Alla inlägg under november 2012

Av Helga - 6 november 2012 16:45

J...klar vad roligt det är att shoppa för andras pengar...

För sonens presentkort på Akademibokhandeln köpte jag Pernilla Wahlgrens nya bakbok, Pernillas praliner. Jag har ju nyligen gjort hennes bärpaj, den var jättegod och enkel att göra, så jag vill testa fler av hennes bakverk. Nu har jag gjort så mycket reklam för Pernillas bok i min blogg så egentligen borde jag bli sponsrad - eller hur!

För makens och svärmors presentkort köpte jag smycken. Ett långt halsband med tillhörande armband på Trolltyg och så lite bijouterier på DEA. Jag kände att det var dags att förnya smyckesförrådet lite... Hade kört fast lite liksom.

Jag fick även en present av min dotter på födelsedagen (det var ett tag sen) och det var ett jätteläckert kakfat i två våningar från Indiska, en blomma från mamma och pappa, en bukett rosor och bodybutter från min syster med familj. Så, nu är jag riktigt bortskämd - ja nästan bortklemad - tur att det nästan är ett helt år till nästa gång...

Jag har nu flugit omkring sedan tidigt imorse och har kommit fram till vårt hotell. Vi hade lunchrast redan vid 09.30 så nu skriker magen efter riktig mat. Vi ska ses tidigt och äta middag tillsammans vi kollegor. Vi hade några lustigkurrar ombord på en av flygningarna idag. Den ena frågade om det var någon speciell klädkod när man skulle ut och flyga. Jag vecklade in mig i en diskussion om att man inte bör resa för bart klädd osv. Då kommer det bästa;

- men det står ju att man inte får ha smoking på sig, NO SMOKING

Av Helga - 5 november 2012 10:45

Idag är en riktig lyxdag. Alla de andra i familjen är tillbaka på jobb och i skolan så jag har en egodag. Först ska jag ner till stan och använda några presentkort som jag nyligen fått. Det är ett presentkort på Akademibokhandeln och två presentkort från Handelsföreningen i Uppsala, som gäller i massor av butiker.

Sen när det är dags för eftermiddagsfika går jag hem till mamma och pappa. De har just kommit hem från en resa till Turkiet. Jag tycker att de är fantastiska som sticker iväg och reser trots sin höga ålder. Till fikat kommer även min syster som bor i Karlstad. Vi kan av naturliga skäl inte ses så ofta så det ska bli riktigt mysigt att ses!

Imorgon är det dags att göra lite nytta för flygbolaget igen. Efter fem dagars komp- och ledighetsdagar känns det faktiskt bra att lämna hemmet lugna vrå! Jag ska bl a flyga med en kompis som jag känt sedan 80-talet - det ska bli kul!

Som vanligt måste jag fjanta mig mest hela tiden - även nu när vår dotter hade en tysk vän på besök. Igår när de skulle äta fanns det ingen plats vid köksbordet, men maken sa;

- I am finnished... och lämnade bordet.

Jag sa;

- I am not finnish - I am Swedish...

Som tur var verkar killen ha humor...

- eller så var han bara artig??

Av Helga - 4 november 2012 15:30

Dotterns tyske vän har återvänt till Berlin... det blev lite tomt i huset på något sätt. Nu har vi bara två tonåringar igen.

Igår gick vi runt i Uppsala på kvällen och såg på ljusinstallationerna "Allt ljus på Uppsala". En del av installationerna var läckra och fyndiga och en del var sisådär. Det var iallafall stämningsfullt att vandra runt i mörkret tillsammans  med andra Uppsalabor och turister.

En kollega är fyndig och har bl a rappat ombord och sjungit för brudpar under flygning. Nu har hon skrivt en ny text till  låten "Dansa Pausa" och den som har/ har haft eller känner småbarn kommer att känna igen sig...

Av Helga - 3 november 2012 12:22

Det är mysigt med familjeliv...

Idag blir det släktfika...

besök vid gravarna...

och sen ska vi gå och titta på ljusfestivalen som jag nämnde i gårdagens inlägg," allt ljus på Uppsala".

Av Helga - 2 november 2012 10:30

Det svenska smörgåsbordet blev uppskattat av vår tyske gäst och jag tror att han var glad att slippa surströmmingen...

Idag har dottern och hennes besökare tagit tåget till Stockholm där de ska turista "big time". De hade en guidebok med sig och kommer säkert att hinna med många sevärdheter...

Maken och jag får en stillsam dag med besök i vår egen stad. Vi ska göra lite ärenden och luncha tillsammans. Ikväll blir det invigning av "Allt ljus på Uppsala" som är fina ljusinstallationer av många olika platser och byggnader i stan. Det brukar vara väldigt läckert så det ska vi försöka se ikväll eller någon annan kväll framöver...

Resor · Tips
Av Helga - 1 november 2012 09:45

Igår natt när jag kom hem från en ganska strulig och lång flygdag lyste en Halloween-pumpa upp vår altan. Det var dottern och hennes tyske vän, som är på besök i veckan, som hade gjort dekorationen.

Ja gårdagen ja... Flygdagen var lång, 10 och en halv timme. På alla delflygningarna hände det saker som sällan händer, vilket gjorde dagen rörig. Det handlade om ett sjukdomsfall där vi fick ge syrgas och beställa ambulans,ett  fel i bokningssystemet gällande husdjur vilket orsakade problem för en allergisk person och avplockning av husdjuret, en miss i informationen till en flygplats angående avstängda stolar pga en sjuktransport där ett brutet ben skull hållas i högläge på en nedvikt stol. Allt detta på en och samma dag men det finns ju ett känt talessätt " en olycka kommer sällan ensam" och detta stämmer in på gårdagen.

Nu ska jag iallafall vara ledig i FEM dagar. Jag har både lagt ut kompdagar och fått lediga dagar i samband med detta. Det ska bli skönt!! Dotterns tyske vän ska få smaka på typisk svensk mat idag så jag tänkte göra en "julpåskmidsommar-middag" - ett svenskt smörgåsbord helt enkelt. Sonen jobbar, maken är på landet, dottern och hennes vän ska göra Uppsala som turister och jag ska softa så mycket jag kan...

Ps. Jag såg Loreen igår...