Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2010

Av Helga - 23 december 2010 20:00


Sonen är nu myndig... Granen står så grön och grann i stugan, klapparna är inslagna, skinkan, knäcken och sillen är klar...


Nu kan vi njuta av julefriden!!!


Av Helga - 21 december 2010 10:36


Jag landade efter midnatt igen igår och har tagit en välbehövlig sovmorgon. Jag flög gårdagens första flight till Paris ( på kvällen) och hämtade upp strandade resenärer. En del hade väntat över ett dygn... Vi satte in ett av våra största flygplan så att så många som möjligt kunde komma med hem till Sverige.


Nu drar jag ned på bloggtempot lite - det finns så mycket annat att göra så här dagarna före jul och inför sonens 18-årsdag.



Av Helga - 20 december 2010 09:15


Vi har redan fått årets bästa julklapp!!!


Min älskade svåger har klarat av en stor hjärtoperation och har nu fått komma hem igen. Bättre julklapp än så kunde vi inte ha fått...



Jag landade jättesent igår pga flygkaoset i Europa så idag tog jag lite sovmorgon... Passagerare har fastnat i bl a London och Frankfurt pga av snöoväder. Om någon passagerare läser här råder jag dig att gå in på avreseflygplatsens hemsida och där kan man få fram avgångstider etc. Kan du inte hemsidans adress kan du googla på t ex Frankfurt airport...

Arlanda flygplats hemsida är www.swedavia.se


Det är sista flygrycket för mig idag inför julledigheten. Rullväskan måste packas med lite extrakläder och necessär - var man hamnar nu är inte helt klart...

Av Helga - 19 december 2010 08:00


Igår blev vi med gran... Den får stå ute nån dag innan den flyttar in i vårt hus.


Det blev också en del sport igår (från TV-soffan)... Kul att Sveriges handbollsdamer gick till final i EM!!!


Nu har det stått om att kändismamman är i Sverige så nu kan avslöja att det var Elin Nordegren, tidigare gift med Tiger Woods, som flög till Sverige.



*****************

När maken tömde diskmaskinen senast visste han inte var det lilla rivjärnet, till parmesanost m m, skulle vara.


Det ska ligga bland de andra rivjärnen i nedersta lådan, sa jag...


- Ska du också ligga där då, frågade han.


Som vanligt kontrade jag med att nu hamnar du i bloggen igen...

Av Helga - 18 december 2010 08:00


Nästa år fyller jag 50 år men jag har ganska nyss fyllt 49 gudskelovochpris. Nu har vi funderingar på att återse Rom i samband med födelsedagen - min favoritstad big-time!!!


Jag har varit i Rom fyra gånger och älskat det varje gång... Ungdomarna har aldrig varit där så det skulle vara kul att få visa dem... Här kan du läsa ett reportage om den ljuvliga staden och kanske blir du också lite ressugen!?




Italiens huvudstad lockade inte bara människor under antiken, det är fortfarande ett mycket populärt resmål. Och det är inte konstigt – staden rymmer ju historiska monument som Colosseum, konstskatter som Michelangelos målningar, sevärdheter som Spanska trappan och Fontana di Trevi och dessutom mängder av mysiga torg, barer och restauranger. Dagens resenärer har fördelen att de enkelt kanboka hotel i Rom via internet.


Om du är intresserad av historia och arkitektur och vill gå grundligt tillväga kan du börja med att utforska stadens antika arv. Forum Romanum är en bra utgångspunkt – här finns mängder av lämningar från byggnader uppförda under århundradena före och efter Kristi födelse. Colosseum, den gigantiska amfiteatern, imponerar fortfarande efter nära 2 000 år. Romersk konst som skulpturer och friser kan du se på flera av stadens museer, bland annat på Vatikanmuseet.

Forum Romanum...



I Vatikanen, påvens egen lilla stat mitt i Rom, ligger förutom Vatikanmuseet också den mäktiga Peterskyrkan. Avsätt minst en förmiddag åt kyrkan för här finns mycket att se – Michelangelos målningar i Sixtinska kapellet och hans skulptur La Pietà är bara några av alla konstskatter. Kyrkans 136 meter höga kupol som uppfördes i början av 1600-talet präglar ännu stadsbilden.


Rom rymmer inte bara vacker konst och arkitektur utan också mängder av trevliga restauranger. Romarnas middag kan bestå av så många som fem olika rätter, så det gäller att ha gott om tid runt bordet! Middagsdrycken är ofta vin, men nuförtiden går det också att beställa gott öl på många ställen. Tänk på att både lunch och middag serveras senare än vad vi är vana vid från Sverige!


Efter en rejäl måltid kan det vara skönt med en promenad, kanske till Spanska trappan och Fontana di Trevi där Anita Ekberg tog ett dopp i filmen La dolce vita. Fontänen är ritad av Giovanni Lorenzo Bernini, en av Italiens främsta barockkonstnärer. Det vimlar alltid av turister i den här delen av staden. En lite folkligare stadsdel är Trastevere, som brukar kallas för Roms bohemkvarter. På torgen och i de slingrande gränderna kan du hitta prisvärda restauranger och mysiga kaféer. Här ligger också en av stadens äldsta kyrkor, den medeltida Santa Maria in Trastevere.


Längtar du efter grönska kan du bege dig till Villa Borghese, en stor park i norra Rom som anlades på 1600-talet. I parken finns flera villor och monument från olika århundraden – och ett museum med modern konst.


Villa Borghese...


Hej hopp från turistguiden - nu ska jag ut och flyga några dagar till

innan julledigheten börjar...

Av Helga - 17 december 2010 08:00


Det snöade rejält här hela dagen igår och precis som jag trodde var det problem med flygtrafiken till och från Arlanda.


Jag var bara tvungen att gå till affären och hur ska man då ta sig fram med kassarna? Jag tog en pulka, ett förlängningssnöre, en tygväska med dragkedja och knallade iväg - tänk så lätt det gick...

  


Följer du Robinson? Det gör vi och nu kommer upplösningen med ett sista Robinsonrace inför jul... Man blir sugen på lite värme när man ser programmet. Värmen mellan vissa av deltagarna är däremot inte så påtaglig. En del som är med i programmet gör bort sig för livet... eller så är det TV4 som vinklar personerna på ett sånt sätt - vad vet jag!?


Idag går jag till frissan så att jag blir fin inför julhelgen.


Natur · shopping · TV
Av Helga - 16 december 2010 08:06


Ny dag - nya möjligheter...


Idag känns det bra att vara ledig från flyget! Det öser ner snö här och det brukar kunna innebära mycket strul på Arlanda. Igår var några banljus ur funktion och då blev det förseningar i trafiken in och ut från storflygplatsen. Ofta handlar det bara om 10-15 minuter men för de passagerare som ska byta flygplan innebär det kanske att de missar sin anslutning.

    


Idag ska jag bara skrota runt här hemma. Maila lite, skriva klart och posta julkorten (det är sista dan att posta kort med julfrimärken idag), gå igenom julklapps- och födelsedagsinköpen och se om jag fått med allt. Plockar och fixar gör man ju automatiskt dessutom.  Julen och sonens födelsedag kryper allt närmare så det finns en del att stå i.


Vi såg Sverigedamernas handbollsmatch igår mot Ungern och det var rejält spännande... Nu blir det semifinal!


Många blev nyfikna på kändismamman som jag skrev om igår. Om jag läser någon annanstans om att hon är i Sverige ska jag tala om vem det är...

Av Helga - 15 december 2010 05:15



Igår var det ännu en lång flygdag och då var det enormt skönt att "landa" på ett hotellrum till kvällen. Jag hade glömt att stryka min uniformsskjorta hemma, som jag skulle ha idag, så den fick åka med i rullväskan helt ihopknycklad. Jag hade tur och fick ett rum  med strykjärn och strykbräda. Skönt också att bara behöva stryka ett plagg och inte en hel hög som hemmavid ;)


Jag hämtade upp lite mat från restaurangen och tittade på handbollstjejernas match på TV...


 


Mycket får vi se ombord som jag sagt så ofta. Igår bl a en superkändismamma med sina två barn och en barnflicka. Jag kan inte skriva vem det var - hon vill nog inte att det blir känt var hon befinner sig just nu.


Idag flyger vi vidare och har en ny spännande  dag i "tuben" att se fram emot.

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards