Inlägg publicerade under kategorin Flyg

Av Helga - 3 april 2016 12:08

Så var det lite rast och vila igen efter den långa Las Palmas-flighten igår. Vi jobbade 14 timmar så jag kan lova att det blev intensivt.

Härligt väder på Kanarieöarna. Man får lust att kliva av ett tag.

På utresan var det en del festande vilket kan bli lite påfrestande. Som tur var hade vi väldigt lugna passagerare på hemvägen. Efter en stund, när vi gått klart med cafévagnarna, var det en ensamresande flicka på 11 år som hade ledsnat på att sitta still. Jag frågade om hon ville följa med mig upp till det främre köket. Det ville hon och hon ville hjälpa till och jobba lite också. Hon och jag gick tillsammans och samlade skräp med skräpvagnen vilket både vi och de andra passagerarna tyckte var kul!

Jag kom hem efter  midnatt ochvi hade sparat en skvätt rödvin från en tidigare middag. Det lilla vinet hällde jag upp, la fötterna på bordet och njöt av att den långa dagen var slut. Sen sov jag ända till klockan 10 imorse.

Nu ska jag bara ta det lugnt och gå en långpromenad för att få ny energi inför kvällens flygningar.

34/100 #blogg100

#helga #flyg #laspalmas #resa

Flyg · Resor
Av Helga - 2 april 2016 06:15

Igår blev det en hel del ledigt men inte hemma, utan i Luleå. Jag tog mig en rejäl långpromenad i solen. Många  andra gick på isen men jag vågade mig inte riktigt ut där.

Sommarsemestern blev publicerad också igår och jag fick den period jag hade önskat, vilket inte är så självklart i ett jobb som mitt. Det innebär att jag kan vara med när min syster och svåger fyller 50 år och så kan vi ha gäster på midsommar som traditionen bjuder. Jihaa!

Idag ska jag flyga riktigt långt bort och sen hem igen. Vi börjar 9.15 och landar strax efter 23. Puh! Jag hoppas att vi ska få en trevlig arbetsdag och ska göra mitt bästa för att det ska bli så...

33/100 #blogg100

#flyg #helga #laspalmas #resa #luleå #hälsa #promenad

Flyg · Resor
Av Helga - 1 april 2016 09:15

Har du lurat någon ännu idag? Jag är fortfarande på mitt hotellrum så ännu har ingen lurat mig iallafall.

Herreminje vad vi i kabinbesättningen skrattade igår kväll under en inrikesflygning. Vi hade jobbat länge och började bli trötta. När kaptenen skulle annonsera våra namn började han tveka innan han sa det sista namnet. Anledningen var att på hans datalista fanns bara två bokstäver på ett av förnamnen. Han fick till mitt och en manlig kollegas namn rätt men sen när han bara såg bokstäverna JO sa han Josefine i högtalaren men rätt namn skulle vara Jonas.

Ja, ni kan ju tänka er att vi fick roligt...

Ni kan kanske tycka att det är underligt att kaptenen inte riktigt visste namnen men anledningen är att vi byter kollegor mest hela tiden och efter en lång dag kan det vara svårt att komma ihäg vem man flyger med även om man hälsat innan flygningen avgått.

Nu ska du får se ungefär hur roligt vi hade genom ett you tube-klipp;

32/100 #blogg100

#helga #flyg #humor #tv4 #skratt

Flyg · Humor · TV
Av Helga - 31 mars 2016 10:00

Gårdagens medelhavsflygning var riktigt trevlig. Vi hade helt fullt på hemvägen och runt 130 passagerare på vägen dit. Det var mycket att göra men i stort sett alla var på gott humör och mysiga.

På utvägen visade det sig att städningen lagt ut fel menyer i stolsfickorna. Det var långlinjemenyn istället för den vanliga kortlinjemenyn. En passagerare läste på baksidan om val av mat som skulle serveras gratis och jag såg ut som ett frågetecken när han frågade vad vi skulle erbjuda honom att äta. Så småningom kopplade min hjärna och jag kunde förklara vad som blivit fel.

Vi har ett nytt sortiment av varor nu i vår försäljningsvagn. Jag nämnde det i min annonsering och gisses vad mycket vi sålde av kosmetika, dofter, tekniska prylar, godis mm. Det är så kul att sälja ombord.

31/100 #blogg100

#flyg #helga #nyheter #medelhavet

Av Helga - 30 mars 2016 05:25

Jouren har börjat med en rivstart...

Tur och retur till Medelhavet med påsklovsfirare, blir det idag. See you later!

30/100 #blogg100
#helga #flyg #jour #rivstart

Av Helga - 29 mars 2016 09:00

Igår åkte maken till stugan men jag stannade hemma. Jag kände bara att jag måste få vara hemma och göra vad JAG vill. Inte fara runt utan vila. Det blir ofta så intensivt på jobbet så ibland orkar jag inte åka runt så mycket när jag är ledig. Sen börjar ju jobbet i natt igen med jour från klockan 03.45

Det blev iallafall en stund på gymmet och en stund ute i solen på vår uteplats. Underbart!

Jag skrev ju om Sven-Bertil igår, en kändis som jag haft med ombord flera gånger. Egentligen borde jag ha skrivit upp alla kändisar jag haft som resenärer. I stort sett varje gång jag ser på TV säger jag;

- Den där personen har jag haft med ombord.

T ex Silvia, Per Gessle, Tom Jones, Kate Winslet, Göran Persson, Lill-Babs, Anni-Frid Lyngstad, Carl Bildt, Carola, Lasse Berghagen, Madeleine, Carl-Philip..........

Nyligen hade jag okändis ombord. Det är en kändis som jag inte känner igen, men som någon yngre förmåga upplyser mig om att jag borde känna igen som t ex Adrian Montin från Paradise hotel.

#helga #kändisar #flyg #gym #hälsa #intelätt

Familj · Flyg · kändisar · TV
Av Helga - 28 mars 2016 10:32

Igår var det dags att göra svärmors 90-årspresent verklig. Vi gick först till en restaurang som har en riktigt bra asiatisk buffé med både sushi, thai- kinamat och mongolisk wok. Sen åkte vi till Uppsala konsert och kongress och där såg vi en nationalsymbol uppträda - Sven-Bertil Taube.

Jag hade inga särskilda förväntningar men gick sedan därifrån med ett stort leende på läpparna. Sven-Bertil har en fantastisk röst både i tal och sång och bakom honom stod en proffsig symfoniorkester. När slutnumret kom med "himlen runt hörnet" satt man bara och njöt.

Jag har haft Sven-Bertil ombord som passagerare flera gånger och nu var det roligt att se hur karismatisk och musikalisk han är på scenen...

28/100 #blogg100

#helga #flyg #taube #klassiker #musik #kändis

Av Helga - 27 mars 2016 12:06

Så har jag flugit klart för den här gången. Igår hade vi en skidcharter till norra Italien och det var väldigt god stämning ombord. Det var många som firade t ex med menyn "sparkling för two" där man får två mousserande och två chips eller nötter för 195 kronor.

Vi i besättningen firade vi också...

Strax efter att jag tog den här nedre bilden vid landning så blev jag hämtad av maken och så fick vi en god påskmiddag hos min syster och svåger.