Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2011

Av Helga - 6 april 2011 14:00


Vi har egna växelkassor med oss på jobbet och när växeln tar slut så går vi till
en växlingsautomat på trafikkontoret. Det är som att spela på enarmad bandit typ och det bästa av allt - det blir vinst varje gång!!!


Jag har haft en och samma plånbok till växelkassan nu i bra många år. Igår köpte jag äntligen en ny så jag slipper skämmas...
 

Nu lite bilder från de senaste dagarnas flackande runt omkring i Sverige. Jag har visserligen även flugit utanför Sverige men övernattningarna har varit i norra och södra Sverige.


Här är utsikten från Waynés Coffee i Skellefteå. Det var vår även däruppe i norr men inte som i Helsingborg dit jag reste nästa dag...

 

En liten biscotti bara till kaffet på Waynés... Självklart läser jag resemagasinet Vagabond när jag fikar. 

 

I Helsingborg igår köpte jag med mig indisk mat och åt det på hotellrummet. Min pappa föddes i Indien av en svensk pappa och en norsk mamma. Kanske är därför vi ofta ätit kryddstarkt hemma under min uppväxt...

 

Av Helga - 5 april 2011 17:33


När man har jour på mitt jobb kan vad som helst hända och det gjorde det idag. Jag trodde att jag skulle komma hem till eftermiddagen men tji fick jag. Istället blev jag inplanerad på ytterligare en övernattning på hotell. Som följd av det har jag fått tvätta upp ett av mina par trosor eftersom jag inte hade tillräckligt många nedpackade i rullväskan. Dessa trosor hänger nu på tork på handdukstorkaren i badrummet. (Intresseklubben antecknar, skulle mina ungar ha sagt nu...)


Jag har varit ute på byn och köpt en ny jobbplånbok till min kassa (vi har alla lite växel till flygningarna med oss) och sen har jag köpt en rejäl portion Chicken Korma på en indisk restaurang. Jag äter på rummet ikväll.


Inför landning på en av mina flygningar idag skulle jag be ett medelålders par att fälla upp sina bordsbrickor och plocka undan datorerna. De var på skojhumör och sa;


- Nej, ni får ta ett varv till innan vi landar...


Jag låtsades ropa mot cockpit ...


- Vi kan inte landa än - ta ett varv till, hörni!!!



Av Helga - 4 april 2011 14:59


Idag blev det full rulle direkt på morgonen då trafikkontoret ringde ut mig en minut efter att min jour börjat... Jag fick först flyga en Europaflygning tur och retur och nu har jag flugit till en inrikesdestination där jag ska stanna över natten.


Jag trodde inte jag blivit lurad alls den 1 april och det blev jag inte heller, men så igår läste jag ett e-mail från jobbet. Det stod att våra hissar (2 st), som fraktar oss besättningar upp och ner 3 trappor till trafikkontoret med alla våra väskor, skulle repareras och vara avstängda till den sista april. Jag blev sur och irriterad pga av det långa avbrottet och det var först idag när jag såg mailets datering som jag insåg att jag blivit lurad...


Jag vann ju en biljett till en basketmatch igår eftermiddag. Det var en kvartfinal mellan Uppsala Basket och Södertälje och Uppsala var piskat att vinna för att säsongen inte skulle vara slut... Det var en fantastiskt spännande och intensiv match som Uppsala vann. Stämningen i Fyrishov var enorm så det var nästan svårt att somna sen på kvällen.


Nu blir det en sväng på byn och sen middag med mina kabinkollegor och sen i säng så tidigt som möjligt för ännu en snortidig morgon imorgon...


Tjolahopp!!


Av Helga - 3 april 2011 10:32


Igår blev det shopping med dottern och ett besök hos svärmor. Hon mår mycket bättre nu efter sin höftledsoperation...


Den prickiga tröjan och armbandet är till mig och två par byxor, en blus och en jeansklänning är till dottern...


Jag köpte även lite lökväxter som jag planterade ute på altanen för att piffa upp efter vintern...


Det är vår inne i köket också...


Till kvällen blev det en asien-inspirerade kycklinggryta till middag... Receptet hittar du i bloggen Hillas matprat.

Av Helga - 2 april 2011 10:00

Har jag fördomar eller har kvinnor bättre simultankapacitet än män? Här kommer ett färskt exempel från en arbetsdag i flygets värld...


Nyligen kom en man ombord med en kaffekopp med lock som han köpt uppe i avgångshallen. Han bad om hjälp att hålla muggen medan han la upp sitt handbagage och klädde av sig och fixade... Undrar om han vill ha hjälp att dricka upp kaffet också, tänker jag.


På flygningen efter kom en kvinna även hon med en kaffekopp med lock i handen. Hon tar det lugnt och fäller ner ett bord och ställer sin mugg där medans hon stuvar undan kläder och väskor. Inte ens en tanke på att be om hjälp...



Bara en reflektion utan större mening...


Nu en annan kaffereflektion;

Många passagerare ber om en halv kopp när jag ska hälla upp kaffet. När jag hällt upp en halv kopp vill de ha lite mer. Det slutar med att muggen är närapå full. Vad handlar det om egentligen?

Idag blir det myspys med familjen. Kanske en sväng på stan och fika hos svärmor t ex. Vi får se vad som händer...

Av Helga - 1 april 2011 14:45


Funderar du på vilka aprilskämt du utsatts för idag? På aprilskämt-sidan kan du se vad som hänt i media, på nätet och  privata skämt...


Jag har vunnit biljetter till en basketmatch i helgen och det är inget aprilskämt... Jihaa!



Av Helga - 1 april 2011 08:00


Tjohoo!


Nu är jag ledig några dagar och efter fem dagar i "tuben" känns det riktigt bra!


Jag avslutade arbetsperioden med en tung Europaflight med hemvändande EU-folk från Brüssel. Fullt med folk och torsdagskväll innebär mycket arbete och högt tempo för oss. Flygtiden var kort pga medvind så det var järnet hela vägen hem...

- Kan jag få en champagne och en cognac.

- Kan jag få mer vatten.

- Kan jag få en kudde

- Kan jag få en Dagens industri.

- Kan du ge mig mer bröd.

- Var ligger toaletterna.

- När ska vi landa?

- Vilken gate kommer vi till?

- Kan jag få en huvudvärkstablett.......   


Det är iofs mycket roligare att ha fullt upp än att ha lite folk och sitta och undra när vi ska landa egentligen...


Längst bak i planet satt tre killar i 25-årsåldern. När vi startade och landade satt de med armarna upp i luften som om de åkte berg- och dalbana. Det såg kul ut!


Nu i helgen har vi inget bestämt... Det känns enormt skönt - jag ska bara njuta av livet och nåde den som börjar beställa drinkar av mig !!!!!


 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards