Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 10 november 2010

Crepes med nutella och snöstrul ...

Av Helga - 10 november 2010 08:00


Det blev en del strul igår pga snöovädret som drog fram. Avisnings- och plogbilarna hade fullt upp på Arlanda.


Vi kom slutligen iväg en timme försenade till Skellefteå. Jag hade planer på att gå ut en sväng på stan men det slog jag snabbt ur hågen. Det blev middag direkt istället med de andra i hotellets restaurang - magen kurrade så...


******************

Sent på kvällarna i Nice gick jag och ungdomarna ut på café och beställde crepes. Inte crepes som med räkfyllning då utan efterrättscrepes med florsocker, citron, glass, nutella, mörk choklad eller likör.



Här hittar du ett recept på crepes med nutella, banan och grädde. Kanske lite väl mastigt för min smak men ändå säkerligen smarrigt... I Nice fick man enormt stora men tunna crepes som vikts ihop två gånger... Min favorit blev den med mörk choklad.Som tack för den goda maten i Frankrike måste jag nu tänka på vad jag stoppar i mig igen ett tag framöver.


Halva nöjet med att resa har jag ju redan skrivit är planeringen - är andra halvan matupplevelserna då?


 
 
Stattinskan

Stattinskan

10 november 2010 08:24

Jag väljer nog crepes med räkfyllning eftersom jag har så svårt för sötsaker :-)
Gomorron Helga :-)

http://metrobloggen.se/stattin

Helga

10 november 2010 12:47

Det är också gott!

 
carola

carola

10 november 2010 08:54

vilken härligt farligt bild:)
Nu blev man genast hungrig.

Hoppas din dag blir bra

http://mammacarola.blogg.se

Helga

10 november 2010 12:45

Hahaha... ja man blir liiite hungrig när man ser den bilden ;)

 
Sussi

Sussi

10 november 2010 09:18

Kan tänka mig att det blev lite störningar av snöovädret. Det kom en hel del så där på en gång! Nu är det dessutom tung blötsnö!

Vad god den crepsen lät

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Helga

10 november 2010 12:47

Blev ju tvungen att ta tag i snöskottningen nu när jag kom hem och det VAR tungt!

 
britten

britten

10 november 2010 09:41

I stockholm finns det ett par riktigt goa crepes ställen..bl.a ett som heter BYN....det är riktigt smaskigt med crepes faktiskt....jaså det var skit väder uppe i SKEÅ ocks....kram

http://glitteroga.blogg.se

Helga

10 november 2010 12:46

Tack för tipset. det smakar säkert lika bra med crepes här som i Frankrike ... Det var lite bättre väder i Skellefteå igår, men idag var det halv storm på morgonen.

 
Pisan

Pisan

10 november 2010 10:11

Låter jättemumsigt, men maffigt. Jag hade nog föredragit de som du gillade, med choklad.
Ha en fin onsdag vännen! Kram!♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Helga

10 november 2010 12:44

Jag lovar att min favorit var kanongod...

 
Eva

Eva

10 november 2010 10:24

Jag har fallit för frestelsen med chokladcrepes när jag varit utomlands. det blir som ett gift - måste ha varje dag och jorå, det visade sig snabbt på vågen!

Kram Eva

http://www.enangelsdagbok.blogspot.com

Helga

10 november 2010 12:44

Kanske inte världens bästa kvällsmat ;)

 
Filifjonkan

Filifjonkan

10 november 2010 11:22

Hej Helga Ja jag hörde det var förseningar från flyget med igår på radion.Men sånt väder det var så är det ju inte så underligt.Så goda crepes du suktar med man blir ju så sugen kan tro det blir att äta mindre smaskens nu då gäller att komma i kläderna. Julen närmar sig och då är det bra om man har lite marginaler på kläderna som har en benägenhet att alltid krympa över julen kan du begripa va??? Ha det så bra nu

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Helga

10 november 2010 12:43

Jo, det blir nog bäst att hålla igen lite ett tag igen nu...

 
Ingen bild

Bettan

10 november 2010 16:02

Gud vad gott!
I BKK brukar vi handla crepes oxå,,där får man med glasskulor och frukt +grädde.Oj vad jag längtar nu..annars brukar jag inte längta efter resan precis.

 
helga

helga

10 november 2010 16:58

Bettan; Det låter gott det också! Jag fattar att ni längtar efter er resa nu!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Kimmie

Kimmie

10 november 2010 17:16

Det får vi nog testa någon variant av, lät jättegott men väldigt mäktigt. Efter en Italienresa där vi åt italiensk glass med Nutellasmak tycker jag väldigt mycket om den smaken - men i små mängder.

http://kimmietid.blogspot.com

 
susjos

susjos

11 november 2010 04:36

Mums så gott det ser ut,men jag säger som en tidigare bloggare skrivit-hellre räkfyllning eller nåt annat matigt i crepesen! (Stavar man så?)
Aha,det finns några ställen i stan oxå ser jag,hm,måste kollas in!

http://www.susjos.blogspot.com

 
Helga

Helga

11 november 2010 09:06

Kimmie; Italiensk glass är inte att leka med heller. Nice ligger väldigt nära Italienska gränsen och mycket mat (bl a) glassen var italiensk...

Susjos; Kanske ska gå dit någon gång och testa jag också!

http://helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards