Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2014

Av Helga - 14 augusti 2014 09:35

Min sista arbetsdag blev strulig pga radarproblem på Arlanda.


Redan vår första flygning på eftermiddagen blev sen och sen fortsatte det så hela kvällen. Det är inte kul när våra passagerare får sitta som på nålar av oro för sina anslutningsflyg. En del hann med sina flighter men en del bokades om. Några blev t o m ombokade till nästa dag. Då ordnar flygbolaget hotell mm men stor irritation uppstår förstås. Vi får information via "telex"  om anslutningsflygen när vi snart ska landa och får meddela kunderna vad som beslutats av trafikkontoret. En del resenärer tar emot informationen på ett OK sätt och andra blir förbannade. Vi får bara försöka hantera det!

Så  jag fick säga till en mycket irriterad engelsk man i tisdags;

- I am really sorry but I am only the messenger...


Nu har dottern kommit hem från Tanzania och det känns riktigt mysigt! Igår åt vi middag tillsammans alla fyra. Vi grillade fläskkarré, majskolvar och chorizo. Till det hade vi färskpotatis från landet, tsatziki, gorgonzolasås och sallad. Vi är alla vuxna nu så vi drack lite vin också.


Här visar dottern upp sin hand med en hennatatuering.

 

Nu ska dottern förbereda sig för att börja studera här i Uppsala i höst. Sonen jobbar två månader till och sedan ska han iväg på en långresa i Asien.



Här är en bild från min promenad igår. Utsikt över fälten och längst där borta ser du Uppsala domkyrka och Uppsala slott.

 

#resa #flyg #helga #flygvärdinna #radarfel #tanzania #resa #afrika #asien #middag #familj

Av Helga - 12 augusti 2014 11:45



Nyligen flög vi till Pristina i Kosovo. Vi hade bara 23 passagerare dit men sen hade vi 180 passagerare på hemvägen. Skolorna börjar snart igen så det var många barnfamiljer bokade.


Vi delar ut lite mindre flytvästar till barn under 2 år och de får också ett extra säkerhetsbälte eftersom de sitter i knä på en vuxen. Vi har exakt 8 sådana extravästar och bälten med i våra flygplan.


På hemvägen hade vi 8 bebisar under 2 år men en resenär på nerresan hade råkat få med sig sitt extrabälte. Då stod vi alltså där med bara 7 extrabälten och 8 bebisar.


Denna möjlighet har faktiskt flygbolaget tänkt på, så då kan vi ta ett av våra demonstrationsbälten som vi använder när vi visar hur allt fungerar innan start. Veckan före när den här flighten gick hade det kommit 10 bebisar och då fick mina kollegor låna två extra västar och bälten från flygplatsen. Dessa grejer hade vi nu med oss tillbaka och kunde tacka för lånet!


Som jag berättat förut händer både det ena och det andra bakom kulisserna på flygbolaget...


Just nu håller jag på och tittar på en dokumentär på YouTube- den heter Flight Attendant School och är rätt kul om du är intresserad av att se hur träningen kan se ut för kabinpersonal.



#flyg #flygvärdinna #helga #kabinpersonal #bebisar #helga

Flyg · Tips
Av Helga - 11 augusti 2014 09:49

Jag skulle flyga en charterflight i helgen som gick och under boarding var det en fripassagerare som tog sig in i flygplanet - en geting. Vi gjorde vad vi kunde för att få ut den igen innan avfärd och dörrstängning men nej, getingen ville verkligen flyga till Mallorca.


När vi skulle taxa ut till startbanan annonserade jag i högtalaren...


- Vi har fått med oss en passagerare som inte betalat biljetten............ en geting. Den av er som dödar getingen ska få ett pris. Det blir något extra gott till kaffet.


Det tog inte många minuter innan damen på 1A hade blivit vinnare i tävlingen.   


 

En chokladboll fick hon...

 

#geting #flyg #helga #flygvärdinna #helga #humor #charter

Flyg · Humor
Av Helga - 10 augusti 2014 20:46


Jag har verkligen inte varit så aktiv här i sommar men det har ju varit så ljuvligt väder och då känns det inte rätt för mig att sitta inne och blogga.


Nu börjar vi iallafall återgå till vardagen hemma. Maken börjar jobba igen imorgon och dottern ska resa hemåt imorgon. Hon har ju varit volontär i Tanzania i sommar och den här veckan har hon avslutat med semester på Zanzibar. Sonen har haft sin semester och har jobbat en vecka nu. Han kommer hem och äter familjemiddag med oss alla på onsdag då även jag är tillbaka från min flygturné.


Vår trappa är nu färdigrenoverad och vi blev jättenöjda...


Här kommer först två före-bilder och sen två efter-bilder;

 


     


I helgen firade vi min äldsta syster som fyllde jämnt. En annan syster och hennes man sov över hos oss i två nätter, så vi hann umgås lite extra. Det var kul eftersom de bor i Oslo och då blir det inte att vi ses så ofta. Mellan vårt umgänge och festen jobbade jag så nu när jag åkt iväg på övernattning genom jobbet känns det ganska bra! Här ska vilas mellan flighterna och då är hotell det perfekta "placet".


#trappa #renovering #flyg #flygvärdinna #helga #resa #zanzibar #familj #vardagigen







Av Helga - 4 augusti 2014 10:33

Så konstigt det kan bli ibland.

Igår hade vi en lång arbetsdag och så när vi skulle flyga iväg för sista gången på kvällen så var det plötsligt strömförsörjningsproblem på Arlanda. Vår flight blev ca en timme sen eftersom allt möjligt krånglade.

När vi slutligen kom fram till vår destination där vi skulle övernatta visade det sig att vår nattvila blev för kort. Vi har blivit omdisponerade nu och fick sovmorgon. Väldans skööönt!

Tyvärr hade jag inte packat ner så mycket privata kläder eftersom vi egentligen "bara" skulle sova. Men en jeansklänning och mina uniformsskor får duga om jag bestämmer mig för att gå ut i regnet (södra Sverige har regn idag).

Jag fick kontakt med dottern när jag åt hotellfrukosten. Just då satt hon på Kilimanjaro airport och väntade på sin flygning till Zanzibar. Där ska hon avsluta sin volontärresa med en veckas semester. Det låter ju verkligt härligt - eller hur!?

Utsikt från min position just precis nu...

#flyg #helga #hotell #resa #zanzibar #regn

Av Helga - 2 augusti 2014 08:45


Igår var jag på stan och stämde träff med sonen. Vi gick till Güntherska hovkonditoriet och åt varsin chevretoast...


 

Den var verkligen så god som den ser ut!


Sen kan man ju undra om jag väldigt gärna skulle vilja ha herrbesök på natten när jag sover ensam hemma i villan nu i sommar. Igår morse hittade jag inte husnyckeln. Var tror du den satt?


- Jo, i låset på utsidan av dörren. Himlans smart!


#chevretoast #fika #güntherska #familj #glömsk

Av Helga - 1 augusti 2014 09:09



Idag har jag en jourdag men jag kan inte få något jobb eftersom jag landade sent igår kväll och ska ha en jourtid igen kommande natt kl 02.30 Så nu blir det till att ladda batteriern inför nattens "vaka". Jag har en hel del annat att göra ändå. Snart fyller min äldsta syster jämna år och jag ska köpa en present till henne. Hemma behöver det städas också eftersom vi mest bott på landet under sommaren. Kanske träffar jag sonen på stan en stund också.


När jag reser till arbetet på arlanda lyssnar jag på nedladdade sommar i P1-program. Mitt favoritprogram hittills i sommar är Sofia Helins sommarprat. Brukar du höra på "sommar"??


Igår var det en av tjejerna i min kabinbesättning som hade varit förkyld. När vi landade i Luleå kunde hon inte tryckutjämna. Tillbaka på arlanda fick hon ringa vårt trafikkontor, sjukskriva sig och kliva av nästa flight. Besättningskontoret hade då någon timme på sig att fixa fram en ny person som kunde hoppa in och flyga vår nästa flygning. Det var tight men när boardingen till vår nästa flight startade var vi fulltaliga och vi kunde avgå på tid. Det händer, som du hör, en del bakom kulisserna som passagerarna aldrig vet om.


 


#flyg #helga #flygvärdinna #sjukskriven #sommariP1 #sofiahelin #jour #familj #födelsedag

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards