Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Slänger jag också så mycket mat?

Av Helga - 28 mars 2011 09:45


I lördags gick vi på restaurang med våra kompisar. Vi var sex vuxna och så fick vi med oss tre av ungdomarna också. Det är faktiskt ett underbart sätt att umgås. Alla kan sitta ner och njuta och ingen behöver springa runt och plocka och fixa (förutom serveringspersonalen då förstås). Vi åt gott och hade roligt... Jag beställde souvlaki med klyftpotatis, sallad och tsatziki och baklava till efterrätt. Mmmm.....

På tal om mat så läser jag på svt´s hemsida att Svensken slänger 56 kilo mat per år. Herreminje... det är ju inte klokt! Vilket resursslöseri... Varje gång jag går ut med kompostpåsen tänker jag att detta avfall skulle säkert många människor bli glada för att få.

Mera matprat;

Igår var vi på stort våffelkalas hos mina föräldrar. Där var vår familj, min syster med familj och så mamma och pappa förstås. Allt som allt med flickvänner/ pojkvänner var vi 13 personer den här gången och då fattades ändå två systrar till mig och flera syskonbarn...

 

Direkt från våffelätandet drog jag ut till Arlanda och ett nytt flygeripass...

Natten har jag tillbringat i en hotellsäng men det blev inte många timmars nattvila och pga det har jag redan fått gå hem. Inte så dumt även om jag är lite kring-kring i skallen nu (ja, mer än vanligt alltså)...

***********************************************

Jag fick skäll för ett tag sedan av en dansk passagerare för att han tyckte det var så värdelöst att vi inte bjuder på mat i ekonomiklass.

Jag fick koncentrera mig  för att förstå vad han sa ;)

När han skällt klart insåg jag att jag nu kan danska ganska bra ändå efter alla år på flygbolaget.


Alla orden gick in ordentligt...



  

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

28 mars 2011 10:17

Hej Helga.
Oj så mycket gott du kalasade på. Ja det slängs enorma mängder med mat läste jag med om och ja man bidrar en del där fast jag har skärpt mig och portionsförpackar spå mycket jag kan så går det åt på lite bättre vis och man lagar inte för mycket åt gången heller då.. Men skatorna här får en del till lunch och mina katter äter en del med.Våfflor skriver du precis det som jag grejar med idag det är kalas mat det.
Va!! fick du skäll på flyget morr,,,de skall låta bli att skälla på bloggens flygvärdinna så det så.. ha en bra dag nu.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

28 mars 2011 14:40

jo, det blir 5000 kr per år och person, men jag är gammaldags och duktig på rester..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

28 mars 2011 16:01

Det blir mycket mat, det. Det var nån som sa att tänk om alla kineser slänger ETT riskorn om dan, det blir rätt många. Jag försöker tänka på inköp och planera för att slippa slänga men det funkar ju inte hela vägen, så klart.

http://wessand.blogg.se

 
Stattinskan

Stattinskan

28 mars 2011 16:50

Jag ser mycket på dansk TV men om jag ska hänga med i handlingen så måste jag läsa den danska textremsan. Det skrivna ordet är lättare att förstå. Dessutom tycker jag att det är lustigt att danskarna förstår mig, som är upplänning bättre än vad de förstår skånskan :-)

http://stattinskan.blogspot.com

 
Kimmie

Kimmie

28 mars 2011 17:21

Så festligt det ser ut med våffelkalas! Ni har så trevliga ideér i din familj.

http://kimmietid.blogspot.com

 
Ingela

Ingela

28 mars 2011 19:14

Här slängs väldigt lite mat... matlådor, katterna får lite, hönsen får lite och jag gör ofta mat på rester. Har man varit fattig student sitter det liksom i ryggen.
Här blev det inga våfflor, jag gillar det inte. Inte heller plättar och pannkaka. Smakar mjöl...

http://crosscreekrapids.bloggagratis.se

 
Ammis

Ammis

28 mars 2011 20:35

Kan inte tänka mig att vi slänger så mkt mat...?? Jag har en man som är som en "slasktratt"... han vägrar slänga mat så ibland så får jag rensa snabbt i kylen så han inte stoppar i sig nått som är hårigt o. torrt... ha ha. Lite överdrivet men inte långt ifrån. Men man ska nog tänka sig för hur man hushåller med maten och vi har ju faktiskt bra frysmöjligheter så man behöver ju inte slänga allt. Ha en go kväll. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
Sussi

Sussi

28 mars 2011 21:59

Härligt med restaurangbesök. Fast den restaurangen har jag nog aldrig varit på. Inte vad jag kan komma ihåg i alla fall. Kul, då har man något nytt att testa :)

Man kastar nog mer än man behöver. Vi slänger mat även fast det egentligen inte är gammalt. Hemskt egentligen med tanke på hur många det är som inte ens har någon mat överhuvudtaget..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Freedomtravel

Freedomtravel

28 mars 2011 22:05

Hemskt vad vi slänger! Vi försöker verkligen att inte slänga mat, jag tycker att det känns hemskt varje gång man gör det. Men ändå blir det ju en del. Sen har vi tänkt på allt annat man slänger, det blir så sjukt mycket sopor hela tiden, av alla förpackningar, tidningar, jag vet inte allt... Det här är ju ohållbart. Jag är tyvärr ganska pessimistisk när jag tänker på jordens framtid... tråkigt att säga men...

http://www.freedomtravel.se

 
Helga

Helga

29 mars 2011 08:17

Tack för alla kommentarer!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
britten

britten

29 mars 2011 08:36

ja jag tänker också på det ibland ..tänk om man kunnat ge bort sin mat som man slänger till någon hungrig...

http://glitteroga.blogg.se

Helga

29 mars 2011 09:11

Jag slänger aldrig fräsch mat, men visst händer det att salladsblad är äckliga eller att ostkanter skärs bort etc etc... Jag kan tänka att en del fattiga skulle bli glada för våra potatisskal t o m...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards