Alla inlägg under maj 2012

Av Helga - 22 maj 2012 08:15

Jag landade sent igår kväll och har nu en lugn morgon innan det är dags att sticka ut till Arlanda för en kvällsflygning. Jag blir riktigt ledsen när jag ser nyheten att Skyways går i konkurs idag. Jag känner flera som jobbar där och undrar vad som kommer att hända med dem framöver.

Snart är det dags för prinsessan Estelles dop. Jag måste nog titta på det en stund. Många var gästerna som anlände till Arlanda igår. Jag såg ingen själv men ryktena gick bland oss anställda på flygplatsen om vilka kungligheter som kom.

Igår kväll hade vi en flight med 180 passagerare hem från en stor Europeisk huvudstad. En del av passagerarna hade blivit strandsatta sedan morgonen pga ett tekniskt fel på ett flygplan. Jag kan tänka mig att de var glada att äntligen få komma hem. Flygbolaget hade satt in ett större flygplan så att alla skulle komma med till Arlanda.

På flygningen ner hade vi med en rysk familj på tre personer. En mamma, en pappa och en tonårig son. Båda föräldrarna satt och huttade ur en egen flaska sprit under flygningen. Efter flera varningar fick vi lov att ta flaskan ifrån dem och sen fick de tillbaka den efter landning. Jag tycker synd om tonåringen som fick se sina föräldrar fyllna till.

Av Helga - 21 maj 2012 01:15

Vi hade en mysig delvis-helg på landet. Jag sådde fröer och planterade om en del i rabatterna. Jag rensade ogräs och städade inne i stugan. Maken höll mest på med båten  och förberedde den för sjösättning.. På lördagen åkte vi hem igen eftersom vi skulle på fest. Det var en god vän som fyllde 50 år och vi bjöds på en härlig trädgårdsfest.

Nu är jag ute på turné igen och ligger till sängs på ett hotellrum efter en lång flygdag.

Någonting har hänt på sistone - jag är mer än lovligt snurrig. När vi hade landat för kvällen och gått ut till taxin kom jag på att jag glömt mina glasögon i flygplanet. Jag fick springa tillbaka och be en säkerhetsvakt om hjälp att komma tillbaka ut till planet. Kollegorna satt snällt kvar och väntade i taxin när jag kom halvspringande tillbaka. Himlans tur att jag kom på att jag glömt glasögonen ombord. Det är dyrt så att köpa nya...

Nej, nu drar jag täcket över huvudet och sover sött så länge jag bara kan. Vi hämtas igen vid lunchtid för en ny dag i det blå... Fly me to the moon - sjunger och gnolar så smått medans jag funderar på att stänga ner. Natti natti!

Av Helga - 17 maj 2012 19:18

Nu så är det ledigt två dagar framöver...

Idag blev det en hel del tid i luften - arbetsdagen blev närmare 10,5 timme lång. Först flög vi ner från norra Sverige till Arlanda och på den flygningen serverade vi frukost till passagerarna. Som vanligt serverades maten i en liten låda. En mamma sa att hon borde börja servera maten i lådor hemma eftersom sonen hennes aldrig brukade äta så mycket som han hade gjort ombord hos oss

Sen blev det en flygning ner i Europa. Många var det som skulle njuta av våren med en weekendresa. Fulla hus i båda riktningarna och det var en trevlig och vänlig stämning ombord.

Imorgon bitti tar jag bussen ut till Norrtälje. Där blir jag hämtad av maken som redan åkt ut till stugan.

Båda ungdomarna är i Göteborg på en rolig turnering - Göteborgs basketfestival. Sonen och hans jämnåriga kompisar har åkt bil ner på egen hand och det har tydligen gått bra eftersom vi inte hört något annat. Dottern åker tillsammans med sitt lag och med  vuxna ledare. Detta ska vara en fantastiskt härlig turnering där man bl a kan besöka Liseberg och träffa mycket folk från hela Sverige och från andra länder.

Av Helga - 16 maj 2012 16:45

I en stad långt, långt borta hemifrån är jag nu.

Staden ligger i norr och här är det fortfarande en del snö ute i terrängen. På väg hit hade vi med ett sällskap som skulle fira en av resenärernas jämna födelsedag. Det var ett glatt gäng som sjöng för födelsedagsbarnet och jag och min kollega stämde också in i sången och hurra-ropen.

När vi kom fram till hotellet gick kabingänget ut direkt för att äta lunch tillsammans. Det blev varsin nachos-tallrik på ett fik i närheten och sen en kaffe med en 70%-ig chokladpralin som efterrätt. Mmmm....

Ikväll har jag bestämt mig för att bara ta det lugnt eftersom vi haft flera tidiga morgnar i rad nu. ICA-butiken som ligger nära hotellet har en sån där salladsbar där man betalar efter vikt. En sån sallad köpte jag med mig tillbaka till hotellrummet och det blir min middag. Jag älskar att få plocka ihop min egen sallad med bara det göttaste i...

Av Helga - 16 maj 2012 16:30

Många av mina kollegor på flygbolaget är bra på att shoppa. Anledningen till det är nog att vi har mycket tid borta i städer där vi inte är bosatta. Det är lätt att börja fördriva sin tid i butikerna och att passa på att göra ärenden när man ändå inte kan göra så mycket annat vettigt. Själv försöker jag hålla mig till att handla det jag verkligen behöver och inte hålla på att köpa en massa onödiga saker. Det är väl det bästa både för plånboken och för miljön.

Ska jag då ändå handla någonting är det ju trevligt om man kan få lite rabatt på varorna. Jag fick nyligen tipset av en kollega att registrera mig på Groupon. Där får man tillgång till bra erbjudanden på kläder, restauranger, skönhetssalonger, resor  mm och varje dag får man ett nytt erbjudande som man kan uttnyttja om man vill. Det handlar om rabatter på minst 50% och det är ju alltid trevligt med lägre priser.

Jag kikar runt lite på hemsidan och ser att det finns bra restaurangerbjudanden,rabatt på fotograferingar, resor, skönhetsbehandlingar, dykning, klädinköp och mycket, mycket mer. Jag tror jag ska registrera mig på sidan...

Har du använt dig av Groupon eller har du hört om det är bra?

Ge mig gärna lite feedback!!!

Av Helga - 15 maj 2012 12:15

Just nu är det nåt som inte klaffar i Helgas rutiner...

Jag glömde min snuttefilt, nallebjörn, napp (dvs mobilen) hemma i morgonrocken när jag for iväg till Arlanda imorse. Det gjorde ju ändå inte så mycket eftersom jag kom hem igen vid lunchtid. Men tänk att man kan känna sig så bar när man saknar en pryl...

På tåget hem gav det mig tid att titta på en utställning/ installation av konstnären My Lindh. Det är olika undertexter utmed spåren som ser ut som textningen på TV:n.

T ex står det;

- Var är vi nu?

- Hur kom vi hit?

Det ger en eftertanke till resenären och det är läckert att sitta och leta efter nästa text som kan dyka upp i skogsbrynet eller på en åker när man minst anar det.

Dagens flygning var som ofta fullsatt och det var fortfarande mest affärsresenärer ombord. Om någon dag svänger det över till privatresenärer inför långhelgen. Ska du ut och resa nåt i helgen?

Jag ska jobba mest men två dagar ledigt får jag och då blir det till att gå på en 50-årsfest och så hoppas jag hinna ut på landet en sväng också...

Pärlhyacinter...

Nu är det vår!

Vi bor nära en hage där det går får och betar. Det känns som vi bor på rena bonnlandet men vi har bara 7 km till city och ca 4 km till alla stora varuhus utanför stan.

Flyg · Kultur · Natur
Av Helga - 14 maj 2012 13:00

Visst har vi varit i Sundsvall i helgen som mina bloggvänner Mortuta och Åsa visste...

Jag är ju smått förälskad i drakarna som pryder Sundsvalls gator under sommarhalvåret och just den här helgen var det "drakparad" då alla drakar kommer fram för sommaren. Vi åkte inte till Sundsvall för detta evenemang men det var ju lite kul att få se hur det går till...

Vi skulle titta på basket däruppe och det gick bra för dotterns lag. De tog hem SM-silver för sin ålderklass!! Jag är megastolt    så klart!

Sen var det bara att dra på blåstället igen tidigt imorse och dra iväg på tur. Jag glömde att jag tagit mitt jobb-IDkort med mig på weekend-resan så när jag kom till bussen var det bara att vända och gå hem och hämta ID-kortet som låg i min privata handväska. Man kommer absolut ingen vart på en flygplats utan sitt ID-kort. Sen hade jag naturligtvis missat bussen så det blev en taxi till tåget - typiskt klantigt!

Resten av dagen har flutit på som normalt - tack för det

Flyg · Kultur · Sport
Av Helga - 12 maj 2012 06:00

Idag sätter vi oss i bilen och åker till...

Den som hängt med här i bloggen länge vet nog vart vi ska.Vet du inte kan du ju alltid gissa... Svaret kommer efter helgen.

Dottern och hennes lag ska spela "Final four" i Ungdoms-SM och hur det än går är de sämst fyra i landet i sin åldersklass,  U18. Maken, jag och en annan flickas mamma ska ta oss norrut och vi sover över på hotell en natt. Jag har ordnat rum på vårt crewhotell till ett hyfsat pris. Vi laddar upp med lite fika som vi kan ta i bilen på vägen upp.

Sonen besökte ju en bondgård nyligen där han eventuellt kan få en anställning under sommaren och hösten. Allt verkade bra och de som ägde gården var trevliga. Nu inväntar vi bara besked om byggjobbet först. Blir det inte bygget så verkar chanserna stora att få bondgårdsjobbet. Vi skojar med sonen och säger att vi tycker att han ska söka till "Bonde söker fru"