Inlägg publicerade under kategorin Sport

Av Helga - 12 januari 2013 17:30

Japp, julen är bortstädad och in har det flyttat nya vårblommor och självklart tulpaner. I love it!

Igår när maken och jag skulle gå ut och gå stod jag nere i hallen och ropade på honom. Inget svar... Jag ropade och ropade och fortfarande inget svar. Jag gick ut - inte där...

Till slut gick jag upp en trappa och där sitter han vid sitt skrivbord med iPod-lurarna inkopplade i öronen och diggar.  Hihihi... vilken popsnubbe...

Vi såg på skidsprinten också och när den norska skidåkaren Maiken Caspersen Falla skulle starta undrade jag om det var Charlotte Kallas kusin. Falla och Kalla - som Knoll och Tott eller Humle och Dumle liksom...

Nåväl, nu bär det av mot Arlanda igen imorgon och en ny dag i plåtröret.

Vissa på jobbet har gått med på sänkta ersättningar och andra på jobbet har fått mer (enligt nyhetsrapporterna) - livet är tydligen inte alltid rättvist!!!

Av Helga - 2 december 2012 11:30

Vilken fin morgon det varit idag. Snön gnistrar därute och här inne är adventsstakarna utplacerade,slingan med  ledlampor är virad runt gardinstången i vardagsrummet, adventsstjärnorna hänger i fönstren, hyacinter och julstjärnor pryder sina platser och jag har bytt gardiner i köket. Resten av julpyntet kommer upp senare närmare jul...

Igår firade vi svågern som fyllt jämnt och där bjöds vi på god mat och gott vin. I present från oss fick han ett presentkort på en av Uppsalas bästa fiskrestauranger, Hambergs fisk.

Dottern är i Luleå och spelar två matcher i helgen. Extrajobbet som hon sökte fick hon och hon ska arbeta tre timmar per vecka som simskollärarassistent. Ett perfekt extraknäck för en gymnasielev som inte har så mycket tid över pga sin egen idrott och studier.

Sonen var med oss på festen igår. Han pratade mycket med en familj från Sri Lanka eftersom han förra julen reste till just Sri Lanka. Tänk att jag har en så social son som kan konversera en familj från ett annat land på engelska. Stolt morsa!

Av Helga - 25 november 2012 13:00

Jag njuter av att den här helgen är lugnare än den förra...

Igår hade vi dock lite kalabalik i huset då något elfel uppstod och jordfelsbrytaren slog av all el i huset. Vi fick ta ur alla proppar i proppskåpet och sen skruva i dem igen en efter en och ingenting verkade trasigt. Slutligen återstod bara proppen till diskmaskinen och den har vi ännu inte vågat skruva i igen. Vi har haft en del problem där kring diskmaskinen genom åren och nu ska vi be en elektriker komma hit och kolla om det är något fel som är trasigt i elsystemet.

Idag har vi äntligen gjort klart det sista på gästtoaletten. Vi satte upp en hylla och en väggljusstake och det blev fint. Nu ska vi snart iväg och se dottern spela match...

Jag fick en amaryllis av svärmor för ett tag sen... Nu blommar den fint!

Av Helga - 23 november 2012 08:15

Igår var jag hemma hos en studiekamrat från 80-talet. Vi som var där bjöds på burgundisk gryta och ugnrostade rotfrukter. Det var gott och det var höstmysigt med gryta, tända ljus och mörker utanför fönstren. När middagen var slut passade det bra att hämta dottern som hade varit i Stockholm och spelat match.

Jag funderar på en sak... Ska jag tolka in något i den tid jag har fått hos min tandhygienist?

Klockan 12 den 12/12-12

Idag ska jag baka saffransbullar. Advent är inte långt borta och jag börjar bli sugen på att starta upp julkänslan...

Maken och jag har bokat vår påskresa nu och det känns underbart att ha något att se fram emot. Det blir Las Palmas för hela slanten...

Av Helga - 20 november 2012 14:45

Jag trodde aldrig att våra passagerare skulle visa så mycket uppskattning för oss ombord någonsin, men vi fick väl alla en varning om hur det skulle kunna gå för flygbolaget. Resenärerna klappar om oss nu och frågar hur vi mår och tackar för att vi finns -  det är verkligt fint av dem! Många skriver i olika forum att flygbolagets personal är så stresstålig som lyckats "hålla masken" och fortsätta som vanligt med vårt arbete trots konkurshotet och alla våra tankar på framtiden.

Vi är starka och vana att arbeta under press. Vi har hämtat folk i Milano efter flygolyckan där, vi har varit fast i New York efter 9/11,vi har fraktat hem folk efter tsunamin och tagit hand om människor i kris, folk som är sjuka eller flygrädda och situationer som dessa har naturligtvis härdat oss. Dessutom har vi varandra vilket är en fantastisk kraft och styrka! Tack till er mina fina kollegor!

Idag var det en ny urtidig morgon. Jag var på Arlanda redan klockan 05... Gäsp!!  Nu är jag på mitt hotellrum och har faktiskt bara vilat. De senaste två nätterna har jag bara sovit runt 6 timmar...

Hotellet här i Östersund har en fantastiskt god chili con carne och den har jag bestämt mig för att beställa till middag och sen blir det sömn, sömn, sömn så tidigt som möjligt!

Vi har en särskild jargong hemma. Alla gillar att skoja och det senaste exemplet på det inträffade i helgen. Sonen älskar att träna men har mest gymmat och spelat basket på sistone. I lördags stack han ut och joggade och när han kommit hem och duschat sa han;

- Det var längesen jag var ute och sprang.

Maken;

- Jag tycker inte det var så längesen - det har ju bara gått en halvtimme sen du kom tillbaka

Av Helga - 23 oktober 2012 17:15

Det har varit en ny dag i "tuben". Helt klart är att det är årstiden då dimma kan ställa till det för oss. Igår var det rejält dimmigt både i London och Amsterdam och imorse slog dimman till på Gardemoen i Oslo.

Nu har vi iallafall kommit fram till vårt hotell och här är så vackert (och ingen dimma)...

Mitt hotellrum vetter mot en mindre hamn och utsikten är ljuvlig.

Idag hade jag ett roligt äldre par med ombord. När jag kom med vår cafévagn sa mannen att han skulle passa på och fika med muffins eftersom frun skulle bjuda.När jag senare gick med påtår sa han:

nu vill min fru ha påtår och nu är det min tur att bjuda (observera att påtåren hos oss är gratis)...

Frun tackade för påfyllningen och jag sa;

- tacka honom, det är ju han som bjuder och nickade mot mannen

Sen när det var dags att gå av planet fastnade mannen med sin väskas axelrem i armstödet och fick backa för att komma loss. Vi skrattade och kom fram till att de hade så trevligt ombord så de försökte hitta alla anledningar att bli kvar. Vilket underbart par som bjuder på sig själva på ett så härligt sätt!

Jag hade också ett basketlag med ombord idag. Jag är ju hyfsat lång men bredvid de här grabbarna kände jag mig som en pygmé...

Flyg · Natur · Sport
Av Helga - 17 oktober 2012 17:26

Jag har varit i luften hela dagen men har nu kommit fram till mitt hotellrum. Snart ska jag träffa mina kollegor i hotellets restaurang och där ska vi äta middag tillsammans.

Under dagen har jag haft kontakt med dottern som nu är på väg hem från Berlin  efter att ha sett VM-kvalmatchen mot Tyskland igår på plats. Som hon själv uttryckte det;

- Det var en helt sjuk match och det var galet roligt att vara där...

Här kommer ett klipp för dig som missat hela spektaklet. Jag lade mig när det stod 3-0 eftersom jag skulle upp tidigt och gissa om jag blev snopen när jag fick veta slutresultatet...

Flyg · Sport
Av Helga - 16 oktober 2012 09:05

Jag kom hem från jobbet vid midnatt och sen ringde alarmet kl. 04.30 Galet!

Anledningen var att jag skulle följa med vår dotter till Arlanda och se till att hon kom iväg lyckligt till Berlin. Där ska hon träffa en kompis och turista lite i Berlin. Sen på kvällen ska de se Sverige - Tyskland i VM-kvalmatchen. Sverige får det säkert tufft men tänk att bara få uppleva en sån stor fotbollsmatch live. Det blir nog roligt och festligt hur det än går!

Ser du en ung tjej på TV med långa ljusa flätor, vikingahjälm, Sverigetröja och svensk flagga så vet du vem det är