Inlägg publicerade under kategorin TV

Av Helga - 25 maj 2015 10:44

Jag är ju barnsligt förtjust i Eurovision och Melodifestivalen men i lördags åkte jag direkt från jobbet till att träffa vänner på kvällen. Vi hade bestämt träff på en pub och åt middag där tillsammans. De flesta av oss valde lammfärsburgare med gorgonzola och det var riktigt gott. När det var dags för dessert valde killarna kaffe, glass och nån valde en paj. Jag och min väninna valde en flytande efterrätt. Vi fortsatte helt enkelt med varsitt glas Sauvignon blanc.

Sen har jag sett ESC i efterhand och vad roligt det var att Sverige vann. Nu börjar man ju nästan bli lite bortskämd med vinster. Om inte Måns vunnit hade jag gärna sett Italien, Australien Norge eller Cypern som vinnare.

Min mamma ligger på sjukhus sedan en vecka så det har varit fullt upp med besök hos henne. Igår kom pappa hem till oss på middag också. Läget har förbättrats så vi får se om det blir hemgång för mamma nån gång den här veckan.

Rhododendron på G i trädgårdsföreningen i Göteborg...

Sonen flyttar till eget om ca två veckor och han har sån tur så att killen han köpt lägenheten av vill sälja en del möbler som är riktigt fina. Så en soffa, en dubbelsäng, ett köksbord och en stor TV-möbel får han köpa för bara 3000:-. Helt perfekt när man saknar i stort sett allt för att möblera en tvåa!

#helga #pub #ESC #Måns #vänner #sjukhus

Av Helga - 13 april 2015 14:12

Idag är jag hemma från "flygeriet" för att kurera mig. Tyvärr passar förkylningar inte alls ihop med att vara ute och flyga eftersom det kan leda till svår smärta i öron och bihålor. Dessutom kan det leda till betydligt längre sjukdomstid om man inte håller sig på marken.

Jag har visserligen dammsugit huset på förmiddagen men i övrigt tar jag det bara lugnt. Vila är det bästa sättet att komma igen. Jag har följt SVT-serien "när livet vänder". Det handlar om människor som varit med om svåra händelser/ situationer i livet. Har du inte sett serien så kan jag verkligen rekommendera den. Anja Kontor som programledaren heter är så bra på att samtala och lyssna på deltagarna.

Det märks att vi fått hem en person till i hushållet. Det är fler skor i hallen, brödet tar slut och mjölken måste fyllas på oftare - men det är ett kärt besvär!  Sonen har inte bott i vårt hus på över ett år. Nu har han planer på att bo hemma till juni månad då han och en kompis ska hyra en lägenhet över sommaren. Sen till hösten vill sonen köpa en egen lägenhet.

Nu söker vi (SAS)  nya flygvärdar/ flygvärdinnor till resurspoolen. Sista ansökningsdag är 17/5 och vill du veta mer kan du klicka på länken.

#flyg #förkyld #flygvärdinna #helga #familj

Familj · Flyg · Hälsa · TV
Av Helga - 14 mars 2015 22:06

Igår natt sov jag hemma men nu är jag tillbaka i grannlandet Norge igen...

Idag har vi flugit fem legar inrikes (5 enkelturer) och den sista skulle gå från Trondheim 19.40 Allt var klart med boardingen redan en kvart före avgångstid och vi kunde starta mot Gardemoen tidigare än tidtabell. Efter landning i Oslo stack vi snabbt till vårt hotell. Som tur var finns SVT1 på hotellet så jag hann se mer än halva melodifestivalen. Grattis Måns!!! Det ska bli kul att se hur det kommer att gå i Eurovison.

Imorgon flyger vi till de Brittiska öarna och sen till en annan norsk stad för att sova. Sen på måndag runt lunch kommer jag hem igen. Längtar lite nu...

På mitt hotellrum just nu...

Jag och min besättning hade matstopp (tillfälle att gå av flygplanet och äta) ikväll på flygplatsen i Trondheim. Perfekt tänkte vi och gick till en Engelsk bar, typ O´learys, för att få i oss lite varm mat. Just när tarmen började skrika av hunger fick vi veta att köket var stängt och ingen annan restaurang eller café var öppet heller.

Lysande planering va!?

Det slutade med att vi fick ringa trafikkontoret och be cateringbilen komma ut med mat till oss. Dessa matlådor kunde vi sedan värma ombord på flygplanet innan avgång. Annars är det mycket mackor och pizzor som erbjuds på flygplatserna i Norge. Vi svenskar vill ju gärna ha riktig mat iallafall någon gång per dag. Imorgon ska jag gå ner till frukost här på hotellet och äta en stadig omgång med ägg och bacon mm så står jag mig länge.

Ja, med dessa tankar kring mat säger jag nu godnatt! Sov sött och dröm om "Mums" Zelmerlöv om du vill...

Jag kommer att drömma om mat

#flyg #helga #mello #musik #hotell #norge #mat

Flyg · Humor · Musik · TV
Av Helga - 22 februari 2015 10:58

Igår hade vi fikagäster igen men bara våra föräldrar den här gången.

Dottern gick på en gasque för nya studenter med en vän som också var med i Tanzania i somras.

Maken och jag tittade på jojkande Jon-Henrik m fl i melodifestivalen. Rätt kul att se en del av kändisarna från hotellet i Östersund. Jag undrade just vad Kalle Moreus gjorde i lobbyn och vad han skulle göra på mellon.

Sen åt vi hamburgare med bacon, pommes frites och hemgjord coleslaw...

Av Helga - 20 februari 2015 10:03

Vi landade strax före midnatt i Östersund igår kväll. När vi kom till hotellet var det partyparty i baren och där fanns journalister, musiker, artister och dansare...

