Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2010

Av Helga - 14 december 2010 06:45

Idag är jag ute och flyger igen hela dagen. Till kvällen blir det ännu en hotellövernattning.


För några dagar sen hade SAS världens första och andra gayvigsel ombord på en flygning till New York... Här är en länk till en artikel om vigslarna.


Här kan du se vår duktiga Purser Pia med kollegor sjunga för brudparen...


Vid ett tidigare tillfälle har hon sjungit tillsammans med Björn Kjellman på väg till Eurovision song contest i Moskva - så hon börjar få artist-rutin ;)

Av Helga - 13 december 2010 09:50


Vilken suverän start det blev på den här dagen...


Ronneby flygplats hade man fixat fram ett luciatåg som stod och sjöng i arla morgonstund nedanför flygplanstrappan, där passagerarna skulle passera för att gå ombord. Det var väldigt uppskattat både av oss som jobbade ombord och bland resenärerna.


Tack för den fina stunden och tack till flickorna som fick stå och sjunga i den kalla vinden!



Jag har haft en sån där kort nattvila igen och är redan hemma från flygeriet. Nu mot nya djärva mål. Jag ska stångas med andra julklappsinköpare på stan... Kanske unnar jag mig en lussekatt på något café dagen till ära.


Så, nu skrider jag härifrån i sakta mak med ljus i hår...



Sankta Lucia

Sankta Lucia, ljusklara hägring,
sprid i vår vinternatt ljus av din fägring.
// Drömmar med vingesus under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. //

Kom i din vita skrud, huld med din maning.
Skänk oss, du julens brud, julfröjders aning.
// Drömmar med vingesus, undret oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. //

Trollsejd och mörkermakt ljust du betvingar,
signade lågors vakt skydd åt oss bringar.
// Drömmar med vingesus, undret oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. //

Stjärnor som leda oss, vägen att finna,
bli dina klara bloss, fagra prästinna.
// Drömmar med vingesus, undret oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. //

Text av Sigrid Elmblad (1924)
Musik: Teodoro Cottrau

Flyg · Kultur · Musik
Av Helga - 12 december 2010 14:00


Ut på tur

aldrig sur...

(nästan)



Trevlig tredje advent och Lucia...


Av Helga - 11 december 2010 17:07


Idag har det varit tempo, tempo, tempo...


Vi har firat sonens 18-årsdag med släkten. Födelsedagen är egentligen först om ca två veckor men det passade bäst att fira nu av olika skäl.


Eftersom både jag och maken har flera syskon, syskonbarn och fortfarande pigga föräldrar så blev det många gäster. Huset fullt och det är såå härligt! Jag, maken och min pappa höll varsitt tal med några minnen från födseln och uppväxten - det kändes högtidligt!


Smörgåstårtan står ett dygn i kylen och göttar till sig...


En köttvariant...

En fiskvariant...


Åh, så lite efterrättstårta också...




Ikväll ska dottern och sonen träffa kompisar och maken ska på restaurang med sitt gubbgäng. En av hans vänner har fyllt jämnt och presenten blev att bli utbjuden på middag.


Jag ska njuta av egentiden här hemma nu och sen imorgon bär det av igen...

Av Helga - 10 december 2010 08:00



Igår påmindes jag om att vi flygvärdinnor kan liknas vid hamstrar. Förlåt alla kollegor ;)


Vad menar jag då egentligen?


Jo pga av osäkerheten i vårt jobb vad gäller kommande matintag så samlar vi ofta på oss diverse ätbart. En macka eller en frukt här eller där i resväskan kanske eller i handväskan. Så går det några timmar eller någon dag och ibland glömmer man helt enkelt bort att man någonsin ägt en smörgås överhuvudtaget.


Idag t ex, när jag packade ur det sista ur rullväskan sedan den senaste flygrundan, hittade jag en plastinpackad kulinarisk godsak (en macka) som nästan kunde småspringa från platsen alldeles på egen hand.



Här tittar en "hot dog" ut ur väskan...


Sist jag bodde på hotellet i Malmö fick jag ett nyrenoverat rum och det var riktigt fräscht...

Klicka för större format på bilderna...



Annars bor vi oftast på Scandichotellen som är mer basic men helt okej ändå.


Egentligen behöver jag bara en säng, en TV och ett badrum... När jag var ung och ute på mer äventyrliga resor bodde jag på en hel del sunkiga hotell och i Västindien hade vi inte råd med de dyra hotellen alls så vi bodde på en camping på träbritsar ;)

Av Helga - 9 december 2010 13:24


Så ja... nu var det färdigfluget för den här gången... De sista två dagarna gick som smort. Alla flygningarna var på tid och det är så mycket lättare för alla parter.


Nu blir det fika och morgontidningar igen. Jag sätter nog på Oskar Linnrosskivan också så blir det riktigt gött!!


På en av flygningarna idag kom det ombord en kvinna och sa att hon kände igen mig och att hon rest med mig några gånger förut. Jag kände igen henne också men trodde bara att hon jobbade på Arlanda eller nåt. När vi pratat en stund visste vi varför vi kände igen varandra. Vi hade gått på förskollärarlinjen samtidigt i Uppsala men vi hade gått i olika klasser. Festligt - det var ändå bra många år sedan!


Kollar runt lite på nyheterna och hittar ännu en anledning att inte flyga med Ryanair. Här kan du läsa vad DN skriver om händelsen när passagerare fick sitta flera timmar i ett flygplan på Säve flygplats utan vare sig mat eller dryck.


Vi har vänner som ångrar bittert att de bokat en resa till Alperna med Ryanair. De tänkte inte på alla avgifter som tillkommer för skidor, bagage och annat. Nu har resan blivit dyrare än om de bokat med ett annat flygbolag från början... Jag vet att en del tycker att Ryanair fungerar perfekt och det gör de säkert också många gånger. Jag skulle dock aldrig rekommendera en vän att resa med dem eftersom jag vet hur det fungerar när det inte fungerar...



Flyg · Musik · Nyheter · Resor
Av Helga - 8 december 2010 17:45


Idag har vi haft en lång arbetsdag och har nu äntligen kommit fram till vårt hotell i södra Sverige. Jag har varit nere och köpt mat som jag ätit på rummet och nu är det bara myspys som gäller. Imorgon känns det nästan som att vi har sovmorgon trots att jag ska stiga upp strax efter 05.00 När man tycker fem är sovmorgon har man varit upp lite väl tidigt några dagar i rad...



Jag blir så himlans trött på alla företag som ringer oss hemma trots att vi sedan flera år har varit anmälda i NIX-registret... Nu har de börjat ringa på min mobil också hela tiden och mobilen kan man inte NIX:a - suck! Det värsta är försäljare som läser innantill! Jag tackar snabbt NEJ och försöker vara liite trevlig ändå! Jag kan ju tänka mig hur det känns med arga människor på andra sidan luren...


En känd författare satt i baren på hotellet när jag beställde mat... Ingen av mina favoriter direkt men ändå. B R är en ledtråd om du vill gissa på vem det kan vara...


Av Helga - 7 december 2010 11:56


Idag började min dag klockan 03.20 med att alarmet pep i min mobil. Taxi till busstationen och så bussen ut till Arlanda.


Jag har bara gjort en flygning idag och den var försenad precis som igår men den här gången handlade det "bara" om 40 minuter. I flygsammanhang kan ändå fyrtio minuter vara väldigt mycket eftersom folk har anslutningar till bussar, tåg och andra flyg - så det blir en hel del stress för oss och våra passagerare innan vi satt hjulen i backen igen. Resenärerna är naturligtvis nervösa för om deras anslutande t ex flyg ska hinna gå ifrån dem eller inte.


Nu ska jag sätta mig och njuta av lunchen och läsa morgontidningen en stund och sedan ska jag leta recept på smörgåstårtor. Vi ska ha släkten här i helgen för att fira sonen. En kollega tipsade mig om att använda hönökakor till smörgåstårtan så det ska jag testa och då blir ju tårtorna runda istället för rektangulära...


I lördags var vi bortbjudna på middag och då hade jag med denna gåbort-present...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards