Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2009

Av Helga - 22 december 2009 09:45


Igår hade jag alarmet ställt på 03.45 och jag skulle iväg till Arlanda förstås. Jag tror inte jag skulle gå upp vid den tiden annars... Det blev en flygning inom Skandinavien med hur mycket folk och bagage som helst. På vägen till vår destination skulle hela 120 stycken passagerare resa vidare utomlands. De flesta långt bort...


Vi hade en familj med en tvååring med oss på hemresan. De hade varit två månader i Thailand. De bävade lite för att komma hem till kylan och snön. Sonen tror jag ändå kommer att tycka att det är kul att kunna leka i snön och åka pulka. Nu tar jag semester från flygeriet ett tag och det ska bli sagolikt skönt att ta sovmorgon varje dag ett tag framöver!


Om jag inte hinner med att besöka dig lika ofta som jag brukar den närmaste tiden så är förklaringen att det är JULETIDER och mycket annat att göra. Du har det säkert ungefär likadant...


Julgranen har vi tagit in i tvättstugan och där ska den få tina lite innan vi tar in den i vardagsrummet. Det doftar jul i huset...


En vanlig gran... undrar hur den ovanliga ser ut?

vanlig gran  

Av Helga - 21 december 2009 09:15


Det blev en riktig julflygning igår med massor av passagerare, julklappar, familjer, äldre och ensamåkande barn. Det var snöyra på Arlanda så vi blev rätt så sena iväg. Vi tog in en del av förseningen på hemvägen som tur var.


Jag flög till en nordlig svensk stad och vi hade såå många utländska resenärer. På hemvägen hade vi en man som varit vid ishotellet i Jukkasjärvi i en månad. Han hade designat och ordnat med ett av rummen där...


Bild från en hage i Uppsala...

Äpplen på träden i december  

Av Helga - 20 december 2009 10:00


Idag är jag ute och flyger igen efter några sjukdagar pga förkylningen... Inlägget har jag skrivit i förväg så du ska ha något att läsa hos mig när du är så snäll och kikar in.


Igår hade vi släktkalas för sonen och vi blev hela 15 personer. Det var svärmor, mamma och pappa, makens syster, systerdotter och bror. En av mina systrar (jag har 3)  och 4 syskonbarn och så vi själva då förstås. Det känns fantastiskt rikt med en så stor familj... Minstingen i gänget på festen var vår dotter som snart fyller 15 år.


Jag har en syster som bor i Australien också och en av hennes söner var med på festen idag. Han är hemma i Sverige och studerar och han ska fira jul här i Uppsala. Det känns verkligt mysigt!


Du får höra mer om min flygdag imorgon...


Linnés Sävja  




Av Helga - 19 december 2009 10:51


Idag är det fullt ös... det ska göras tacospajer och fixas inför släktträffen senare idag. Vi ska fira sonen som snart fyller år (se förra inlägget). Jag är glad att jag unnade mig att köpa en stor tårta på det lokala bageriet. Dels är den ruggigt god och dels så sparar jag lite på den egna arbetsinsatsen.


Imorgon ska "blåstället" på igen och jag ska göra några insatser till innan min semester börjar inför julen. Nu lär det bli livat ombord - så brukar det vara inför storhelger som denna. Massor med folk, klappar, hundar, barn, moster Agda och allt på en gång... Det är underbart och kaosartat på en och samma gång!


Ännu en Uppsalabild tagen innan snön föll...

Fyris ån vid Fjellstedska skolan i Uppsala  




Av Helga - 18 december 2009 08:06


Det är dags för kalas i huset igen den här helgen. Vi ska fira en viss ung man som behagade komma till världen en morgon för 17 år sedan. Precis när vi höll på att sätta fram julgranen på kvällen den 22/12 gick vattnet och nästa morgon var det ett faktum; vi hade fått världens bästa julklapp...

   


På tal om julklappar så gick jag till Hugos Café igår och lämnade mitt bidrag till tomtesäcken. Det var kritor, en bok, strumpor, mössor och vantar i paketen. Jag hoppas att många behövande får en bättre jul pga Olles initiativ... Se ett annat inlägg om detta här.


Mina paket till Olle Hedstrands insamling...

Julklappar till tomtesäcken utanför Hugos café  

Av Helga - 17 december 2009 08:02


Som vanligt har man hjärtat i halsgropen varje gång när nästa månads schema kommer... Igår fick jag ut mitt januarischema via datorn här hemma. Det såg rätt hyfsat ut förutom en dag när vi ska ha släktmöte - sjävklart skulle jag jobba då. Jag slängde snabbt in en förfrågan via mail om möjligheten att ta ut en kompensationsdag och jag hoppas att det ska gå vägen.


Ganska sjysst ändå att man kan sitta hemma och ta ut schema och söka ledigt. Allt har förändrats vad gäller tekniken och den biten har mina ungdomar så svårt att förstå. Att mamma och pappa knappt hade TV när de var små och att vi bara hade EN vanlig telefon. Jag minns när sonen föddes och min syster faxade från sitt jobb till mina föräldrar, som bodde utomlands då. Jag tyckte det var höjden av modernt. Vi hade varken mobiler eller datorer då och det var inte så länge sedan.


På tal om ny teknik ... De nya e-böckerna, som man läser om i tidningen, är redan väldigt vanliga bland våra passagerare - från att jag läste om den här formen av bok tills jag såg en passagerare ombord med en läsplatta tog bara en vecka. Priset är ca 2800 kronor och den rymmer massor av böcker som man laddar ner. Jag skulle inte vilja ha en läsplatta... jag vill fortfarande läsa på vanligt sätt och vända blad i min takt. Typ som Ferdinand under korkeken som luktar och njuter.


En bild tagen igår ...

Lite småkyligt ute - ska vi gå till Ikea där borta  

Av Helga - 16 december 2009 08:20


Det slutade snöa framåt kvällen igår och då hade jag skottat fyra gånger under dagen. Nu är det verklig julstämning och det ska visst hålla i sig till jul tror "väderförståsigpåarna". Härligt!


Idag pallrade sig dottern iväg till skolan igen. Hon är fortfarande snuvig, men hade inte ro att vara hemma mer. Då är man väl ganska så frisk ändå. Jag är också på bättringsvägen och kan säkert jobba när nästa arbetsperiod börjar.


Idag ska julkorten postas och för en gångs skull är jag klar i tid (kan det bero på att jag varit hemma några dagar).  Jag fortsätter skicka gamla hederliga julkort med posten och vissa år skickar vi julbrev. Hur gör du?


Jag har tidigare skrivit om Hugos café här i bloggen. Ägaren Olle Hedstrand samlar nu in julklappar till behövande. Vill du lämna en klapp har han en säck utanför caféet på Svartbäcksgatan i Uppsala. Läs mer här.


Glögg  

Den här glöggen fick vi i present i helgen...




Av Helga - 15 december 2009 16:10


Det är lätt att det blir fel när vi svenskar försöker oss på att tala engelska...


Som här;


En man är på studiebesök på en flygplats i USA varpå han pekar upp i luften och säger:

– Oh, look! A fish-moose!

Samma man på studiebesök i Amerikat är imponerad av bilen han åker i:

– It must be nice to have a fart-controller in the car.

 

  

 

Texterna har jag lånat från www.avigsidan.com


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards