Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 16 november 2015 19:37

Jag befinner mig långt upp i norr och här är kallt, -7 grader. Det var mörkt redan när vi landade men vacker snö på marken och i träden lyser upp lite. Jag var inte sugen på att gå ut eftersom mina kläder inte passar i kylan så det blev ett gymbesök på hotellet och sen en ceasarsallad på rummet.

Den här bilden hänger på väggen i mitt hotellrum.

Igår hade vi en flygning till en ö i Medelhavet. Vi hade fullsatt både dit och hem. En kvinna mådde dåligt och svimmade på utvägen. Vi fick pyssla om henne och ge henne syrgas och hon hämtade sig bra. Vi hade hjälp av två duktiga sjuksköterskor men vi är själva vana att ta hand om liknande fall. Det händer faktiskt ganska ofta ombord. Jag tror att anledningen kan vara stress, tidiga avgångar och dåligt med frukost innan flygningen startar. Vi fick mycket beröm av folk som satt i närheten av den här kvinnan. Det är alltid kul att det vi gör ombord uppskattas.

#helga #flyg #flygvärdinna #hälsa #gym #hotell

Flyg · Hälsa · Resor
Av Helga - 11 november 2015 13:21

Home sweet home efter fem dagar ute på jobbturné...

#helga #flygvärdinna #resa #flyg

Av Helga - 8 november 2015 19:27

Nu är det myspys på hotellrummet i ett av våra grannländer. Just här i Åbo har jag inte varit på säkert 15 år men jag kände igen stadens torg och hotellet direkt. Några aktiviteter orkar jag inte med här efter att ha stigit upp i ottan två dagar i rad nu (alarmet på 03.20)

Dagens första flygning gick till Grekland och vi hade bara halvfullt dit. Folk var trötta och sov mest men det är klart de hade stigit upp tidigt de också. På hemvägen hade vi helt fullt och lite mer att göra men flygtiden var nära på fyra timmar så allt hanns med utan problem. I cock-pit hade vi två piloter med samma förnamn så det var bara att sticka in huvet eller ringa in och fråga efter Janne så fick man svar.

Praktiskt!

Ikväll lär jag släcka lampan tidigt för imorgon är det dags att gå upp tidigt igen. Svensk tid ringer alarmet vid 04.00 Ja, alltid något - jag får 40 minuters sovmorgon...

#flygvärdinna  #flyg #helga #trötter #finland #åbo #grekland

Flyg · Resor
Av Helga - 1 november 2015 21:47

Det är inte varje dag divan får en divan på hotellrummet...

#diva #flyg #humor #flygvärdinna #resa

Av Helga - 31 oktober 2015 10:06

Fortfarande har vi massor av barnfamiljer som är ute och reser och det är full fart och härligt!

Igår hade vi t ex fyra ensamåkande barn på samma flygning. Tjejen som hämtade barnen (assistansservice) sa att under just den halvtimmen hade de 27 ensamåkande barn som ankom eller skulle resa iväg på arlanda inrikes.

Mitt flygbolags trafik ökar den närmaste tiden och vi har nya linjer och nya flygplan på ingång. Detta innebär att vi anställer ny personal, både piloter och kabinpersonal. Flera hundra nya ska tillkomma fr o m nu t o m våren. Senast förra veckan kom en ny kurs kabinpersonal ut på linjerna. Jag checkade ju också ut en ny kollega i september. Jag rekommenderar ofta ny personal att gå med i facket. Det är ett bra sätt att få hjälp i ens arbetssituation och tillsammans blir vi starkare anser jag...

Idag blir det en flygning ner till medelhavet. Nu börjar det nog bli dags för många höstlovsfirare att resa hemåt så vi räknar med "fulla hus" på hemvägen.

#helga #flyg #resa #facket

Av Helga - 26 oktober 2015 12:02

Jag kom hem vid två inatt och nu hör jag på radio att det är tågstrul. Jag måste alltså ge mig av mot jobbet igen tidigare än beräknat för att komma i tid till incheckningen.Det är tur att arlandabussen är pålitlig.

Nåväl efter dagens flygningar hägrar min ledighet. Känns som fredag för mig!

#helga #flyg #strul #tågresa

Flyg · Resor
Av Helga - 25 oktober 2015 10:51

Jag flög nyligen hem från Grekland och det var fullsatt ombord, som det ofta är på våra flygningar. Många svenskar med grekiskt ursprung flög med oss och det var livat och rörigt men härligt, härligt. Jag tror aldrig jag sett så mycket handbagage heller - my god! Vi kunde inte stänga flygplansdörren förrän vi var säkra på att allt skulle få plats inne i kabinen.

Vissa resenärer tyckte allt var toppen under resan medan andra tyckte det var förfärligt rörigt. Ja, vad ska man göra för att alla ska vara nöjda?

Nu lite familjeumgänge under dagen och sen ska jag ut och flyga ikväll igen.

Bilden är från Malmö där jag var i helgen.

#greece #grekland #helga #flyg #resa #jobbahelg

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 23 oktober 2015 11:11

En mysig hotellfrukost blev det idag tillsammans med tre kollegor och då hade jag redan gymmat på hotellets fina gym (se gårdagens inlägg). Det är inte så många träningsanläggningar som har kristallkronor i taket. Solen skiner här på orten så det blir helt klart en promenad idag också...

Igår hade vi fem flighter varav fyra var helt fullsatta, vi träffade alltså ca  600 passagerare under dagen. Vi hälsar när de kommer in och säger hej då när de går av. Vi serverar och försöker ge en personlig touch vid alla möten. En del har man sett förut men de allra flesta känner man inte igen. Igår hade vi bl a en resenär som var väldigt ovan vid att resa.  Han frågade vilken plats han skulle ta men förstod inte trots att jag talade om vilken sittplats han hade. Jag följde med honom till hans plats istället. När han skulle gå av hittade han inte sitt handbagage men jag bad honom sitta ner och så hjälpte vi honom när de flesta gått av. Jag älskar de här mötena med våra kunder men jag kan lova att jag var trött igår kväll när vi kom till hotellet efter mer än elva timmar på jobbet...

Under en så lång flygdag blir man lite isolerad också. Vi har oftast inte någon tillgång till nyheter mm så imorse när jag vaknade blev jag bara så ledsen när jag blev uppdaterad med nyheten om skolmorden i Trollhättan. Vad är det för värld vi lever i?