Inlägg publicerade under kategorin Kultur

Av Helga - 14 september 2015 18:55

Det har varit ganska intensivt de andra flygdagarna på jouren men idag landade vi strax efter lunch. Inte hemma men ändå...

Som jag berättat för dig förut händer det alltid grejer på jobbet så det första jag gjorde när jag kom in på hotellet var att skriva några rapporter men sen var det fritid - hopp och lek så att säga.

Jag funderade ett tag på vad jag skulle hitta på. Det blev bio - jag såg filmen "så ock på jorden".

Jag blev mycket berörd av filmen och den var härlig men lite väl grandios bara. Storsläggan på mest hela tiden liksom.

Har du sett filmen? Vad tyckte du?

#bio #helga #flyg #göteborg

Film · Flyg · Kultur
Av Helga - 12 september 2015 16:29

Jo men visst blev det en medelhavstur idag. Trafikkontoret ringde vid 03.40 men då hade jag redan gått upp och ätit lite gröt och sen gick bussen strax efter fyra. Huh! Det var fulla hus båda vägar och riktigt mysiga passagerare.  En av mina kollegor var ett sånt där energiknippe som verkligen piggade upp - både mig och våra resenärer. Härligt! Det blev många glada skratt i kabinen...

På hemvägen hade vi med en man som blivit sjuk under semestern. Han reste nu hem i sällskap av sin fru och en sjuksköterska från SOS. Det hade lastats med en extra stor syrgasflaska som skulle räcka hela vägen till arlanda. Flaskan var så stor så vi fick lägga den på golvet under en stol under start och landning.

Nu när jag kom tillbaka hem till Uppsala insåg jag att det är "Kulturnatten"  idag/ikväll. Det var massor av folk och aktiviteter runt stationen.

Här t ex var ett gäng som dansade styrdans som på en gammeldags bal. De var riktigt duktiga! Tyvärr ska jag upp tidigt imorgon igen så jag valde att ta bussen hem direkt för att vila inför mera flygningar kommande dagar.

Om du kikar in här efter kl 20 kan du ge dig på att jag redan somnat! ZZZ

#kulturnatten #uppsala #helga #flyg #sos

Flyg · Kultur · Resor
Av Helga - 3 juni 2015 08:00

Vissa arbetsdagar är kortare, som i måndags då jag flög ca 5 timmar och sen hade nästan hela dagen i en norrländsk stad. Då softade jag, promenerade, gick till två loppisaffärer och gick på bio.

Jag såg filmen "Mästerskapet" som handlar om en autistisk kille som är ett mattegeni. Jag tycker det var en riktigt bra film med mening. Konstigt nog tyckte tydligen ingen annan att just den filmen lockade då jag var helt ensam i biosalongen. Alla andra biobesökare gick in i salongen bredvid där en actionfilm visades.

Sen igår hade jag en jättelång flygdag med runt 13 timmars tjänstgöring. Efter att ha gått upp i ottan är man faktiskt väldigt trött mot slutet av dagen. Tack vare mina fina kollegor och trevliga passagerare så går det ändå bra!

Idag ska jag iväg igen och det ska bli kul att vi ska ha med oss en "lärling". En ny kurs flygvärdinnor/ flygvärdar har just släppts ut på linjerna och de går dubbelt ett bestämt antal flygningar innan de får "egna vingar".

#flyg #helga #bio #lärling #mästerskapet

Av Helga - 29 maj 2015 09:26

Igår var först mamma och pappa här och åt lunch och fikade. Det var fint väder så vi kunde sitta utomhus. Mamma är fortfarande trött efter att ha varit sjuk men hon njöt av att sitta i solen.

På kvällen var jag ute och åt middag med tre kompisar från gymnasietiden. Vi gick till Aaltos - Italian grill and garden och det var första gången för mig. Vi var verkligt nöjda med vinet, maten och servicen där så helt klart kommer jag att gå tillbaka snart.

När hovmästaren kallade oss damer undrade vi vem hon menade...

Här är jag på hemväg i skymningen - klockan är tio på kvällen...

Idag har vi fått tillbaka två av våra  fönster som varit på renovering och lite senare ska jag till frissan. Lite fin i håret vill jag vara då vi imorgon ska på en vårkonsert där vår dotter sjunger i kören. Lite senare är det också gardenparty hos vänner där vi ska fira att deras son kommit hem efter fyra år på college i USA.Vår son och deras son är kompisar sen de var riktigt små och de har umgåtts mycket genom åren. Vår grabb hälsade även på deras son i Texas vid ett tillfälle.

På söndag ska "blåstället" på igen. Nu blir det full fart med flygeriet fram till semestern i sommar...

#restaurang #helga #mat #vårkonsert #gardenparty #uppsala #fönsterrenovering

Av Helga - 30 april 2015 13:17

Idag firas det för fullt i Uppsala. Vi har varit inne och tittat på forsränningen och tagit en fika. Det är en härlig folkfest med mycket folk i ska åldrar. Inte alls mycket fylla heller. Vi såg dock poliser stoppa ungdomar som drack öppet på gatan och då fick burkar och flaskor tömmas ut.

Nu tar vi det lugnt ett tag och vi hoppar över resten av dagens event på stan. Istället ska vi på middag hos vänner ikväll.

#sistaapril #helga #uppsala #valborg #forsränningen

Av Helga - 28 april 2015 08:44

De senaste två kvällarna har vi njutit av ett dyrt och lyxigt kaffe som sonen tagit med hem från Bali. Det är verkligen en speciell historia kring detta kaffe som utvinns från det indiska mårddjurets spillning - läs mer här om Luwak Coffee här.

Vi är helt klart i en ny fas nu jag och maken då båda ungdomarna planerar sin framtid hemifrån. De har ju båda redan varit iväg i perioder men nu fick dottern besked igår att hon fått ett studentrum till hösten genom sin nation och sonen går på visningar och lägger bud på lägenheter för fullt. Det känns bra - jag skulle vara mer orolig om barnen inte hade nån drivkraft till att komma vidare i livet.

Valborg närmar sig och i studentstaden Uppsala firas inte lite utan väldigt mycket - festen har  redan börjat. Här kan du läsa mer om valborgsfirandet i Uppsala. Maken och jag ska absolut gå ut på stan och kolla läget på valborg och på kvällen är vi bjudna hem till vänner. Nåt vi inte vill missa under dagen är OD´s vårkonsert i universitetsaulan.

Sen till helgen är det dags för mig att sticka iväg och flyga igen. Jag ser fram emot det - är man van att resa och träffa mycket folk så saknar man det när man är hemma för länge. Konstigt!

#valborg #uppsala #helga #resa #flyg #kaffe #bali #flyttahemifrån

Av Helga - 4 april 2015 17:19

Idag har vi åkt linbana upp på ett berg ovanför Dubrovnik. Vi besökte bl a ett museum - självständighetsmuseet. Det var mycket intressant att lära om kriget mellan 1991 och 1995.

Fikat har vi också gjort och vad äter man då om inte en baklava med pistageglass.

#dubrovnik #helga #resa #kroatien #baklava #linbana

Av Helga - 16 mars 2015 16:38

Men så skönt!

Efter fem dagars arbete i Norge med bara en kortare sväng hemma (12 timmar) är jag hemma igen. Solen sken när SL-pendeln rullade in på stationsområdet i Uppsala och jag kände lycka! Lycka är, för mig iallafall, ofta något vardagligt. Det kan vara som idag när jag kommer hem trött till Uppsala station och väntar på bussen  i solskenet eller när jag tar den där första koppen kaffe ute på våren. Hur känner du kring lycka?

Pendeln rullar in på Uppsala centralstation...

Här ser du den gamla stationsbyggnaden som idag är en populär restaurang. I förgrunden står Bror Hjorts omtalade staty, Näckens polska.

Idag hände något udda på den sista flygningen hem till Sverige som kunde ha strulat till det rejält. Vår styrman kände sig helt plötsligt dålig och kunde inte flyga vidare. Detta hände rätt sent, ca 10 minuter före avgång. Vår kapten roddade. Han ringde trafikvakten och det fanns en annan pilot på standby uppe på trafikkontoret. Den nya piloten kom löpande, fick en stund på sig att komma tillrätta och sen kunde vi faktiskt avgå bara ca 5 minuter försenade.

Jag tror inte våra passagerare alltid förstår vilken stor apparat det är kring att driva ett flygbolag men de log faktiskt när de fick höra historien kring vårt byte av pilot i sista stund. Reseärerna insåg nog i detta läge att vi som jobbar i flygbranschen också är mänskliga och att vi inte är robotar som bara flyger och flyger och flyger...