Inlägg publicerade under kategorin Kultur

Av Helga - 1 juli 2012 12:00

Nu är vi hemma igen för att hjälpa dottern komma i ordning för sin 3-veckors språkresa till Lindau. Vi ska packa och kolla att alla grejer som behövs finns hemma. Sonen ska jobba en vecka till och sen har han ledigt 4 veckor. Han ska bl a på en John Fogherty-konsert i Dalhalla och så ska han åka till Rhodos en vecka. Lite avundssjuk är jag allt på resan men jag ska hålla mig på hemmaplan i år. Vi har stora projekt på gång på landet som blir kostsamma och som kräver arbete. Taket på vår stuga behöver bytas, vi ska betala kostnaden för kommunalt vatten och avlopp och vi ska färdigställa den nya friggeboden.

När dottern kommit iväg ska vi åka tillbaka till landet och då tar vi med oss svärmor ut. Hon behöver också lite semester från sin lägenhet i stan. Det blir säkert en och annan fisketur som hon älskar! Vi har haft hyfsat väder ändå, vid vår stuga ute i kustbandet. Vi har gjort flera utflykter med båten och tagit med fika. Det är den totala avkopplingen att halvslumra i en båt med kluckandet från vågorna i öronen...

Känner jag för att höra andra ljud lyssnar jag gärna på Sommar i P1 och i år har jag lyckats höra i stort sett alla programmen.

Av Helga - 27 maj 2012 10:45

Jag hade en rolig kväll igår efter en ganska lindrig flygdag.Vi hade bara förflyttat oss från en nordlig stad till en annan via Arlanda. På den sista flygningen hade vi en extremt flygrädd passagerare med ombord. Jag satt och pratade med henne länge och höll om henne. När vi landat fick anhöriga komma ut till flygplanet och möta henne. Jag tror inte den kvinnan ska flyga ensam fler gånger.

Jag och de andra i besättningen hade bokat bord i restaurangen på hotellet. Där hade de storbilds-TV så vi kunde se Melodifestivalen i storformat. Vi åt en sen middag och hade roligt medan programmet pågick. Jag hade köpt blågula dekorationer som vi hade på bordet och detta kändes ju helrätt nu när Sveriges Loreen vann...

Flyg · Kultur · Musik · TV
Av Helga - 23 maj 2012 09:15

Så fick jag då servera utländska kungligheter igår. Det var gäster som var på väg hem från Estelles dop. Tyvärr kan jag inte tala om vilka de var eller vart de flög. De var iaf omgärdade av en rejäl säkerhetsbevakning med egna säkerhetsvakter bl a. De övriga resenärerna såg ganska förvånade ut när kungligheterna dök upp ombord. Allt gick finfint och jag kände mig som en riktig undersåte

Sen kom jag hem precis lagom till att hinna se vilka som gick vidare i ESC deltävling 1. Jag ska spela in programmet nu på förmiddagen så kan jag snabbspola mig igenom det senare.

Idag bakar jag rosenbröd med sesamfrön till studentmottagningen i juni. Det mesta av maten ska jag beställa eftersom jag jobbar så mycket att det är svårt att hinna med att laga eget, men lite gör jag själv.

Av Helga - 15 maj 2012 12:15

Just nu är det nåt som inte klaffar i Helgas rutiner...

Jag glömde min snuttefilt, nallebjörn, napp (dvs mobilen) hemma i morgonrocken när jag for iväg till Arlanda imorse. Det gjorde ju ändå inte så mycket eftersom jag kom hem igen vid lunchtid. Men tänk att man kan känna sig så bar när man saknar en pryl...

På tåget hem gav det mig tid att titta på en utställning/ installation av konstnären My Lindh. Det är olika undertexter utmed spåren som ser ut som textningen på TV:n.

T ex står det;

- Var är vi nu?

- Hur kom vi hit?

Det ger en eftertanke till resenären och det är läckert att sitta och leta efter nästa text som kan dyka upp i skogsbrynet eller på en åker när man minst anar det.

Dagens flygning var som ofta fullsatt och det var fortfarande mest affärsresenärer ombord. Om någon dag svänger det över till privatresenärer inför långhelgen. Ska du ut och resa nåt i helgen?

Jag ska jobba mest men två dagar ledigt får jag och då blir det till att gå på en 50-årsfest och så hoppas jag hinna ut på landet en sväng också...

Pärlhyacinter...

Nu är det vår!

Vi bor nära en hage där det går får och betar. Det känns som vi bor på rena bonnlandet men vi har bara 7 km till city och ca 4 km till alla stora varuhus utanför stan.

Flyg · Kultur · Natur
Av Helga - 14 maj 2012 13:00

Visst har vi varit i Sundsvall i helgen som mina bloggvänner Mortuta och Åsa visste...

Jag är ju smått förälskad i drakarna som pryder Sundsvalls gator under sommarhalvåret och just den här helgen var det "drakparad" då alla drakar kommer fram för sommaren. Vi åkte inte till Sundsvall för detta evenemang men det var ju lite kul att få se hur det går till...

Vi skulle titta på basket däruppe och det gick bra för dotterns lag. De tog hem SM-silver för sin ålderklass!! Jag är megastolt    så klart!

Sen var det bara att dra på blåstället igen tidigt imorse och dra iväg på tur. Jag glömde att jag tagit mitt jobb-IDkort med mig på weekend-resan så när jag kom till bussen var det bara att vända och gå hem och hämta ID-kortet som låg i min privata handväska. Man kommer absolut ingen vart på en flygplats utan sitt ID-kort. Sen hade jag naturligtvis missat bussen så det blev en taxi till tåget - typiskt klantigt!

Resten av dagen har flutit på som normalt - tack för det

Flyg · Kultur · Sport
Av Helga - 23 april 2012 11:30

Jag har varit borta... inte borta som snurrig då, utan borta som bortrest.

Jag, min äldsta syster och delar av hennes familj tog tåget för att hälsa på syster nr 2 i Värmland. Det var faktiskt första gången vi var där eftersom de är ganska nyinflyttade. Det var så kul att träffas igen och vi hann äta mycket gott, prata och promenera under det dygn vi var tillsammans. Vår lillasyster saknades tyvärr men det går ju inte alltid att få till det...

Systern som vi hälsade på sysslar bl a med att skriva texter och hennes man skriver musik och de har nu startat en ny hemsida, psalmportalen, där man kan hitta nyskrivna svenska psalmer för gudstjänstbruk eller för enskild användning. Här hittar du min syster Kristinas egen hemsida.

Igår kom jag direkt med tåget till Arlanda och hade uniformen nedpackad i rullväskan så jag kunde gå på ett nytt arbetspass utan att passera GÅ...

Gästtoaletten börjar "arta sig"... nu väntar vi bara på elektikern. Toaletten och handfatet/ kommoden är på plats.

Kommoden har fått lite fel färg här - den är ekfärgad och väggen är egentligen svagt sandfärgad. Ovanför ska vi få upp ett spegelskåp med belysning, men det ska elektrikern fixa...

Toaletten är på plats också...

Allt småfix ska vi göra själva sen - krokar, fönsterbräda, ev. skåp eller hyllor. Det får ta den tid det tar så att vi hittar rätt detaljer. Vi har ju också valt ganska neutrala färger så handdukar mm får vara lite mer färggranna...

Före renoveringen;

Av Helga - 13 april 2012 09:00

Man måste ju vara lite kulturell ibland också...

Igår gjorde jag och min väninna en konst- och kulturrunda i Uppsala. Först hann jag in en snabb sväng på Carolina Rediviva för att se deras fasta utställning med bl a Silverbibeln. Där har jag inte varit in sedan jag gick en guidekurs på 80-talet.

Sedan blev det ett besök på Uppsala Konstmuseum på Uppsala slott. Det var särskilt kul att se keramik från Uppsala Ekeby. Det är klassiska "prylar" som de flesta av oss sett i våra hem.

Sen promenerade vi bort till Bror Hjorts Hus som ligger alldeles i närheten. Där var det en visning av konstnärens hus och framförallt en guidning av den tillfälliga utställningen av konstnären Lars Lerin...

Efter det blev det en promenad ner på stan och en fika på det nyrenoverade Güntherska hovkonditoriet alldeles intill fyrisån. Där fick man små gammeldags kaffekoppar och en kaffekanna på en stor vit bricka och vi valde en modern toscakaka med pumpafrön bl a och en surdegssmörgås som fikabröd.

Det var en härlig kulturdag!

Av Helga - 8 februari 2012 08:45

Det blir inget flaxande idag och det blev det inte igår heller. Jag får bara vara hemma och göra vanliga saker - det är skönt! Igår hälsade jag bl a på mamma och pappa en stund. Lite fika och en pratstund med familjen är guld värt...

Sen finns det ju alltid mycket att göra här hemma när man varit borta ett tag. Lite pauser tar jag ändå och igår såg jag t ex klart SVT:s miniserie "Hinsehäxan" på SVT play. Filmen baseras på Lillemor Östlins bok Hinsehäxan från 2005. Uppsala Nya Tidning hade nyligen en intressant artikel om Lillemor Östlin som åkt in och ut ur fändelse i stort sett hela sitt 70-åriga liv.

Såg du Hinsehäxan? Vad tyckte du?

Imorgon ska "blåstället" på igen men det blir inga övernattningar borta de kommande två dagarna...