Inlägg publicerade under kategorin Minnen

Av Helga - 7 oktober 2012 12:24

Tänk att man ha så roligt med vänner om man inte umgåtts nämnvärt mycket med på över 36 år... Vi var 15 personer från mitt konfirmationsläger (av 28) som slöt upp för en helg tillsammans på en kursgård i Uppland...

Alla hade med sig gamla foton och anteckningar och vi åt gott, pratade, skrattade och njöt av att ses igen efter så lång tid. Till fikat bjöds färska hembakta wienerbröd och vi hade ett "Halleluja-moment" eller som jag naturligtvis måste kläcka ur mig;

- ett "Harry mötte Sally-moment". Har du sett filmen förstår du hur jag menar...

Av Helga - 13 augusti 2012 09:45

Jag lyssnar mig så sakteliga igenom de sommarprogram som jag velat höra men missat när radioprogrammen sänts. Senast igår lyssnade jag på Jonas Jerebko som är NBA-spelare från Kinna i Sverige. Som basketintresserad tyckte jag det var jättespännade att höra lite mer hur han tänker och fungerar. Annars tycker jag att Anja Pärson och Petter Stordalens program varit mina favoriter i sommar. Det som gör att ett sommarprogram är bra för mig är när jag blir berörd på det personliga planet. Jag vill att sommarprataren ska låta mig komma innanför skinnet på dem. Då... tycker jag att sommarpratet är som bäst.

Jag fick tips om Elise Lindqvists radioprogram och det ska jag lyssna på nu.

Vad tycker du om de sommarpratare som du lyssnat på? Hur tycker du att ett sommarprat ska vara?

En sån här radio hade vi hemma när jag var liten. Jag tyckte att det var så roligt att ratta in olika kanaler. Ofta försökte jag hitta och lyssna på radio Luxemburg - det var spännande!

Av Helga - 9 augusti 2012 10:00

Igår hade jag en charterflygning till Turkiet på morgonen. Det var en väldigt lugn flygning trots att vi hade mycket passagerare ombord. Väl där hann jag gå ut på trappan en stund och det var otroligt varmt. Säkert runt 40 grader...Vår kapten brukar alltid köpa med sig bullar när han flyger charter och det uppskattades verkligen. Jag skojade och sa att så fort vi ser honom på trafikkontoret så börjar det vattnas i munnen

Jag var hemma igen strax efter fyra på eftermiddan. Sen två timmar senare satt jag hemma hos en väninna på tjejmiddag - man hinner mycket på en dag ibland. Vi var sex gamla kompisar där och de flesta har känt varann sedan barnsben. Det blev mycket snack och god mat/ dryck. När jag la mig i sängen hade jag varit vaken i 21 timmar. Puh!

Vi får ju vara med om så mycket roligt ombord på flygningarna och detta hörde jag en kollega berätta;

- Efter landning idag från Dalaman hörde vi en liten flicka säga till sin pappa att hon släppt sig i stolen. Varför det, frågade pappan.

Flygvärdinnan sa att jag skulle tryckutjämna så nu känns det bättre i örornen.

Helt underbart!!!

Flyg · Humor · Minnen
Av Helga - 13 juni 2012 16:15

Det var en härlig helg...

På lördagen var jag i Stockholm och mötte några gamla, gamla vänner från förr. Det var kompisar från mitt konfirmationsläger på 70-talet. Vi har bildat en grupp på Facebook och har hittills hittat 14 vänner (av 28) varav 5 kunde vara med den här gången. Det var hur kul som helst att ses igen efter alla år. Först var vi hemma hos en av tjejerna och där satt vi på hennes balkong flera timmar och tittade på gamla foton och var och en fick berätta "Här är ditt liv". Sen var vi på restaurang Ho's vid St. Eriksplan och åt en  fantastiskt god middag. Vi bestämde oss för att försöka hitta fler från lägret och ses igen i höst...

Nu börjar min semester snart och jag har bestämt mig för att dra ner på bloggtakten lite åtminstone nu i sommar. Vi hörs när vi råkas... Ha en fin sommar!!!

Av Helga - 20 februari 2012 11:15

Jag kom till Kiruna vid lunchtid igår. Här är kallt men ändå varmare än väntat. Jag började med att göra något som jag aldrig gjort tidigare. Det blev ett besök på hotellets gym och där gick jag på löpbandet i en timme. Jag provade lite andra grejer där också. Det var riktigt skönt efteråt!

Sen blev det träff med de andra i besättningen och vi gick iväg till en thairestaurang som vi hört skulle vara bra, Arctic Thai. Maten var väldigt god och tillagades efter beställning.

På kvällen var det "Dirty dancing" på femman... Det var länge sen jag såg den filmen så det var kul att se den igen. Faktum är att jag såg den första gången i New York på 80-talet under en resa. Jag minns att det satt en blottare i biosalongen den gången och det var olustigt - helt klart! Jag och min kompis hade nog aldrig varit så rädda som när vi skulle gå hem till hotellet.

Idag blir det flera inrikesflygningar och till kvällen hamnar jag i södra Sverige och ännu ett Scandichotell...

Av Helga - 13 december 2011 10:15

Igår flög jag fyra inrikesturer och all flöt på bra! Just nu delar vi ut give-aways ombord på vissa inrikesflygningar. Det är en liten påse med diverse hygienprodukter som resenärerna får. Det är roligt för oss och uppskattat av kunderna...

Jag känner mig lite som tomtemor

Det är lugnet före stormen på flygbolaget nu. Om nån vecka börjar julförflyttningarna med alla resenärer och klappar som ska flygas runt! Det ska bli kul - men rörigt blir det!!!

Imorse hade jag fått ett mail på facebook. Det kom från en kvinnlig släkting i USA, ett kusin-barnbarn till min far. Min farmor var norska och något/några av hennes syskon emigrerade till USA. Vi bestämde att försöka träffas framöver - hon reser tydligen till Sverige ibland. Tänk vad världen blir liten med sociala medier såsom facebook!

Idag är det Luciadagen och jag tänker på mina kollegor som flyger över Atlanten mot Sverige. Det är tradition att "lussa" för passagerarna någon timme före landning på Arlanda. Hoppas det gått bra!

Flyg · Minnen · Resor
Av Helga - 30 oktober 2011 16:14

Lycka är att ha familj, släkt och vänner som bryr sig om en och som hjälper till att fira en stor dag mitt i livet!

Jag har haft en fantastisk helg! Jag har fortfarande såå mycket att smälta så jag får berätta mer sen...

Min mamma fyllde 85 år för ett tag sedan. Idag passade vi på att fira henne med en lunch på "Amazing thai" när alla syskon och syskonbarn ändå var samlade.

Av Helga - 19 juni 2011 17:45

Jag pustar nu ut på ett hotellrum... pustar ut eftersom jag jobbat hela helgen men även lyckats klämma in en 50-årsfest för en väninna igår i Stockholm... Festen hölls på Kafe Kajak som ligger på Smedsudden i Rålambshovsparken i Stockholm. Det var en jättelyckad fest med fin miljö, god mat, uppträdanden och tal.

Eftersom detta är en kompis som jag haft sedan jag var 15 år så höll jag ett tal. Jag trodde jag skulle bli nervös men det blev jag faktiskt inte... Jag hade en del att berätta från tiden då vi gick på konfirmationsläger tillsammans bland annat. Ganska fantastiskt att vi fortsatt hålla kontakten trots att vi inte bor så nära varandra...

Imorgon påbörjar vi en landet-period. Vi ska flytta ut så smått trots att min semester inte börjar förrän lite senare i sommar. Därför blir mina inlägg här i bloggen lite mer sporadiska ett tag framöver... No nätet there - you know!