Alla vi i besättningen bytte om lite snabbt och gick ner en stund i baren vi också. Jättekul att se festen och aktiviteten kring melodifestivalen trots att man inte ens ska dit. I hotellreceptionen fanns en plats där man kunde ta foton och det var en glittrig ram med ballonger och serpentiner. Vi tog på oss varsin boa, glittriga hattar och höll i låtsasmikrofoner och självklart blev det en crewfie (selfie på crew) som vi la upp sen.

Nu runt lunch sticker vi iväg igen och till natten kommer jag hem inför min lediga helg. Vi ska fira maken lite tillsammans med våra föräldrar men också bara ta det lugnt.

Igår var jag och fikade på ett jättemysigt café i Karlskrona, systrarna Lindqvist Café och surdegsbageri.

Dit kommer jag absolut att gå fler gånger. Det var lite gammeldags både i inredningsstil men även i sättet att servera i fina porslinskoppar. Dessutom tog de bara kontanter som bara det är lite udda idag, men jag uppskattade alltihop!

#mello #melodifestivalen #helga #flyg #östersund #fika #karlskrona #cafe

Av Helga - 19 februari 2015 10:44

Sent igår kväll kom vi till vårt hotell i södra Sverige...

Sjävklart var jag tvungen att titta på TV4play och se hur det hade gått för min kollega Anna Barkman i Sveriges mästerkock.

Sen sov jag länge men hann precis ner innan frukosten plockades bort. Vi var tre kollegor som åt tillsammans med den underbara utsikten precis utanför fönstret. Idag lite mer gråmulet än på bilden men ändå  så vackert med vattnet och de fina husen.

Jag flög med en rolig kille (kollega) nyligen och han berättade om en flygning han haft med charterpassagerare från London till Kiruna. Några av passagerarna hade busat med honom och satt klädnypor i hans väst när han gick förbi. De hade roligt och skrattade mycket med flygvärden. Min kollega tänkte att han skulle skoja tillbaka. När det var dags att servera matboxarna var det kul att se resenärernas miner när det visade sig att man tagit ut maten ur boxarna innan servering och lådorna var helt tomma...

Självklart fick resenärerna sin mat sen men alla fick väldigt roligt åt detta "bus"

Idag börjar vi jobba först på eftermiddagen så nu ska jag "göra stan". Jag hoppas hitta någon mer present till maken som fyller år snart. En present har jag köpt men jag skulle gärna vilja hitta på något mer.

#bus #flyg #helga #annabarkman #sverigesmästerkock #mat

Familj · Flyg · Humor · TV
Av Helga - 12 februari 2015 10:11

Jag har varit hemma en sväng och hade stämt träff med en fönsterrenoverare. Vi har två fönster som har fått pyspunka, som han uttryckte det. Fönstren är immiga men kan inte putsas rena eftersom det inte går att komma åt det området i fönstret. Vi bestämde att hans firma ska fixa det åt oss men det får bli när det är lite varmare utomhus.

Jag bakade morots- och oreganobröd och det bästa med det brödet är att man inte behöver jäst.

Jag hann njuta av våra blommor från helgens kalas också...

Den här tycker jag är kul. Tulpaner som växer direkt upp ur sin lök...

Idag vaknar jag i Skellefteå och förra veckans snöoväder känns långt borta. Igår kväll var här 7 grader varmt och snön tinar bort fort. När jag kom in på hotellrummet skyndade jag mig att se Sveriges Mästerkock på TV4 play och min kollega Anna klarade sig bra ännu en gång. Jag är så imponerad av henne!

Idag ska vi flyga från lunchtid till sent ikväll men sen är jag ledig över helgen.  Jihaa!!!

#helga #flyg #sverigesmästerkock #tulpaner #fönster #mat #skellefteå

Av Helga - 10 januari 2015 16:23

Idag kan man säga att vi tjänat drygt 2000 kronor...

Vi åkte och köpte mattan (Emma) som jag berättade om nyligen. När vi kom till kassan sa expediten att den kostade 3575 kronor. Jag sa att jag kikat på nätet och trodde den kostade 1495:-. Men nej, enligt lappen som satt på mattan hette den Palett och kostade betydligt mer. Ok, vi tvekade men tog den ändå.

Sen när vi kom hem och hade lagt mattan på plats satt jag och kollade på nätet igen - det sved allt lite med priset. Mattan jag sett på internet såg exakt likadan ut som den vi köpt och det tyckte jag var skumt. Sen märkte vi att måtten inte stämde med uppgifterna på lappen heller. Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Mio i snöstormen och fråga om inte det var så att mattan vi köpt var felmärkt. Jojomensan, det var den.

Jag fick tillbaka drygt 2000:- och ett presentkort som ersättning. Man kan ju undra om det är en kund som myglat genom att byta lapp på mattan eller om den var felmärkt från leverantören? Detta var riktigt illa eftersom det mycket väl kunde blivit så att vi aldrig upptäckt felet. Tur att man är om sig och kring sig och envis som få...

Kanske tror du nu att vi alltid shoppar dyrt, men nej. Vi lämnade in flera kassar med grejer på Röda Korsets loppis idag. Samtidigt handlade vi några grejer där: en fin stor glasskål från Boda Nova för 50:-, en vårduk med tulpaner för 15:- och tre LP-skivor för 30:-. Totalt 95:- alltså för allt detta.

*****************

Än en gång får jag vara stolt över en duktig kollega. Anna Barkman, som arbetar som steward på flygbolaget, har tagit sig vidare till kvalet i "Sveriges mästerkock". Det ska bli kul att se hur det går för henne i nästa avsnitt.