Alla inlägg under juni 2014

Av Helga - 9 juni 2014 13:26

Åh, så skönt! Jag har just kommit hem från Arlanda och min sista flygning för den här gången.

Fem dagar hit och dit och man känner sig lite som en urvriden disktrasa faktiskt  men även påfylld av energi av härliga kollegor och resenärer...

De sista två nätterna sov vi i Umeå och där var vi ute och åt i ett tropiskt klimat på lördagseftermiddagen. Det var folk överallt på stan och härlig stämning. Lite senare på kvällen tog jag mig en promenad. Se så fint det är...

Igår flög vi så en charter till medelhavet. Det var lång flygtid - mer än fyra timmar. På ditvägen hade vi med 43 barn. Hem hade vi "bara" 30 barn och 6 bebisar. Trots alla barnfamiljerna var det lugna flighter. Folk från de norra delarna är faktiskt betydligt lugnare än sörlänningar. Jag har ingen studie att luta mig mot, men alla mina års erfarenhet från flygeriet får duga som fakta.

Här ser du en bild tagen från flygplanstrappan på Rhodos. Riktigt fint väder och man blev sugen på att ta sig ett dopp.

Sen en tid tillbaka har vi chokladbollar till försäljning/ servering ombord. Idag var det två passagerare som lite provokativt beställde en "negerboll".

En sade t o m;

- En svart kaffe och en negerboll (med betoning på svart och neger).

Varför gör man så - vuxna män!?

Försöker de vara roliga eller är de rasister?

Som flygbolagsanställd i uniform får man hålla en låg profil och utan en min servera en chokladboll fast man har lust att stoppa kakan på ett helt annat ställe...

#flyg #helga #umeå #Rhodos #charter #rasism #fika #chokladboll

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 7 juni 2014 07:50

Jag är på väg till Arlanda och tågen går idag men med reducerad hastighet. Jag visste om detta så jag är ute i god tid.Landskapet är så försommarvackert!

Se bara...

Idag bär det av norrut och imorgon blir det en charterflygning från denna nordliga stad. Det brukar vara trevligt! Passagerarna är så glada att de slipper åka via Arlanda.

#tågresa #arlanda #flyg #helga #resa #charter

Av Helga - 5 juni 2014 10:00

I år har jag tidig semester och sedan senaste avtalet skrevs får vi bara ta 21 dagar ledigt under sommaren. Idag börjar då den första arbetsdagen i den sista arbetsperioden innan min tidiga och korta semester. Det ska ändå bli skönt med lite sommarledigt men tyvärr är inte maken ledig den första veckan. Jag säger bara - tur att vi inte har småbarn längre med tanke på hur mitt arbete har utvecklats de senaste åren.

Det var en debatt i riksdagen i förrgår om utflaggningen av flyget i Sverige. Många flygbolag i Sverige och Europa  säger upp sina piloter och kabinanställda pga arbetsbrist och hyr sedan in personal istället till helt andra villkor. Än så länge är vi i mitt bolag fortfarande anställda av flygbolaget, men jag vet inte hur länge de klarar konkurrensen. Den blir lite snedvriden när man inte har samma förutsättningar att bedriva flygverksamhet som  i andra bolag. Hela samhället verkar gå åt det här hållet med bemanningsföretag, usla avtal och osäkra timanställningar. Blä!

Lite roligare var det igår då jag först tog en power walk med dottern, sen fikade hemma hos mamma och pappa och sen träffade kollegor på en restaurang på eftermiddagen. Man får inte roligare än man gör sig så att säga...

Tänk på mig när jag susar fram bland molnen idag - först en Europatur och sen en Norrlandsflight.

Här sågs vi och hade after work igår...

#nyheter #debatt #flyg #helga #hälsa #fika #riksdagen

Av Helga - 4 juni 2014 09:24

Idag är en dag som börjar med humor på hög nivå eller låg nivå - det beror på hur man ser på saken...

************

Kaptenen började annonsera i högtalaren när flygplanet kommit upp på marschhöjd;

- Vi har en lugn och stillsam flygning framför oss till Paris med fint väder och... HERRE GUD...

Kaptenen tystnar och ingenting hörs från cockpit på några minuter.

Så kommer han slutligen tillbaka i högtalaren.

- Jag ber om ursäkt om jag skrämde er men flygvärdinnan som just serverade mig kaffe råkade spilla ut det varma kaffet på mig. Ni skulle se hur det  ser ut på framsidan av min byxor.

Det där är väl ingenting sa en passagerare...

- Ni skulle se hur mina byxor ser ut där bak.

#humor #flyg #historia #helga

Flyg · Humor
Av Helga - 3 juni 2014 13:16

Jag har alltid varit en motståndare tll foppatofflor. De är ju så vanvettigt fula, tycker jag...

Hur som helst så blev det trots allt ett inköp av ett par tofflor när jag var på Rusta senast. Alltså köpte jag inte ens ett par äkta Crocs utan ett par fuskisar. Gissa om min käre man fick roligt åt mig när jag kom hem med de här blommiga plastskorna...

Nåväl, de ska bara användas i trädgården hade jag tänkt.

Vi har nu slutit ett avtal, maken och jag. Om han ser mig i dessa dojor någon annanstans än på vår tomt så ska jag köpa tio flaskor fin-öl till honom på systembolaget. Vem tror ni vinner?

Så här fint blommar vår syrén just nu...

Dottern överraskade oss med en smaskig fruktdessert igår kväll. I skålen är det en chokladkräm där vi doppade fruktbitarna. Mums mums!

#crocs #humor #öl #dessert #shopping #trädgård #natur

Av Helga - 2 juni 2014 10:06

Goudmårning...

Det är första lediga dagen efter jouren idag. Himlans skönt!

Jag började med en promenad efter frukost och det är så underbart när det som idag är fint väder. Jag laddade ner appen "Gå för hjärtat" idag och för varje kilometer jag går skänker becel 1 krona till 1,6 miljonersklubben. Jag förenar alltså nytta för min egen hälsa med nytta för fler människors hälsa. Inte så dumt...

Jag hälsade på våra slöa grannar också men idag var de faktiskt på G...

#hälsa #promenad #gåförhjärtat #natur #sötalamm

Flyg · Humor · Hälsa · Natur
Av Helga - 1 juni 2014 14:12

Igår fick vi se en ceremoni som jag aldrig sett på riktigt förut. Vi var på en liten flygplats i Turkiet med plats för endast tre flygplan på plats samtidigt. Under vår boarding landade det ett flygbolag på flygplatsen för första gången. Då ställde sig två brandbilar på varsin sida om taxibanan in mot parkeringsplatserna och så när flygplanet kom inkörande fick det sig en rejäl dusch från brandbilarna.

Den här bilden har jag lånat från nätet och är från ett tidigare tillfälle. När vi var där hade det redan mörknat.

Dagen blev lång igår och pga lite holding (vänteläge) innan landning på den där lilla flygplatsen blev vi ca en halvtimme sena tillbaka på Arlanda. När jag körde hemåt i bilen mitt i natten började det redan ljusna igen och klockan var 02.30 Jag älskar verkligen den här tiden på året. Du skulle ha sett så vackert det var där på E4:an på väg hem mitt i natten. Ljuset kom, det hade nyligen regnat och det låg dimma på fälten kring Uppsala.

Det var iallafall en Dr Jekyll and Mr Hyde- flygning vi hade. Nu kanske du undrar vad jag menar med det!?

På vägen dit var det party party, mycket drinkbeställningar, flera flygrädda att ta hand om, småbarn som sprang omkring, några passagagerare som var sura, vänteläge inför landning mm mm mm. På hemresan bara vänliga, småsömniga passagerare som ville ha en dryck, sin mat och sen sova. När servicen var avslutad släckte vi ner lite i kabinen så att resenärerna fick en stunds vila eftersom det var mycket sent. Tänk så olika det kan vara...