Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 9 mars 2012

Pitepalt och Sveriges enda paltzeria?...

Av Helga - 9 mars 2012 08:00


Nu har det varit mycket arbete på jouren. Jag har gått upp i ottan och har väl jobbat runt 10 timmar per dag. Idag blir en något lugnare flygdag och sen är det ledig helg... Jihaa!

Ledig och ledig förresten. Dotterns lag ska spela ungdoms-SM och vår klubb står som arrangörer för den här omgången. Vår familj har fått i uppdrag att fixa priser till matchens lirare och MVP. Andra har fixat sekretariat, står för hallarrangemang, domare och kiosk. Så det blir en del även i helgen. Kul ska det bli!

     

När jag var i Luleå sist var jag ner i hotellets restaurang och åt tillsammans med en kollega. Där serveras ofta en buffé på kvällarna och bl a fanns där raggmunk med fläsk. I taxin dagen därpå var vi en hel besättning i bilen och vi kom in på vad vi hade ätit dagen innan. En av piloterna kommer ursprungligen från Piteå och han blev så sugen på palt helt plötsligt när vi pratade om raggmunk. Han berättade att det finns en "paltzeria" i Piteå. Det måste vara Sveriges enda? Jag skulle tro att det är många Pitebor som gillar att gå dit och säkerligen många turister också.


 


Min pappa kommer från de norra delarna av Sverige och jag är säker på att han gärna skulle gå till "paltzerian"...


 


Trevlig helg önskar jag dig!

 
 
Åsa

Åsa

9 mars 2012 09:00

Vad häftigt. Jag undrar om jag nånsin har ätit palt. Möjligtvis hos släkten i Enköping men om det är så länge sen att man inte kommer ihåg det så kan det ju inte längre räknas?

http://wessand.blogg.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 mars 2012 09:15

Hej Helga Ja det var långa timmar som du jobbat på jourpasset. Du blev ju inte ledig heller ser jag i helgen ojoj,,tur du orkar med.
Paltzeria det var en rolig grej har aldrig skådat det eller varit på en sådan skulle nog vara kul att gå på men lite långt att åka till Piteå för en middag med tanke på dagens bensinpriser.Fanns ingen sådan det året jag var där heheh men det var många år sen Ha det gott.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
skrivmoster

skrivmoster

9 mars 2012 10:10

Jomenvisst, det finns en paltzeria ute i Öjebyn (lite norr om stan mot Luleå). Orkar man inte eller kanske inte kan koka egen palt så är det ett alternativ även för oss. Annars tror jag att det är turisternas lilla pittoreska upplevelse. Jag som är sörlänning har fått lära mig koka palt för det är ett måste, om man är gift med en "infödd".
Palt är faktiskt riktigt gott! Det tycker även jag!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

9 mars 2012 11:03

Vad kul att ni skall fixa priser till dotterns tävling. Pite palt har jag ätit en gång och då var det min mans nu bortgångna moster som tillredde den efter konstens alla regler. Den var supergod. Min mans släktigar har besökt palterian många gånger. Åt du också palt?

Ha en fin fredag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
britten

britten

9 mars 2012 11:40

åååå där har jag varit....älskar man palt så är det en höjdare kan jag lova..men inte som min farmors palt dock...

http://glitteroga.blogg.se

 
ingrid

ingrid

9 mars 2012 16:01

Palt, kams som vi säger därifrån jag kommer, är bland det godaste jag vet och ibland gör jag det själv. Men att få äta där i Piteå måste vara en höjdare :-).

Vilka långa arbetspass du har och aktiv helg också :-).

Kram
Ingrid

http://ingridchristina.bloggplatsen.se

 
Kimmie

Kimmie

9 mars 2012 19:22

Har aldrig ätit palt, missat något kanske =)?

http://kimmietid.blogspot.com

 
Ingela

Ingela

9 mars 2012 20:19

Paltzerians palt är helt okej men den går inte alls jämföra med den man gör själv :) Då får man den som man själv vill ;) Jag vill ha stora och inte så hårda paltar med mycket fläsk. Mumma för själen och paltkoman sen.

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

 
Hannele på Hisingen

Hannele på Hisingen

10 mars 2012 13:39

hahha, kul! Sonen bodde i Umeå och där åt vi lite konstigheter...

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
trollmor

trollmor

12 mars 2012 08:35

Palt är nog det godaste jag vet. Jag ska göra det i veckan för dottern har önskats sig det nu när hon är hemma. Mums !!
Kram

http://trollmor.webblogg.se

 
UnderCover

UnderCover

14 mars 2012 18:36

Den där paltzerian ska jag lägga på minnet om jag skulle råka komma förbi Pite. Menyn ser himla spännande ut

http://tankarochbilder.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards