Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2011

Av Helga - 12 december 2011 10:00


Som sagt blev det en fullsmetad helg för oss. Bland annat firade vi sonen, som snart fyller 19 år, med släktfika.


I samband med att man ska ha gäster hemma blir det en del annat som måste åtgärdas. Typ städning, rensning och bakning. Som maken sa; - Det är ett bra sätt att få ändan ur vagnen!


Vi bjöd på lussekatter, chokladbanan-kaka, chocolate chip cookies, finska pinnar och blåbärsprinsesstårta. För att väga upp det onyttiga liite ställde jag fram en skål med clementiner också...


         


    


Sen blev det även två basketmatcher från läktarplats för min del. Det är alltid roligt att se på spännande matcher där alla kämpar hårt för sitt lag!


Idag börjar jag jobba igen... Jag ska bara göra två arbetsperioder till och sen har jag ledigt över jul och nyår!


Jag såg på nyheterna att nya kvittolagen innebär 60.000 avverkade träd. Ombord på mitt flygbolag skrivs inte kvitton ut automatiskt om man betalar kontant. Då frågar vi kunden först och skriver sen ut kvittot om kunden önskar. Det tycker jag är miljövänligt!


Av Helga - 11 december 2011 19:51


Bakning, basket, familjetid, städning, fixande, fikagäster, födelsedagsfest och mera basket.  Det var helgen i en snabbsammanfattning...


  

Av Helga - 9 december 2011 08:26


Dagen fick en brutal start...


Här har regnat på morgonen och på trädgårdsplattorna under regnvattnet var det snorhalt. När jag skulle smyga ut i morgonrocken och i mina scholltofflor för att hämta tidningen föll jag handlöst till marken. Ett riktigt fall - ni vet så där som när någon slår undan fötterna för dig - pladask - rakt ner på de hala trädgårdsplattorna.


Gudskelovochpris för min starka benstomme. Inget gick itu. Jag fick bara ett litet sår på foten.


Man kan ändå inte låta bli att tänka på hur fort ens situation kan ändras. Nu hade jag kunnat ha varit på akuten i väntan på gipsning och några månaders sjukskrivning...





Så något roligt!


För att ni ska förstå det roliga måste jag bara först berätta att maken är född 1952.


Idag skulle alla fyra i familjen upp ungefär samma tid. Maken gick upp lite före oss andra och var nästan klar med frukosten när vi andra rullade in i köket. Vi snurrade kring varandra där vid köksbänkarna och fnös och suckade åt att alla var i vägen för varandra.


- Det var lugnare här innan ni kom, sa maken.


Jag kontrade;


- Menar du 1952?



I helgen ska vi bl a fira sonen som fyller 19 år strax före jul (23/12). Jag ska bara ta en sista flygtur idag före helgen...


Åh, så tävlar jag hos Trollmor också... Kika in och tävla du också!

Av Helga - 8 december 2011 14:00

Det blev en ganska kort flygdag idag och det är ju aldrig fel. Igår jobbade jag i närmare 10 timmar så jag uppskattar nu att hinna hem och mysa lite innan allt drar igång här hemma... Jag kan t o m välja vilken radiokanal jag vill lyssna på i köket alldeles själv. Annars finns det en ung dam i huset som gärna byter till någon reklamfinansierad radiokanal så fort tillfälle ges...


Snart kommer en snickare hit som ska ta sig en titt på vårt tak. Vår granne såg att en takpanna är trasig. Taket är väldigt brant så vi behöver hjälp att byta tegelpannan. I vår sen när det är varmare ska han få komma tillbaka och titta över hela taket.




En sån här radio hade vi hemma när jag var liten...

Av Helga - 7 december 2011 19:15


Idag har flygdagen fortlöpt i stort sett som planerat. En liten försening på den sista flygningen bara. Nu är jag på ett hotellrum och har bara tänkt slappa.


Vi i kabinpersonalen träffar så mycket folk under dagarna så när vi kommer fram vill vi helst vara ensamma. Piloterna däremot sitter ju isolerade inne i cockpit stora delar av dagen. Jag upplever att de har ett större behov av att göra något när vi kommer fram till vår destination och träffa lite folk. Det här stämmer kanske inte in på alla men rent generellt tror jag att detta beskriver kabinpersonalens contra piloternas sociala behov på jobbet.


Det lackar mot jul och det märks även i vår ombordförsäljning. Vi serverar nu en ny sorts dammsugare. Det är en kakvariant med pepparkakssmak. Jag har inte smakat den men en kollega sa att den smakade som pepparkaksdeg. Vi har även en tapastallrik med svenskt jultema. Lite julmysigt är det allt!    


 


Ikväll ska jag absolut titta på lite "skräp-TV" - jag måste ju bara se det sista avsnittet av "Bonde söker fru"... Om inte ögonlocken går igen av sig själva så ser jag nog även "Berg flyttar in".

Flyg · TV
Av Helga - 7 december 2011 06:30


Hur blev det nu då på flygplatsjouren igår? Blev det Tjottahejti eller vad blev det??


Bra cliffhanger från igår va!!??


*

*

*

*

*

*

*

*

*



Jo men det blev så här;


Fika


Mer fika


Läsa och fika


Massage i massagestolen


Fika och macka


Läsa lite


Läsa mer


Surfa lite


Plugga till nödträningen i januari


OBS! Jag fikade inte så mycket egentligen men det kändes nästan så. Som tur var hade jag sällskap av mina kollegor som också skulle ha varit med på den inställda flygningen. Så jag hade några att snacka med under de fem timmarna som vi fick vänta. Det var inte särskilt synd om oss. Värre var det ju för passagerarna som antagligen fick bokas om för att komma till sin destination...


Nu sticker jag iväg igen idag och hoppas få följa ursprungsschemat. I så fall hamnar jag på ett hotellrum igen till eftermiddagen.

Av Helga - 6 december 2011 06:45

Går upp i ottan, åker buss, väntar, åker tåg. Jag är framme på Arlanda och så är min flygning inställd... Typiskt!


Jag fick jour istället härute på flygplatsen.



Det är ju ändå lite spännande. Antingen blir det en enda lång fikastund eller så får jag en annan flygning - kanske till Tjottahejti

Av Helga - 5 december 2011 08:15


Vi åt jättegod mat på New India igår. Det blev en trerätterstallrik med en lammrätt, en kycklingrätt och en biffrätt. Till det serverades ris, sallad och naanbröd. Jag var lite rädd att det skulle vara starkt men det hade jag inte behövt oroa mig för. Däremot fanns det starkare mat att välja på om man ville och det fanns även en buffé.


I helgen var vi på "Kupan" som är röda korsets loppisbutik här i Uppsala. Där lämnade vi ifrån oss två kassar med gammalt avlagt. Vi gick därifrån med en fin blåvit duk och två fräna bautafat... De ska jag ha som uppläggningsfat till t ex tårtor, kakor eller kanske tapas.


Igår sändes det första avsnittet av "Slaget om Sverige" - Vi tyckte det var ett trevligt program med frågor som även vi klarade av ganska många. Extra kul var det att ett långt avsnitt handlade om Uppsala - såg du det?

Uppsala slott...


 


Idag ska jag träffa mina föräldrar sen imorgon är det dags för en ny flygperiod...


 

Den här pippifågeln bor på mitt köksbord...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards