Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2014

Av Helga - 18 november 2014 13:27



Nu börjar jag bli oerhört sugen på adventstiden och allt mys med tända ljus och adventsstjärnor i fönstren. Novembermörkret bidrar säkert till min längtan. Vad göra då? Jo, sätta igång med lite förberedelser så klart...


Idag har jag köpt två sorters mossa till olika adventsarrangemang och så bakar jag lussekatter. Mmm... kanske kan jag och dottern tjuvsmaka varsin kuse sen till fikat. Dottern har just kommit hem från universitetet - idag har hon tentat och är värd lite extra omsorg efter allt pluggande.


 


#baka #helga #familj #lussekatter #saffran #mossa #advent

Av Helga - 17 november 2014 14:18


Nu är det ledigt igen efter några fullmatade flygdagar. Imorse vaknade jag av att sonen hörde av sig via "WhatsApp". Killarna är nu på väg att flytta sig från Koh Tao till Kambodja. De ska bl a åka till Angkor Wat som finns med på UNESCOS världsarvslista. 


 


Senare fick jag superenergi och har farit runt i köket, vilket jag gillar och ser som avkoppling. Jag har kokat saft och gjort egen majonnäs bl a. Mer om det i Hillas matprat.


På jobbet är det turbulent med risk för eventuell övertalighet inom kåren. Stämningen blir så klart orolig och tryckt men de kollegor som jag jobbat med de två senaste dagarna har varit superproffsiga. Vi har inte visat någonting utåt och detta trots att vi precis i dagarna fått jobbiga besked. Så har det alltid varit inom kåren - väl ombord på flygplanet gör vi vårt bästa för passagerarna - "The show must go on"  liksom.


 


#mat #helga #flyg #resa #thailand #kambodja #flygvärdinna

Av Helga - 16 november 2014 10:31


Klockan är halv elva men för mig är det morgon. Timmen blev sen igår och avslutades med en kopp te och en knäckemacka vid köksbordet mitt i natten...


Redan vid 9.35 checkade jag in på Arlanda för att flyga till Gran Canaria tur och retur. Du kan säkert räkna ut att det blir en lång arbetsdag. Vi landade på arlanda igen 23.30 Puh! Jag hade ändå en kanondag med underbara passagerare och en suverän besättning.


När jag såg havet och kände de ljumma vindarna blev jag oerhört sugen på att stanna kvar...

 


En av tjejerna i besättningen jobbade sin sista dag hos oss. Det blev lite nostalgiskt för henne och vi tog flera kort som hon skulle ha kvar som minne. Lika bra att hon fick en riktig mastodontdag på slutet så hon verkligen fick ta farväl av flygeriet ordentligt.


#flyg #helga #laspalmas #grancanaria #resa #arlanda

Av Helga - 14 november 2014 16:18


Som jag berättat tidigare så har vi i kabinbesättningen ofta olika skyltar på oss på jobbet - som en kul grej och som ett sätt att skapa kontakt med våra passagerare.


 


Idag hade jag en skylt där det stod "Up and away" på kavajslaget. En stressad småbarnsförälder kom ner i gången från gaten vid ombordstigningen och sa;


- Nu är jag nog för mycket inne i småbarnsstadiet. Jag tyckte precis att det stod "Up and go" på din skylt. (Alltså en sorts blöjor för lite större barn)


Vi fick oss ett gott och hjärtligt skratt!!!   


#flyg #helga #humor #SAS #skyltar #resa

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 11 november 2014 15:58



Det blev en del shopping på Thun´s. Jag köpte en klänning och dottern köpte svarta byxor och en tunika/ klänning. Dessutom köpte vi ytterligare två klädesplagg som hon ska få under julgranen. Hysh...


Kan då glatt konstatera att årets julklappsinköp påbörjats!


 


Man kan ju heller inte låta bli att plocka ner diverse annat i kundvagnen...

Plastpåsar, doftljus, servetter, tvål, godis mm. Sen måste man ju fika också när man åkt så långt och bränt så många kalorier på att gå runt i affären för att inte tala om vad det går åt energi att prova kläderna ;)

  

Jag trodde i min enfald att vi skulle vara i stort sett ensamma i affären eftersom det är tisdag och eftersom vi var där redan strax före kl. 10.00 Men nej då - stället kryllade av folk!!! Däremot var vi bland de yngsta som sprang runt bland klädställningar och hyllor.


 


Nu avslutar jag med en humorbild från aviationhumor.net

 


#humor #flyg #shopping #thuns #outlet #juklappar






  



Av Helga - 10 november 2014 08:06


Igår hade vi vänner över på söndagsmiddag - riktigt trevligt och något man borde göra oftare. Vi åt en mustig gryta på högrev kokt med mörkt öl, mango chutney mm. Till efterrätt hade vi en exotisk fruktsallad med grädde och chokladbollar.


 
Jag har några extra lediga dagar nu och ska njuta av lugnet. Imorgon ska dottern och jag åka till Thun´s. Det är en outlet belägen ca 3 mil utanför utanför Uppsala. Där finns kläder, heminredning, skor och hushållsartiklar. Ett bra ställe att ladda upp förråden på.


Just  nu pågår ljusfestivalen "Allt ljus på Uppsala" här i stan. Den promenaden vill jag också gå...


 


Har du sett filmen "The Kings speech"?

Om inte gör det! Jag såg den via nätet i lördags när jag var ensam hemma - riktigt bra!


#middag #helga #ljusfestival #uppsala #film #vänner #shopping

Av Helga - 8 november 2014 18:20


Ikväll är vi utspridda.


Jag sitter hemma och myser - det uppskattas när man reser så mycket annars. Maken är på restaurang med några kompisar för att fira en födelsedag. Dottern är på höstbal på sin studentnation och sonen är på äventyr i Thailand.


Idag fick vi information via "whatsApp" som både är spännande men även lite oroande. Sonen och kompisarna har tagit dykarcertifikat på dyk mellan 0-18 meters djup. Sen valde två av dem (inkl vår son) att ta ännu ett certifikat för djupdykning ner till 30 meters djup. De har dykt ner till ett vrak idag, de ska dyka nattetid och lära sig navigering. Det ska bli skönt när han blir klar med detta så jag kan koppla av lite.


Imorgon ska vi ha söndagsmiddag här hemma med ett par som vi umgåtts med sedan ca 25 år. Det blir långkokt högrev med kanel och spiskummin.


 


Här en bild på dottern innan hon stack iväg till balen;

 


#familj #höstbal #helga #mat #recept #resa #thailand #dykning #middag

Av Helga - 8 november 2014 10:26



Det har sina fördelar att blogga om flyg och resor. När jag kom hem från min senaste flygturné hade jag fått ett paket i brevlådan.


 


Spännande  vad kan det vara?


 


Jo, det var ett passfodral från Mt. Manor som jag blivit ombedd att recensera.


 

Det här passfodralet är ett smidigt skinnfodral i fin kvalité med plats för pass, sedlar, kreditkort och biljett. Fodralet är inte större än att du kan ha det i innerfickan på en kavaj t ex.



Det sitter det en liten penna i en minimal ficka längst upp i kanten. På baksidan finns en "flärp" som du kan dra i för att enkelt få upp passet och dina sedlar ur fodralet.


Mitt betyg för fodralet är 5 av 5. Det är snyggt, smidigt, bra kvalité och praktiskt. Minus blir det för priset som jag finner ganska högt (899:-). Jag skulle kanske inte unna mig ett så dyrt passfodral, men fick jag det i julklapp eller födelsedagspresent skulle jag självklart bli väldigt glad!


Just nu kan jag erbjuda mina läsare 15 % rabatt på beställningar hos Mt Manor. Rabatten gäller fram till den 6 december och koden är snurrah15


#recension #flyg #resor #MtManor #passfodral #helga #present

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards