Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 27 februari 2015

En enda lång gång med en flärp på sidan...

Av Helga - 27 februari 2015 09:27



Jag vaknar i en hotellsäng i Norge och solen skiner utanför fönstret.


Som jag skrev tidigare så har vi från Stockholmsbasen inte alltid full koll när vi jobbar i grannlandet. Vi har t ex inga ID-kort/ badgar som fungerar för att ta sig in genom alla dörrar som finns på Gardemoens flygplats. Vi får knacka, tigga och be för att bli insläppta både till vår crew base och även för att få tillgång till flygplansbryggorna.


Igår kväll fick vi oss en rejäl extrapromenad på Gardemoen. Flygplatsen är byggd som en enda lång gång med en liten sidoflärp (gate 19 ABCD...). Igår skulle vi till gate 14 B för att flyga en inrikesflygning och började gå i god tid. När vi kommer fram inser vi att gate 14B är en bussgate där passagerarna bussas till en annan parkeringsplats. I det här fallet stod flygplanet vid gate 51, dvs i helt den andre änden av flygplatsen. Vi fick helt enkelt börja gå tillbaka och när vi så närmade oss gaten visade det sig att gaten fanns utanför en passkontroll till Schengenområdet och där satt inga kontrollanter. Stängt alltså! Suck...


Till slut kom en från markpersonalen och släppte igenom oss och vi kom ner till flygplanet ca 20 minuter före avgång vilket är lite sent. Vi skyndade oss att kontrollera säkerhetsutrustning mm och faktiskt avgick vår flight på tid.


Nu har jag lärt mig detta. 14 B betyder" forteenhundred extrasteps because this is a BBBusgate".   


 

Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle...

 

#flyg #helga #humor #norge #sol #gardemoen #promenad

Flyg · Humor
 
 
wiper

wiper

27 februari 2015 12:31

Här har vi sol också. Härligt att du är i Norge, dit längtar jag för det var så länge sen vi var dit nu. Vilken stress du och dina kollegor hade men sån tur att ni hann och vilken härlig humortvist på slutet ;)

Tack för dina fina och omtänksamma kommentarer på min blogg. Vad skönt att dottern piggnat till och rösten börjar bli sig lik igen. Jag är själv väldigt hes nu och det kommer att ta ett tag innan man får sin rätta röst och styrka igen. Jag antar att dottern också har ett stort plåster som skall sitta i 14 dagar och sen får man ett mindre för att ärret skall bli så fint som möjligt.

Tänker på din dotter som fått detta så ung men det är tydligen inte så ovanligt längre. Tre operationssköterskor som gjorde mig iordning för op hade själv fått ta bort sina sköldkörtlar och man såg knappt ärren om man inte tittar riktigt nära. Det verkar vara väldigt vanligt nu och i alla åldrar

Ha nu en fin helg
Stor varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

27 februari 2015 12:44

Tack för omtanken! Dottern kunde ta bort sitt "plåster" tidigare. Det läkte så fort. Doktorn sa att om plåstrer lossnade så var det läkt. De kanske inte har samma metoder. Nu är ärret jättefint men lite rött. Dottern bryr dig inte ens om att dölja det.

 
Mia

Mia

27 februari 2015 14:15

Jag var också på Gardemoen igår em, minns inte ens vilken gate jag åkte ifrån... ;-) I vart fall var det inte samma som jag rest några gånger till småorter på västkusten, nedre plan där det stinker en massa "avgaser" från flygen. Kallas det avgaser!???

Kul förklaring av Gate 14 B ;-)

http://miatankar.wordpress.com

 
Åsa

Åsa

9 mars 2015 21:28

Men vad jobbigt!
Tur det gick bra iaf.

http://wessand.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards