Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juni 2011

Av Helga - 12 juni 2011 12:18


Kvart i fyra hade jag ställt alarmet på imorse men jag hade bara fått en kortare flight på jouren. Sen har jag suttit på trafikkontoret och varit beredd att rycka in om det skulle behövas. Snart är dock jourtiden slut och jag får nog gå hem!?


Hur vet man att man är sömnig?


Jo, man somnar både i bussen på vägen ut till Arlanda och senare även i soffan på trafikkontoret... ZZZZ...



Av Helga - 11 juni 2011 15:30

Jag fick en medelhavsflygning på jouren imorse och det brann i knutarna direkt efter att trafikkontoret ringt mig...


Lustigt nog var det ett faktum att när vi landade igen i Stockholm var det betydligt varmare där, på Arlanda, än på vår destination i Kroatien. Just nu är det omvända världen...


Under flygningen skulle jag köpa mig lite solkräm och skulle plocka upp mitt VISA-kort ur plånboken. Mitt VISA-kort som plötsligt inte låg där det brukar... Oro, oro, oro... Man kan ju inte spärra ett betalkort 10.000 meter upp i luften. Så småningom började jag misstänka att jag hade kortet i en handväska som jag använde igår på studentmottagningarna så jag hade is i magen och väntade med spärrningen tills jag kom hem och JAAA... i den vita lilla handväskan hade jag lagt kortet i ett sidofack. Tack - det var skönt!



Sen snabbt av med uniformen  och nylonstrumpbyxorna och så ut i skuggan med laptopen i knät, morgontidningen nyläst och en balja kaffe. Life is good!


     



Av Helga - 10 juni 2011 08:45


Rabarbern växer så det knakar just nu så igår fick jag ett rabarberryck och gjorde en paj igen... På kvällen, när vi skulle sätta oss ute och äta upp den, dök en kompis och hans hund upp. Vi bjöd vår vän på rabarberpaj men vovven fick bara vatten. Vilken gästfrihet va!?



Dottern var på grill-picnic med sina kompisar vid ett badställe utanför Uppsala. Tänk att man kan sitta ute till elva på kvällen nu utan att frysa ihjäl! Jag är en snäll curlingmamma och hämtade hem henne och två andra tjejer när de firat färdigt - när de firat att sommarlovet börjar idag efter skolavslutningen.


I eftermiddag ska jag, min pappa och min syster med familj åka till Stockholm och fira två studenter i min kusins familj. Det ska bli superkul att träffa allihop!!


Sen är det slut på glassarlivet för den här gången - imorgon börjar jag med tidig jour igen...


Här kan du se ett reportage om SAS alla uniformer genom tiderna...

Av Helga - 9 juni 2011 09:15


När jag var på väg tillbaka till vårt trafikkontor igår efter en flygning såg  jag det nya lekrummet i terminal 5 på Arlanda. Riktigt fint var det- tänk om jag ändå kunde få leka där   


Någon undrade hur det gått med mina fingrar efter kaffeolyckan... Jag har bara ett rött märke kvar på lillfingret men det är ingen fara.


Hur gör man om man vill klaga på en resa som inte gått riktigt som man önskat? Kika in här på konsumentverkets sida. Här får du tips och råd när resan blivit försenad eller inställd...


Igår hade jag en flygning till ett grannland. Vi hade helt fullsatt ombord och nu är det inte familjer som är ute och reser, som i helgen, utan nu är det affärsresenärer för hela slanten. Swisch, 35 minuter till Oslo och så swisch hem igen. Huj, vad det går! På Osloflighterna får vi ju även sälja alkohol och tobak eftersom Norge inte är med i EU. Till och med det hanns med på den korta flygtiden!


Jag hittade en kul karta på Cool Stuff där man kan skrapa bort färgen på de länder man besökt - en scratch map. Priset är 179 kronor.


Idag ska jag till stan och leta en 18-årspresent till ett syskonbarn. Jag har nog aldrig köpt så mycket presenter någonsin förut... Studenter, 50-årsdagar och annat - allt på en gång! Kul, kul men svårt, svårt att hitta de rätta presenterna.


Det blev en salig blandning idag - inget sammanhållet, moget och genomtänkt inlägg kanske - men välment   



Det är dags för skolavslutning imorgon här i Uppsala...

 

Av Helga - 8 juni 2011 08:15


Det hände en olycka ombord igår.

Jag och kabinchefen jobbade från samma försäljningsvagn och när jag stod och skulle räcka en passagerare en kopp kaffe råkade min kollega drämma till mig så att kaffet flög ur koppen. En del av kaffet kom över mina fingrar och på vagnen och resten hamnade på en affärsresenärs kostym... Inte så lyckat!

Jag kunde bara säga - Aj, aj, aj, aj... eftersom kaffet var sablans hett, men min kollega hjälpte mannen att torka och gav honom ersättning för kemtvätt. Jag tror inte han var särskilt glad men fick ändå en viss kompensation för det inträffade.

När dottern var på NM i helgen gick vi ut och åt middag tillsammans en kväll -alla de övriga kvällarna var hon med laget. Vi gick till Grekiska kolgrillbaren i Solna och där beställde jag en tallrik med ett laxspett och ett grönsaksspett med klyftpotatis, sallad och tsatsiki. Alla rätter vi beställde var supergoda men det bästa var att få träffa dottern och höra hur hon mådde.


Bland annat berättade hon om att hennes lag hade blivit populära på restaurangerna i Solna centrum. Tror jag det! Där kommer plötsligt 16 hungriga baskettjejer och beställer mat. På ett ställe sa de t o m att om ni kommer tillbaka hit imorgon ska vi bjuda er alla på smoothies och det gjorde de.


Igår satte jag mig ner och började planera vår stora årliga midsommarfest. I år krävs nogrannare planering än någonsin förr eftersom jag jobbar både midsommarafton och midsommardagen. Vi har ca 20 gäster och i år ska de få vara väldigt delaktiga i det praktiska... Själv glider jag in lagom till tårtan och punschen vid midsommarstången!


Av Helga - 7 juni 2011 05:00


Igår flög jag en rätt så lång Europatur och på hemresan hade vi två ensamåkande barn som var syskon. De var kanske 5 och 7 år och ganska vilda när tålamodet började tryta.


De klättrade på sin flygstolar och sprang runt i galley bak och de öppnade skåp mm som inte är allmänna. Jag  fick ta mig mammarollen och prata med dem om att hålla sig lugna så de inte störde de andra passagerarna för mycket. Vi var bara tre som jobbade på flygningen så vi hade lite dåligt med tid att ägna några längre stunder åt barnen. Det är sällan vi måste säga till våra ensamåkande barn att lugna ner sig - de brukar vara ganska blyga och försiktiga. De här syskonparet var nog väldigt flygvana med en mamma i Sverige och pappa i en storstad i Europa.


  


Idag blir det några inrikesturer - säkerligen med många affärsmän. Sverige återgår till vardagen igen nu efter långhelgen.

Av Helga - 6 juni 2011 07:15


Från och med idag är jag tillbaka i luften. Jag ska flyga en Europaflygning och sedan en sväng norröver i Sverige för övernattning på hotell...


Vi har utgått från stugan utanför Norrtälje i helgen men har suttit inne mycket i en baskethall i Solna där dottern spelat de nordiska mästerskapen i basket för ungdomar - det blev en silvermedalj runt halsen efter matcher mot Finland, Norge, Danmark och Island... Det var oväntat bra för de här tjejerna som ganska nyligen börjat spela tillsammans för Sverige. Att se sitt barn agera på planen med Sverigetröjan på och att höra nationalsången före matcherna lovar jag kan få en mammas ögon att tåras!


   


Jag kikar in hos er mina kära bloggarvänner ikväll från mitt hotellrum...


Ha en mysig "Svenskdag" idag!


 



Flyg · Natur · Sport
Av Helga - 1 juni 2011 08:00


Idag får studentfamiljerna i Uppsalatrakten bekymmer eftersom väderprognosen talar om regnskurar hela dagen - typiskt!


Vi satt och gjorde upp ett körprogram igår för vilka studenter vi ska besöka under dagen och när. En familj som vi varit tvugna att tacka nej till (pga för många studentmottagningar) åkte jag förbi igår med en present till studentskan. Det ska bli kul i vilket fall med alla festerna idag!


Mors dag firades inte mycket hos oss i år eftersom alla var på språng men när jag kom hem från flygeriet fick jag de här fina presenterna...


Jag köpte fyra pelargoner på Plantagen för ett tag sen. Nu har jag sakta vant dem vid att stå ute och för några dagar sen flyttade de ut på altanen på riktigt...



Man skulle känna sig rätt så dum om man bråkade på ett flygplan och det ledde till den här åtgärden...



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards