Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under februari 2013

Av Helga - 19 februari 2013 09:46


Jag vaknar upp i en hotellsäng efter en sen ankomst igår kväll. Hotellfrukosten orkar jag inte rusa ner till så det blir en gröt a´la minute och en banan på rummet. Det funkar det också...


 

Igår flög vi bl a ner till en stor Europeisk flygplats och många av passagerarna skulle resa långt bort. På ditresan pratade jag t ex med en tjej som skulle till Singapore och Malaysia. På hemresan var det många resenärer som varit i Brasilien och det har ju just varit Karneval i Rio och det berättade flera av gästerna om. En kvinna hade vandrat i djungeln och hade nu redan planer för nästa långresa. Ja, man får en liten doft att andras resor när man jobbar som flygvärdinna och jag gillar det...


Vi intar allt oftare vår mat ombord. Arbetsdagarna ska bli längre i och med vårt nya avtal och måltidsuppehållen kommer oftast att bli under flight. Igår när jag skulle äta min middag var det inte många minuter jag verkligen kunde sitta ner och äta i lugn och ro. Har man en arbetsdag på 8-13 timmar bör man väl ändå få gå ifrån ordentligt en stund.


Det är svårt att gå ifrån på ett flygplan  - skulle man kunna tänka sig ett litet enmannatält som man kan krypa in i när man har paus...    





Av Helga - 18 februari 2013 11:19


Vi kom fram till det sist jag var ute och flög att vi behöver ingen konferens för teambuilding...    Det är så trångt och särskilt kring flygplanets vändning är det totalt samarbete som gäller annars kan inte planet gå på tid. Så där trängs vi; kabinpersonal, piloter som ska in/ ut med väskor, cateringpersonalen som ska byta X antal vagnar och skåp och så icke att förglömma städpersonalen som är en grupp på ca 3-5 personer som städar och tömmer sopvagnarna. Alla på en gång och med många glada tillrop samtidigt! Det är faktiskt otroligt att det går överhuvudtaget på det begränsade utrymmet som vi har...


Nu har två familjemedlemmar (maken och dottern) sportlov men sonen och jag jobbar på. Till kvällen får vi också besök av dotterns pojkvän från Tyskland. Jag kan inte vara med och möta upp eftersom jag sover borta inatt.


Sportlovsfirare, here I come, ready to take you wherever you want to go...


 

Av Helga - 16 februari 2013 09:15

Igår var maken och jag på restaurang och åt en fantastiskt god middag. Vi var på Hambergs fisk som ligger vid Fyrisstorg i Uppsala. Hemma hos oss var det två kompisar till dottern på middag och övernattning. Imorse stack de iväg tidigt. De skulle köa för biljetter till studentfesten på studentdagens kväll. Tänk att min yngsta tar studenten i juni - det känns overkligt!


 


Fyris torg ja, det har väl de flesta hört talas om, t ex  i låten av Owe Törnqvist...


Det stod en varmkorv-gubbe ner vid Fyris torg

han måla korvarna svarta för han hade sorg

Han hade låda på magen,

det gillas inte av lagen.

Det får man inte ha,

nej det är inte bra

att ha en låda på magen.

 

Varm korv boogie

Varm korv boogie

Varm

korv

varm korv boogie

 

 

Idag börjar jag med att hjälpa till att ställa iordning spelbord och annat hemma hos mina föräldrar och sen klockan två ska "MahJongandet" börja.


   


Vi har knytkalas och jag har gjort två pajer och en matig sallad med bönor, fetaost, tomat, solrosfrön, äpple, ruccola bl a... Övriga släktingar bidrar med mer pajer, sallader, bröd, kex, ost och efterrätt.


En oväntad paj från Nya Annas mat...

 




Av Helga - 15 februari 2013 08:01

I helgen ska vi ha släktträff hemma hos mamma och pappa. Vi ska äta lite mat tillsammans och så ska vi spela Mah Jong. Det är en tradition som vi försöker få till en gång per år. En del reser från Värmland, Dalsland och Stockholm men många av oss bor kring Uppsala.


Vi började spela Mah Jong redan på 60-talet då vår familj bodde i Asien under en treårsperiod.


   


Sen ska du också veta att sedan igår eftermiddag ligger maken på stort PLUS!!!         

 

   

Av Helga - 14 februari 2013 14:08


Ibland hakar det liksom upp sig...


...som nu den sista tiden då jag varit i Östersund massor av gånger - senast i natt. När jag skulle checka in på hotellet stod där samma receptionist som de flesta gångerna jag varit där. Jag kunde inte låta bli att säga;


- Jag är så ofta i Östersund så jag träffar nog dig nästan mer än jag träffar min man.


Både receptionisten och de övriga i besättningen brast i skratt...   



Idag slutade jag tidigt och har hunnit följa med dottern på ett läkarbesök på Akademiska sjukhuset. Efter det blev det en fika på Güntherska hovkonditoret. Vi tog varsin varm smörgås och så delade vi på en Alla Hjärtansdag-bakelse.


       


Ha en mysig hjärtedag!!!


Av Helga - 13 februari 2013 09:43


Jag köpte hem semlor till oss alla igår men jag fick äta upp min innan familjen kom hem eftersom jag skulle iväg och flyga. Nu blev det som det brukar att sonen inte ville ha någon semla alls. Himlans frestade att veta att det finns kvar en fastlagsbulle i kylskåpet just nu... Kanske måste det bli en förmiddagsfika??


 


Gårdagens kvällsflygning ner i Europa avgick lite försenat men vi landade före tidtabell sen igen på Arlanda. På flighten hade vi bl a med en liten 3-årig tös med spring i benen. Hon kom ner till mig i bakre galley ibland och då fick hon sitta som en flygvärdinna på en av våra fällstolar med fyrpunktsbälte -  det tyckte hon var roligt. Så småningom blev hon trött och då kom hon själv och bad om en kudde och filt. Sötis...


Här är en film från arbetsförmedlingen med en yrkespresention för yrket kabinpersonal. Filmen visar hur det går till på mitt jobb...



Av Helga - 12 februari 2013 08:01


Nu har jag varit ledig två dagar men ikväll bär det av igen. På ledigheten har  jag bl a har varit ute och tittat på konsten från isfestivalen i Uppsala centrum. Tråkigt bara att det alltid finns folk som ska förstöra, ett av de fina iskonstverken har redan vandaliserats. 


Glöm nu inte köpa hem eller  baka semlor idag...


     



Twitterhumor;


Bilden är hämtad från aviationhumor.net

 







Av Helga - 10 februari 2013 11:31


Nyligen hade jag en riktig långflygning...


Turen gick till Aqaba i Jordanien och så hem igen. Det blev ett kort stopp men ändå hann jag ställa mig på plattan nedanför flygplanet med utsikt över Israeliska Eilat i skymning.  På väg ner till Jordanien annonserade kapten att vi passerade bl a Kairo och på vänster sida kan ni nu se Suezkanalen... Coolt!


 


Flighten var fullsatt både dit och hem ( 180 passagerare dit och 180 passagerare hem) och det var en hel del att göra. Så här ser programmet ut en sån här dag;


En timme innan start kommer vi till jobbet och träffar de andra. Sen åker vi ut till flygplanet och kollar allt.

Ca 25 minuter före start är det boarding.


Efter take-off ska det:

-delas ut förbeställningslistor

- delas ut leksaker

- serveras barnmat

- drinkvagnar ska ut. Vi tar betalt för alla drycker och snacks

- maten ska värmas och packas i vagnarna, brödet sa värmas

- maten och brödet serveras

- ombjudning av brödet

- servera kaffe/ te två ggr

- samla in glas, burkar och flaskor i en särskild skräpvagn

- samla in alla matbrickorna


Ta betalt för förbeställda varor - det kan handla om ca 25-50 förbeställningar per flygning

Sälja extraerbjudanden


- Gå med ännu en drinkvagn om vi hinner


Däremellan hjälpa till med allt möjligt, kolla toaletter, plocka skräp, servera drinkar, prata med passagerarna, hjälpa flygrädda, gulla med barnen, se att alla mår bra etc etc


Sen efter diverse roddande på marken där ny mat,  tidningar och nya förbeställningar kommer på samtidigt som planet städas, tankas mm så vänder vi tillbaka mot Arlanda och gör samma sak en gång till.


När jag korrekturläser det här verkar det helt enkelt inte klokt       


Men konstigt nog gillar jag det  




Flyg · Resor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards