Alla inlägg under augusti 2011

Av Helga - 13 augusti 2011 19:00

Imorse hade jag sovmorgon till klockan 04.45 Ja jämfört med att stiga upp vid tre är det ju sovmorgon och det blir bara bättre och bättre. Imorgon är det ju söndag, vilodag, och jag kan sova till strax efter sex.

Jag är på ett hotellrum igen och har just följt den tredje av dotterns matcher på datorn. Det är ingen bild utan bara livestatistik. När man sitter och läser sig igenom en basketmatch är man nog inte så lite sportnörd ;)

Dottern berättar att det är runt 30 grader på Sardinien där de spelar. Jag tänker att de nästan ska svimma av utmattning när de spelar match eller tränar men tydligen har de luftkonditionerade baskethallar. Det gillar jag - ingen av tjejerna (eller ledarna) behöver förgås av värmeslag!!

Vi ringer inte varandra alls nästan nu när hon är borta men på spelarhotellet har de tillgång till gratis internet så vi kan hålla kontakten ofta via facebook-meddelanden. Det känns kul att vara uppdaterad nu när dottern är borta nästan 20 dagar.

Flyg · Resor · Sport
Av Helga - 12 augusti 2011 12:40

Jag steg upp klockan 03.00 inatt eftersom mitt pass började vid fem på Arlanda. På grund av allt roligt vi hade på släktkalaset igår kväll så fick jag faktiskt inte en enda blund i något av ögonen på hela natten. Det fick helt enkelt gå ändå...

Nu är jag bara liite pömsig. Kanske blir det en lite stund på sängen senare!?

Det var supermysigt att träffa Aussie-systern med familj igen. Nu var det ett år sedan vi sågs sist och snart fem år sedan de flyttade iväg.

Imorgon blir det tidig start igen och just nu fraktar vi hela svenska folket runt om i Sverige. Det börjar bli dags att resa hem för att komma tillbaka till vardagen igen snart. Nyligen hade vi hela 12 bebisar ombord plus deras syskon. Kanske runt 30 barn totalt och så alla vuxna barn också då förstås ;)

Av Helga - 11 augusti 2011 14:15

Igår förberedde jag två pajer som vi ska ha ikväll på välkomstpartyt för min syster med familj - det blev en "oväntad paj".

Vill du läsa mer om den pajen eller se recept kan du gå in på Hillas matprat som är min alldeles egen lilla opretantiösa matblogg.

Idag steker jag kyckling som penslats med thaichili-sås och ska så småningom göra en rejäl kycklingsallad till gästerna...

Imorgon stiger jag upp i ottan. Det är dags att göra en insats för flygbolaget igen!

Av Helga - 10 augusti 2011 09:45

Jag läser att abborren är tillbaka vid Upplandskusten och det kan vi verkligen intyga. Maken var ute och fiskade i förra veckan och efter två timmar fick han lov att sluta eftersom han hade fullt, i två hinkar, med stora fina abborrar. De största var på 800 gram. Nu äter vi abborre ofta - en riktig delikatess!

När vi var i Barcelona åkte vi linbana. Det var en fantastisk upplevelse - särskilt för mig som är höjdrädd. Jag tittade bara rakt ut och då kunde jag faktiskt njuta av utsikten. Dottern försökte få mig att titta ner genom ett öppet fönster men det klarade jag bara inte av...

Den svenska tanten är utrotningshotad. Det måste vi sätta stopp för så plocka nu fram förklädet, småkakorna, virkningen och de små porslinskopparna så hon bevaras i all evighet...

Av Helga - 9 augusti 2011 09:30

Friggeboden är nu levererad till landet och maken kunde konstatera att lastbilschauffören var otroligt bra på att backa. Han lyckades backa ut från vår tomt trots att det är trångt vid utfarten och bara en supersmal grusväg utanför tomtgränsen.

Så här ser huset ut när det en gång blir färdigt. Länk till Trähusets hemsida. Däremot kommer vi att måla det i en annan färg än den på bilden.

På tal om systrar (se gårdagen) så har jag ju begåvats med tre... Kommer du ihåg att jag skrivit om en syster som varit bosatt i Australien de senaste åren? Nu har den familjen äntligen flyttat hem igen och på torsdag ska vi träffas hela familjen för att fira hemkomsten! Idag ska jag iväg och handla lite till festen.

Sonen kom hem välbehållen från Grekland igår - brun och fin. Nu är det bara dottern som fortfarande är på vift (Sardinien)...

När dottern och jag var i Barcelona hade vi världens tur med vårt hotellrum. Vi fick en stor takterass med utsikt över stan. Här lite fler Barcelonabilder;

Av Helga - 8 augusti 2011 14:01

Sonen har varit i Grekland en vecka med sina två bästa vänner. De väntas hem i eftermiddag men innan det hinner jag hem till min storasyster som fyller år. Lite tårta blir det säkert där...

Maken är på landet för att ta emot leveransen av vår nya friggebod som kommer i delar. Hoppas det är stora delar och inte plockepinn...

Jag har jobbat klart för den här arbetsperioden och ska nu vara ledig några dagar. Natten har jag tillbringat på ett hotell vid Heathrow utanför London. Det var ett kort stopp så det blev bara ett besök i sängen ;)

Av Helga - 7 augusti 2011 16:00

Det blev en fantastiskt lyckad 50-årsfest vid vår gode väns sommarstuga utanför Katrineholm.

Först incheckning i den stuga där vi och några andra vänner skulle övernatta på Djulö camping, sen fördrink vid deras sommarhus, sen lite mer förkör på en hyrd flotte som sakta tog oss bort mot en herrgård (fråga mig inte vilken). Där väntade en dansuppvisning med Tobias och Helena från Letś dance, gott vin och en grillbuffé.

Fint väder hela kvällen och en stjärnklar natt. Vi vaknade till ett lätt regn som sedan tilltog. Trots det kunde vi sitta ute och äta frukost under tak innan det var dags att åka hem till Uppsala igen.  Nu dags att packa om och ge sig iväg på ännu en hotellövernttning - utomlands den här gången.

Tjolahopp!!

Av Helga - 5 augusti 2011 20:15

Tänk att jag faktiskt känner mig lycklig nu när jag börjat jobba igen - det är så kul! Det är inte alla förunnat att vara så glad åt sitt jobb eller ens att ha ett jobb...

Dottern har vi precis satt på ett tåg till Nyköping. Hon ska åka till Sardinien imorgon och spela ungdoms-EM (!!). Så himlans kul att hon blivit uttagen och får vara med i såna sammanhang.

Maken och jag ska åka till Katrineholm imorgon på 50-årsfest så hörs jag inte av här i bloggen så vet du varför.

Njut av några fina Barcelonabilder så länge vetja!