Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under januari 2011

Av Helga - 13 januari 2011 08:00


Idag är det Tjugondag Knut och julen dansas ut...




Igår när jag var och handlade födelsedagspresenter till dottern råkade det bli en present till lilla mig också... Oops...


Jag har länge varit sugen på att gjuta saker i betong. Dels är det snyggt och så verkar det roligt också. Nu har jag boken som visar mig hur man gör...


av Susanna Zacke och Sania Hedengren


 

Ikväll börjar handbolls-VM med Sverige-Chile. Jag ser fram emot att få se spännande matcher på TV den närmaste tiden. Annars spelas ju detta VM i Sverige så de som vill kan ju även se matcher live.


Jag tittar gärna på sport, men utövar inte så mycket själv. Igår var jag och tittade på en division 1-match i basket samtidigt som jag ändå skjutsade dottern till/ från träningen i stan. Vårt lag vann med stora siffror och det är ju alltid kul. Jag känner flera av grabbarna i laget sedan långt tillbaka och en av dem har jag sett/ känt sedan han var en vecka gammal. Det är en av sonens bästa kompisar...

Av Helga - 12 januari 2011 08:15


Kylen blev fylld igen igår - ofta när jag är ute och flyger så sinar det betänkligt bland kylvarorna och det är bara små matinköp som görs. Med tonåringar i huset kan två liter mjölk försvinna på en eftermiddag. Man blir inte ens förvånad...


Jag bakade det goda gryningsbrödet från Skärmarö och lagade porterstek till middag... Plockade bland tomtar och ljuslyktor och så hann jag göra en datorkurs inför årets nödträning.


  


Jag har ju en av mina systrar boende i Australien och just nu är jag väldigt glad att hon inte bor i Brisbane... Till sommaren flyttar hon och hennes familj hem igen - det ser jag fram emot!

  


Idag blir det en sväng till stan. Dottern fyller snart 16 år och jag ska köpa lite födelsedagspresenter till henne.  Sweet sixteen...


  


Av Helga - 11 januari 2011 08:38


Så börjar vardagen igen här hemma. Maken började jobba igår efter jullovet och ungdomarna är igång med skolan fr o m idag... bara för att vara "fröken tvärtemot" så är jag nu ledig några dagar. Det har varit några intensiva flygdagar med otroligt mycket resande inför terminsstarten så ledigheten känns välkommen.


På en av flygningarna hade vi hela sju bebisar. Vi delar ut en extra flytväst och ett extrabälte till familjerna, som reser med bebisar, innan start. Västen måste de ha eftersom de inte finns någon flytväst till babyn annars och dessutom är den lite mindre så den ska passa. Extrabältet har föräldern för att fästa i sitt eget säkerhetsbälte eftersom barnet ska sitta i knät vid start och landning.




De allra flesta av oss Svenskar lever farligt bara genom att göra ingenting i TV-soffan eller framför datorn. Därför tar jag nu tag i att städa ut julen, plugga inför årets nödträning, införskaffa mat och göra ärenden på stan...


Granen åker ut med hjälp av "Barry"

och in kommer våren...

Av Helga - 10 januari 2011 10:51


Jag landade väldigt sent igår kväll och sov ganska naturligt ut länge i hotellsängen. Frukosten stänger vid 09.30 och då var jag inte redo att gå ner...


På Scandichotellen har de lite smått och gott till salu i receptionen så jag gick ner för att köpa en smörgås till frukost. Just den här dagen fanns det inget nyttigt att köpa, inga smörgåsar eller bananer. Suck, det fick bli en kanelbulle - inget GI-tänk idag alltså!


Jag gick ju ner 10 kilo från maj till oktober genom att köra GI, tallriksmodellen och fasta mattider. Nu kan jag äta lite mer varierat, men kanelbulle till frukost är väl inte min favoritstart på dagen



Dottern ringde och hade glömt nyckeln när hon stack till träningen på morgonen. Jag kan ju inte hjälpa till mycket när jag befinner mig i Kiruna, men vi ringde till grannarna och som tur var så fanns de hemma och kunde lägga ut en nyckel. Ungdomarna har alltid fått klara av mycket själva när maken och jag jobbar och för det mesta har det fungerat bra. När barnen var små hade vi mycket hjälp av samarbete med andra familjer och av våra föräldrar...

Av Helga - 10 januari 2011 00:42


Det är inte så ofta som jag skriver ett inlägg så här sent på natten, men nu har jag just kommit fram till hotellrummet i Kiruna så detta känns som ett bra sätt att varva ned på innan bedtime.


Idag har vi flugit omkring i de nordligare delarna av Sverige och trots snöfall, hala landningsbanor och underkylt regn har vi tagit oss fram överallt...En familj som reste med oss kom direkt från Egypten och var inte så lite trötta. Sonen i familjen hade dålig mage och kräktes. Det måste vara superjobbigt innan man får komma hem då. Vem vill må dåligt på ett flygplan liksom!?


Nyligen hade jag med en duktig norsk sångerska ombord på en flygning till Stockholm. Jag undrade lite över vad hon skulle göra. Redan nästa morgon fick jag svaret... Då sjöng hon för hela svenska folket i Nyhetsmorgon på TV4...


Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle i Kiruna...

Flyg · kändisar · Resor · TV
Av Helga - 9 januari 2011 09:00


Idag är jag ute och flyger runt runt och ska till slut tillbringa natten på ett hotellrum i Norr...


Skriver lite mer senare...


Av Helga - 7 januari 2011 22:15


Jag hörde en lustig historia ombord idag...


Det var en purser som skulle till att visa nödutrustningen vi har ombord före start. Hon plockade fram säkerhetsbroschyren, säkerhetsbältet, syrgasmasken och flytvästen.


Så började demonstrationen för passagerarna och allt gick bra ända tills hon kom till syrgasmasken. När hon skulle visa den upptäckte hon att någon klämt in en bulle i masken. Både hon och alla resenärerna i närheten fick väldans roligt åt detta!


Undrar vem den skyldiga var?






Flyg · Humor
Av Helga - 6 januari 2011 19:23


Vi har gått och gått och gått idag - både vi och dottern med lagkompisar... Vi har delat ut flygblad och just idag kom det ett rejält snöområde så det har varit tufft.


Vi pustar nu ut i TV-soffan efter en god middag, bestående av chicken tikka masala. Dottern gav sin far en naturfilm i julklapp som heter South Pacific som vi sitter och njuter av.


Mellan reklamutdelningspassen åkte vi till svärmor och fikade. Hon har alltid en radiokaka att bjuda på till jul. Minns du radiokakan? Den var mycket populär på 60-och 70-talet. Recept på radiokaka här


Imorgon är det dags att ge sig ut på flygturné igen. Nu gissar jag att alla vill hem till terminsstarten!?



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards