredningsbutiken Trolltyg. Dessutom är julduken på bilden ny...

Jag har två andra betongljusstakar (också Tove admans) som jag fått i present tidigare och de ser ut så här;

#julduk #adman #inredning #design #helga #shopping

Av Helga - 3 december 2014 15:58

Igår fick jag en lång flygdag på jouren och vi flög både en inrikes- och en utrikesflight. På den sistnämnda flygningen hade vi med en försäljningsvagn och vi har ett nytt sortiment just nu. Eftersom det var en hel del nya varor och eftersom det snart är jul såldes en hel del grejer (parfymer, sjalar, smycken etc). Kul kul! Ibland har vi försäljningstävlingar och i oktober vann jag och min besättning varsin presentcheck eftersom vi hade lyckats samla in flest antal förbeställningslistor på en charterflygning. Tävlingarna ser olika ut varje gång men det kan handla om att sälja flest antal produkter på en flight t ex.

Idag är jag ledig och har några inneboende här. Det är mina föräldrar som flyttat in några dagar eftersom de har hantverkare i lägenheten. Hela deras fastighet byter fönster så de har kaos där hemma. Vi har följt SVT:s extrasändningar kring budgeten, fikat och pratat. Dessutom har jag varit iväg en stund och handlat julklappar och mat.

Nu ska jag snart börja med middagsmaten och det blir lax med tomatpesto och ugnsstekt broccoli med vitlök och mandelspån. Det känns kul att ha en extrastor familj här hemma några dagar - ett generationsboende!

#advent #flyg #helga #middag #mammaochpappa #budgeten #julklappar

Av Helga - 29 november 2014 16:07

Igår hade jag en lång flygdag med en Europatur först och sen en inrikesflygning. Det fanns ingen inplanerad matpaus på marken men vi fick äta både frukost och lunch ombord. Vi hade inte helt fullsmockat så det gavs tid att sitta ner, precis som vi ska göra.

På inrikesflygningen hade vi med en väldigt liten baby. Vi frågade hur gammal babyn var och det visade sig att hen bara var 7 dagar gammal. Faktum är att man inte får flyga med bebisar som är yngre än så iallafall inte på vårt flygbolag. Vi blev lite osäkra på åldersgränsen så vi slog upp det i en manual som alltid finns med i ett skåp på flygplanet.

Idag har jag haft en sorts jourdag som inte gav något arbete. Gissa om jag är nöjd när jag kunnat handla mat, promenera med maken och pimpa inför första advent på tid som jag trodde inte fanns...

Dottern ska operera bort sin sköldkörtel och har äntligen fått en tid för det i januari.

Sonen är just nu i Kambodja på en liten ö som heter Koh Rong. Det ser helt underbart ut på bilder och jag tror inte han längtar hem även om vi nu går in i adventstiden!

#förstaadvent #advent #pimpa #inredning #december #helga #flyg #baby #resa #kambodja #kohrong

Av Helga - 27 november 2014 09:41

Jag var på stan igår kväll igen och det är så vackert nu när julbelysningen kommit upp kring Fyrisån.

Efter ett par ärenden blev det dags för middag tillsammans med tre tjejer som jag känt sedan gymnasiet. Vi gick till en Turkisk restaurang som heter Hodja. Vi beställde alla en avsmakningsmeny med en massa olika smårätter. Det är en riktigt mysig miljö och maten var kanongod!

Idag kommer mina föräldrar hit. Jag har bakat lussekatter och skurna pepparkakor så det ska jag plocka fram till fikat. Degen har vilat i kylskåpet sedan igår och idag bakar jag av en rulle och stoppar de andra tre i frysen. På så sätt får vi nybakta pepparkakor när helst vi vill.

I vårt vardagsrum har jag tjuvstartat advent lite med en adventsstjärna och en adventsljusstake. Det syns inte från vägen utan bara mot skogen så jag kände att jag hade rätt av fuska - allt för ljuset och myset som behövs i höstmörkret. Hur gör du?

#advent #julbelysning #turkiskt #mat #helga #lussekatter #pepparkakor

Av Helga - 26 november 2014 09:12

Igår gick vi en kvällspromenad på stan för att se ljusutställningen "allt ljus på Uppsala"

Carolina Rediviva

Vid Uplandsmuseet och domkyrkan

Rådhuset

Det fanns en hel del mer att se men jag tog inte kort på allting.