Inlägg publicerade under kategorin kändisar

Av Helga - 1 augusti 2014 09:09

Idag har jag en jourdag men jag kan inte få något jobb eftersom jag landade sent igår kväll och ska ha en jourtid igen kommande natt kl 02.30 Så nu blir det till att ladda batteriern inför nattens "vaka". Jag har en hel del annat att göra ändå. Snart fyller min äldsta syster jämna år och jag ska köpa en present till henne. Hemma behöver det städas också eftersom vi mest bott på landet under sommaren. Kanske träffar jag sonen på stan en stund också.

När jag reser till arbetet på arlanda lyssnar jag på nedladdade sommar i P1-program. Mitt favoritprogram hittills i sommar är Sofia Helins sommarprat. Brukar du höra på "sommar"??

Igår var det en av tjejerna i min kabinbesättning som hade varit förkyld. När vi landade i Luleå kunde hon inte tryckutjämna. Tillbaka på arlanda fick hon ringa vårt trafikkontor, sjukskriva sig och kliva av nästa flight. Besättningskontoret hade då någon timme på sig att fixa fram en ny person som kunde hoppa in och flyga vår nästa flygning. Det var tight men när boardingen till vår nästa flight startade var vi fulltaliga och vi kunde avgå på tid. Det händer, som du hör, en del bakom kulisserna som passagerarna aldrig vet om.

#flyg #helga #flygvärdinna #sjukskriven #sommariP1 #sofiahelin #jour #familj #födelsedag

Av Helga - 10 maj 2014 19:34

Nu laddar jag för att se ESC 2014 ikväll...

Jag tycker inte Eurovision och Melodifestivlen är lika kul längre men är jag ledig vill jag gärna titta! Jag hejar så klart på Sanna Nielsen men det var inte min favorit från de Svenska uttagningarna.

I vilket fall lycka till nu fullblodsproffset Sanna!!!

Vi har haft en fin dag med vår släkting från USA. Vi hämtade henne på arlanda imorse och har umgåtts en stor del av dagen både hemma hos oss och hemma hos mina föräldrar. Imorgon ska hon resa vidare till Italien och sen om en vecka tillbaka till USA. Detta var extra roligt för min pappa som inte har några syskon. Detta var ett barnbarn till min pappas moster som flyttade till USA i början av 1900-talet.

#Sanna #ESC #USA #Musik  #släktforskning #familj

Av Helga - 1 maj 2014 09:50

Ibland kan det bli bråttom...

Igår flög jag en lång Europaflygning och vi landade hemma igen ungefär en halvtimme sena. Jag kastade mig på tåget, blev hämtad av maken vid stationen, kom hem och duschade och böt om och så for vi iväg igen en kvart senare.Vi, som alltid är på tid, kom ungefär 20 minuter för sent till en härlig valborgsmiddag hos vänner. Jag var ändå glad att det gick vägen trots förseningen. Vi hade en mysig kväll med god mat och bl a en musiklek som skapade galna tävlingsmänniskor av oss normalt sett städade medelålders personer.

Ungdomarna var ute på sina festligheter här i Uppsalas sista april-firande. Kan tänka mig att de hade kul! Idag ska sonen åka till England och hälsa på en kompis i Bristol. Maken och jag skulle åka till landet idag men det kändes inte så lockande imorse när hela trädgården var full av snö så vi åker imorgon istället.

På flygningen igår hade vi med oss en artist som är mycket folkkär här i Sverige. Hon är alltid så söt och gullig och det var samma sak igår. Hon stod och pratade med oss i besättningen en lång stund i främre galley. Kaptenen kom ut en stund för att sträcka på sig och han blev ganska snopen att se den kända sångerskan precis utanför cockpit-dörren.

#flyg #flygvärdinna #middag #valborg #musiklek #kändisar #resa

Av Helga - 18 mars 2014 19:04

För inte så längesedan bodde jag på ett av våra mysigaste hotell. Strax efter att min väckarklocka ringt knackade det på min dörr. När klockan är fem på morgonen blir man ändå ganska förvånad...

Utanför min dörr stod receptionisten med en hårtork i handen;

- Var det du som ringde om en hårtork?

Jag sa;

- Neej...

Killen började vimsa runt i korridoren för att försöka komma på vem som ringt. Det går ju inte att knacka på var som helst vid den tiden.

Jag kom osökt att tänka på John Cleese som Basil i TV-serien "Fawlty Towers" (pang i bygget) som brukade snurra runt, runt på sitt lilla hotell.

#humor #flyg #flygvärdinna #hotell #johncleese

Flyg · Humor · kändisar · TV
Av Helga - 24 februari 2014 09:07

Jag har blivit bättre och bättre från förkylningen men ändå inte varit så peppad på att blogga. Känner man så ska man kanske ta en paus för allas bästa. Maken har varit ledig under sportlovet så han har fått "roligt" sällskap av en snorande fru här hemma.

En granne skojade och sa att jag fått OS-sjukan

I fredags hade jag bokat biljetter på Uppsala Konsert och Kongress (UKK) till Thomas Petterssons enmansföreställning - "skakad inte störd". Jag var fortfarande rejält snorig men laddade med halstabletter och nässpray för att inte störa andra. Man kan ju inte missa en sån rolig sak.

På lördagen var min syster från Karlstad i stan och vi ordnade med knytlunch hemma hos oss.

Ja, jag vet! Jag borde ta det lugnt men jag har svårt för det!

Jag fixade två pajer och mjukt bröd, en syrra hade med sig ostar, hårt bröd och rökt fläskfilé, en annan syrra hade med sig pastasallad och våra föräldrar tog med en toscakaka till efterrätt.

Sen igår morse dök hon upp, the long-time-no-see-daughter. Helt underbart att få träffa dottern igen och nu blir det lite vila för henne efter en intensiv termin på ett tyskt universitet.

#thomaspettersson #standup #kultur #förkyld #mat #familj

Av Helga - 24 oktober 2013 08:54

Nu ska jag bara göra ett pass till i flygplanet ikväll sen tidigt imorgon bitti sticker jag, maken och sonen till Berlin för att hälsa på vår dotter.

Gud, vad jag längtar efter henne och vardagliga saker som att fika och prata med henne. Har man haft en unge i sin närhet i över arton år är det inte så lätt att vänja sig av med det. Samtidigt är jag stolt över henne som vågar sig ut i världen. Hon har redan rest till Lissabon och Sydafrika sedan hon flyttade till Berlin,  för sina egna besparingar. Stolt också över att hon har börjat studera på universitetet och stolt över att hon extraknäckt som publik i tv-program och som statist.

Vi ska tydligen få varmt därnere (runt 20 grader på lördagen) så nu gäller det att packa rätt...

Ps. Igår var det kändistätt på jobbet. Först var det en curlanda idrottsman, sen en känd programledare och sen en sångfågel... Kul! Den sistnämnda tog kort på sin lilla dotter inne i cockpit när det var dags att stiga av. Ds

#resa #resor #familj #flyg #kändisar

Av Helga - 27 augusti 2013 08:56

Det är ju helt fantastiskt vilket fint väder vi har fortfarande. Igår satt vi ute och åt middag ännu en gång.

Jag kom ju hem tidigt på förmiddagen och unnade mig en lugn dag i trädgården. Efter alla konstiga nattchartrar mm var jag så trött så jag somnade en stund. Jätteskönt tills en telefonförsäljare störde min sköna sömn! Bah!

Grillad abborre...

Precis innan maten hann vi skypa en stund med dottern i Berlin. Det är kul att lyssna på henne när hon berättar om vad som händer där och små lustigheter. T ex att ALLT på TV är dubbat - t o m Usain Bolt när han blev intervjuad i friidrotts-VM.

Dottern och hennes pojkvän har varit på flera TV-inspelningar eftersom publiken får betalt för att vara med. Flera gånger har hon blivit centralt placerad och en gång fick hon t o m en fråga i TV-showen. Kanske en blivande moviestar?

Av Helga - 23 augusti 2013 09:30

Ja, jag hann göra en del innan jobbet kallade igår, bl a den här goda äppelpannkakan. Vi har bara ett äppelträd i vår trädgård men det ger rejält med äpplen ifrån sig i år.

Gårdagskvällen tillbringades ju i "tuben" och jag fick vara vikarierande chef eftersom vi inte hade någon purser att tillgå.  Då blir det den med mest (h)år på nacken som får ta den biten. Det gick bra trots att vi hade en hel del att göra särskilt på den första flighten. Då hade vi 160 passagerare ombord varav ca 100 satt i vår affärsklass. Dessa 100 personer ska serveras något att äta och dricka och sen ska vi hinna sälja och servera gratis kaffe/ te till de andra passagerarna också och allt detta på ca 45 minuter. Puh!!

När vi så kom fram till Luleå till natten ville taxichauffören gärna visa oss någonting. I södra hamnen låg ostindiefararen Götheborg. KLicka på länken om du vill veta mer...Fantastiskt vilken syn!