Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Hur går det till på charter egentligen?

Av Helga - 10 februari 2013 11:31


Nyligen hade jag en riktig långflygning...


Turen gick till Aqaba i Jordanien och så hem igen. Det blev ett kort stopp men ändå hann jag ställa mig på plattan nedanför flygplanet med utsikt över Israeliska Eilat i skymning.  På väg ner till Jordanien annonserade kapten att vi passerade bl a Kairo och på vänster sida kan ni nu se Suezkanalen... Coolt!


 


Flighten var fullsatt både dit och hem ( 180 passagerare dit och 180 passagerare hem) och det var en hel del att göra. Så här ser programmet ut en sån här dag;


En timme innan start kommer vi till jobbet och träffar de andra. Sen åker vi ut till flygplanet och kollar allt.

Ca 25 minuter före start är det boarding.


Efter take-off ska det:

-delas ut förbeställningslistor

- delas ut leksaker

- serveras barnmat

- drinkvagnar ska ut. Vi tar betalt för alla drycker och snacks

- maten ska värmas och packas i vagnarna, brödet sa värmas

- maten och brödet serveras

- ombjudning av brödet

- servera kaffe/ te två ggr

- samla in glas, burkar och flaskor i en särskild skräpvagn

- samla in alla matbrickorna


Ta betalt för förbeställda varor - det kan handla om ca 25-50 förbeställningar per flygning

Sälja extraerbjudanden


- Gå med ännu en drinkvagn om vi hinner


Däremellan hjälpa till med allt möjligt, kolla toaletter, plocka skräp, servera drinkar, prata med passagerarna, hjälpa flygrädda, gulla med barnen, se att alla mår bra etc etc


Sen efter diverse roddande på marken där ny mat,  tidningar och nya förbeställningar kommer på samtidigt som planet städas, tankas mm så vänder vi tillbaka mot Arlanda och gör samma sak en gång till.


När jag korrekturläser det här verkar det helt enkelt inte klokt       


Men konstigt nog gillar jag det  




Flyg · Resor
 
 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

10 februari 2013 18:44

där har jag aldrig varit

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

10 februari 2013 20:54

Jösses.... Blir matt bara jag läser.

http://wessand.blogg.se

 
Susjos

Susjos

11 februari 2013 10:22

Ni gör ett fantastiskt jobb!!!

http://Susjos.blogspot.com

 
skrivmoster

skrivmoster

12 februari 2013 10:04

Flygvärdinneyrket är verkligen inte så glamouröst som många tror. Det är väl outfiten som lockar kanske och ja vad? Ni jobbar ju i små och trånga utrymmen och ska hinna så mycket och ändå vara trevliga och le helst hela tiden!! Nog får ni göra rätt för er!

Att få resa till många platser är väl också nåt som lockar en del men ni hinner ju inte se så mycket alla gånger. Som nu när ni i stort sett bara vände ..
Jag beundrar er!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards