Alla inlägg under februari 2012

Av Helga - 8 februari 2012 08:45

Det blir inget flaxande idag och det blev det inte igår heller. Jag får bara vara hemma och göra vanliga saker - det är skönt! Igår hälsade jag bl a på mamma och pappa en stund. Lite fika och en pratstund med familjen är guld värt...

Sen finns det ju alltid mycket att göra här hemma när man varit borta ett tag. Lite pauser tar jag ändå och igår såg jag t ex klart SVT:s miniserie "Hinsehäxan" på SVT play. Filmen baseras på Lillemor Östlins bok Hinsehäxan från 2005. Uppsala Nya Tidning hade nyligen en intressant artikel om Lillemor Östlin som åkt in och ut ur fändelse i stort sett hela sitt 70-åriga liv.

Såg du Hinsehäxan? Vad tyckte du?

Imorgon ska "blåstället" på igen men det blir inga övernattningar borta de kommande två dagarna...

Böcker · Kultur · TV
Av Helga - 7 februari 2012 08:15

Jag hade inte mycket tid på mig att göra något i London igår men efter att jag ätit lite frukost på rummet gick jag en rask promenad. En gata ledde genom arabkvarteren och där satt någon och rökte vattenpipa på en uteservering och damer jag mötte bar niqab och sjalar.

Igår var det 3 plusgrader ute i London...

Efter ca 10 minuters rask promenad kom jag ner till Hyde park och där svängde jag vänster...

Några dubbeldäckare vid Hyde Park...

Målet var att ta mig ner snabbt till Oxford Street och butiken "Primark". Det är ett billighetsvaruhus med massor med märkliga ting men även en hel del bra saker till väldigt låga priser. Jag var där tidigt men vartefter dagen går blir det mycket, mycket kunder i varuhuset.

Oxford Street...

Tio minuter från hotellet ligger Oxford Street - shoppingens mecka. På Primark köpte jag en skjorta till maken, en t-shirt till sonen, en orange handväska till dottern (hon älskar orange), två par läsglasögon till mig och så två doftljus. Allt detta kostade 22 pund, dvs ca 250 kronor.

En och en halv timme var jag ute på Londons gator och sen var det dags att gå tillbaka in på hotellrummet. Snabb uppfräschning och så iväg till Heatrow igen och hemfärd.

Av Helga - 6 februari 2012 01:45

Idag har jag haft jour (läs igår) och först hände ingenting så jag hann läsa morgontidningen och äta frukost med maken. Sen hände ingenting och då hann jag prata med dottern, sonen och hans flickvän. Sen hände ännu mer ingenting så jag tittade på en inspelning av melodifestivalens första deltävling. Jag tycker Loreen var nyskapande och konstnärlig och desutom sjöng hon fantastiskt bra!

Sen lite senare hände ingenting igen och då åkte vi och såg på när  dottern spelade match. Men sen när vi var på ICA och skulle handla hem middagsmaten då hände någonting.

Jag blev snabbutkallad till Arlanda och så fick jag en Londonflygning och nu så bara hamnade jag här i London, mitt i natten...

Som det kan bli

Utsikt från mitt hotellrum...

Flyg · Humor · Sport
Av Helga - 4 februari 2012 18:15

Det har blivit en hel del flygande både fredag och lördag och ikväll landar jag så sent så jag missar melodifestivalen...  Dottern, som ska på en 18-årsfest,  missar också deltävlingen så vi bestämde oss för att spela in hela programmet och att vi ska se den senare tillsammans. Ikväll ska jag faktiskt sitta kvar efter landning på trafikkontoret på Arlanda och invänta maken. Sedan ska vi åka till en Stockholmsförort och hämta hem dottern. Det tar en evinnerlig tid att ta sig hem kommunalt och hon har dessutom en match att tänka på imorgon.

På en Tysklandsflygning nyligen hade vi med tre damer som varit på Jokkmokks marknad. De hade varsitt stort renskinn under armen - det såg rätt så festligt ut! Undrar vad de ska göra med sina skinn?? Lägga framför brasan, hänga på väggen, eller sy renskinnsboots kanske?

Lyckan var fullständig tidigare idag när jag hittade en kvarlämnad Damernas Värld ombord. Jag bläddrade i den först och sedan lämnade jag den vidare till en kollega. Vi blir glada för ganska lite som du märker.

För ett tag sedan hade jag en passagerare ombord som hade bihåleproblem och väldiga smärtor. Idag kom hon ombord igen och det kändes bra att få veta att hon varit till doktorn och att allt fungerade som vanligt igen nu när hon flög.

Ha en mysig kväll!!!

Av Helga - 3 februari 2012 09:00

Idag ska jag dra på mig "blåstället" (dvs uniformen) igen och det är liite tungt så här på fredagen - jag erkänner!

Det värsta som finns är nästan att gå till jobbet just på en fredag eftermiddag då man möter folk med kassar fyllda av god mat och dryck på väg hem till sitt fredagsmys. Jag vet ändå att när jag väl kommer till trafikkontoret så träffar jag mina härliga kollegor och så har vi kul och då glömmer man bort att det är helg - tur det!

Nu en rolig historia;

" En pilot dör och kommer till helvetet. När han väntar på djävulen lägger han märke till tre dörrar. Djävulen syns inte till så han går till dörr nummer 1 och kikar in. Där ser han en ensam pilot som svettas pga nödsituation efter nödsituation och blinkande lampor och kaos. Han stänger snabbt dörr nummer 1 och går till dörr nummer 2. Där ser han en pilot som går igenom checklista efter checklista efter checklista. Han smäller igen den dörren och går till dörr 3, den sista dörren. Därinne finns en pilot tillsammans med tre flygvärdinnor. Han får kaffe, serveras middag och får varma handdukar att tvätta av sina händer med. Leende stänger han den tredje dörren och går tillbaka och sätter sig i väntan på djävulen. Till slut kommer djävulen och ber honom välja dörr. Han skrattar och säger det blir ett lätt val jag väljer dörr nummer tre.

Tyvärr säger djävulen. Dörr tre är flygvärdinnornas helvete..."

Flyg · Humor
Av Helga - 2 februari 2012 13:49

Jag tvättade TV-rumsgardinerna igår och idag var alla fyra längderna torra. Nu har jag rivit upp den med strykband fixade fållen och gjort om och gjort rätt. Nya fina fållar har jag sytt... Det blev bra mycket snyggare! Längderna var något för långa förut också men nu hänger de perfekt! Skönt att jag tog mig i kragen och fixade detta.

Tyvärr funkade inte den delen på symaskinen som rullar upp ny tråd till undertrådsspolen. Varför vet jag inte... Jag fick lov att rulla upp tråd för hand istället och det gick ju också även om det tog betydligt längre tid.

Igår var jag ju ute och skulle umgås med kollegor på stan. När ingen kommit till restaurangen efter en kvarts väntande gick jag därifrån. Dumt, eftersom det visade sig att en kollega stod på ett annat ställe och väntade och att en kollega kom sent. Typiskt! Basketmatchen var iallafall spännande och tät och hemmalaget vann. Perfekt match alltså!

Nu sitter jag och njuter av lite kaffe, lite skidåkning på TV och lite surf. Det är ju min helg nu liksom...

Av Helga - 1 februari 2012 08:45

Nu är "eleven" färdiglärd, men fullärd blir man väl aldrig. Om man har ett öppet sinne finns det alltid plats för nya lärdomar...

Det cirkulerar en story om en flygvärdinna och rasism på bl a facebook. Den går ut på att en passagerare klagar på den mörkhyade mannen som sitter bredvid henne. Flygvärdinnan säger att det är fullsatt i ekonomiklass men att det finns plats i affärsklassen. Sedan säger flygvärdinnan att ingen ska behöva sitta vid en otrevlig passagerare och ber den mörkhyade mannen att byta till affärsklassen. Häpp! Jag har varit med om en liknande grej för några år sedan när ett amerikanskt par beklagade sig över att ha fått plats bredvid en romsk kvinna - jag ångrar så att jag inte flyttade upp den romska kvinnan till en bättre plats!!!

Idag är jag ledig och ska ta itu med våra gardiner i TV-rummet. När jag köpte dem lade jag upp dem genom att använda ett strykband. Nu ska jag göra en riktig söm på de fyra längderna och sedan tvätta gardinerna. Jag är rätt så sugen på att köpa nya gardiner till köket också - något vårigt. Vi får se om jag hittar nåt fint här framöver...

I eftermiddag ska jag träffa Uppsalakollegor på en restaurang i stan. Vi träffas en gång per månad men eftersom det alltid är flera som är ute och flyger så blir vi oftast bara runt fem personer - olika personer varje gång. Sen ikväll blir det dambasket.

Jag har bestämt mig för att bara svara på kommentarer som innehåller frågor här i min blogg. Det är svårt att hinna med allt och jag tror de flesta inte tittar tillbaka bara för att se mig skriva glada tillrop som svar. Hoppas det är okej med er alla...