Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2010

Av Helga - 14 november 2010 15:15


Idag har varit en något mer aktiv dag än igår... Jag har städat huset och sedan har vi varit hemma hos mina föräldrar för att fika och fira FAR... Jag hade köpt en påse te och tidningen Historia till min pappa. Här kan du läsa en artikel om olika pappatyper och vilka presenter som kan passa.


  


Båda ungdomarna är på drift. Den ena är i Örebro och den andra i Stockholm - båda är med sina lag för att spela matcher. De får helt enkelt fira sin pappa ikväll istället.


Nu ska jag till att packa rullväskan igen. Imorgon bitti är det dags för nästa arbetspass och det blir två nätter borta den kommande veckan. Det blir  norrlandssvängen igen...


Av Helga - 13 november 2010 12:23


Ledig

Lat

Ljuvlig

Långsam

Lindrig

Lättsam


Lördag

 

 

Because I´m worth it!

 

  

De där pelargonerna är ju ändå halvdöa... jag slänger dem imorgon...

 

Av Helga - 12 november 2010 10:41


Jag har just vaknat på ett hotellrum... Det blev ganska sent igår kväll innan vi anlände till hotellet och vi ska resa härifrån igen i eftermiddag. Sen har jag ledig helg! Underbart!


Nu ska jag gå ut en sväng i  Umeå och kanske hittar jag nån julklapp? Det är dags att börja shoppa så smått. Sonen fyller ju också år i december så det blir en del att fixa...


Igår flög vi hem en hel bunt med folk från München. Det var en fullsatt flight och 95% av passagerarna var män. De hade varit på en mässa - undrar vilken?


Det var rekord i för mycket handbagage ombord. En man kom t o m med en mindre resväska, men den fick vi skicka i bagageutrymmet... När vi landade såg jag en man som satt och drack sprit ur en medhavd flaska inlindad i en plastpåse. Det är inte tillåtet och jag gillar det inte!


Om nyheten om att vi blir sjuka av nedskärningar stämmer borde hela flygbolagets personalstyrka vara sjuk nu - de som nu jobbar kvar... Det har varit ÅR av nedskärningar. Samtidigt som miljardbelopp betalas ut i böter!!! Grrr....


Bilden föreställer min lilla krisväska som jag tar med mig varje dag när jag är ute och flyger. Det har ju hänt att jag hamnat på "fel" ställe utan övernattningsväskan där necessären ligger. Då kan det vara bra att ha detta kit med sig.


Trevlig helg!



Av Helga - 11 november 2010 09:31



Den här fina buketten stod på köksbordet när jag och barnen kom hem från vår resa... Maken tyckte inte det var en bra idé att ge mig födelsedagsblommor innan resan eftersom de skulle hinna vissna innan vi kom hem igen. Vi har haft roligt åt den vita blomman lite till höger. Vi tycker den ser ut som vitkål... Jag har skämtsamt sagt att vissa fruar får rosor av sina män, men jag får vitkål ;)


Varför åkte inte maken med på resan har någon undrat!?


Jo, dels så jobbade han en av dagarna men så är det också så att min gubbe inte är så road av att resa. Han gillar mer att åka till stugan, fiska och greja här hemma. Vi har levt tillsammans så länge nu ( 24 år) att detta inte är ett problem i mina ögon. Han följer med när han själv har lust och det brukar bli ungefär varannan gång.


Jag fick även några andra presenter av min familj på födelsedagen. Ett par jättefina gnistrande örhängen från pilgrim från dottern, en CD med Oskar Linnros från sonen och ett presentkort på Rabalder av maken.

Av Helga - 11 november 2010 09:09

Jag får en hel del frågor om hur man blir flygvärdinna.


Här kan du läsa om flygvärdinneyrket och lämpliga gymnasieprogram om du funderar på yrket.


Många flygbolag rekryterar kabinpersonal som redan har jobbat på andra flygbolag eller som själva bekostat sin utbildning. Gå in på olika flygbolags hemsidor för att se vad de har för krav / profil...


På t ex Cat of Sweden kan du skaffa en kabinpersonalutbildning. Observera att du inte garanteras jobb efter utbildningen, men att dina chanser till ett jobb i luften helt klart ökar!


Kika på dessa sidor så ser du vad som krävs för att jobba som kabinpersonal. Det blir allt vanligare att flygbolagen har timanställda flygvärdinnor/ flygvärdar. Det kan ju vara ett sätt att testa yrket...


Här har jag skrivit min syn på flygvärdinneyrket - en allkonstnär.



Lycka till!!


Flyg · Resor
Av Helga - 10 november 2010 13:34


Strulet för flyget fortsatte även idag. Det dåliga vädret har dragit norrut och drabbade mest flygplatserna där... Men det fanns dessutom problem kvar från igår. Besättningar som tjänstgjort för mycket eller hamnat på fel ställen gör ofta att nästa dags flygprogram påverkas. Jag kom ändå hem vid lunchtid och fick då börja med att skyffla snö på garageuppfarten. Tung snö var det kan jag lova...


Idag var en lustig dag...


Först flög jag med en pilot som också är en granne, sedan träffade jag svågern på Arlanda, sedan flög jag med en pilot som jag känner sedan studietiden i Uppsala och sedan hade jag en kusin med ombord som passagerare. Släkten är värst ;)


På tal om släkten så har jag en kusin (Arthur) som just öppnat ett nytt café på Blecktornsgränd 4 i Stockholm. Stället heter Café Mariaberget - gå gärna dit och fika om du har vägarna förbi...


Här finns ett blogginlägg om café Mariaberget som en bloggvän skrivit och där finns också många fina bilder.





Av Helga - 10 november 2010 08:00


Det blev en del strul igår pga snöovädret som drog fram. Avisnings- och plogbilarna hade fullt upp på Arlanda.


Vi kom slutligen iväg en timme försenade till Skellefteå. Jag hade planer på att gå ut en sväng på stan men det slog jag snabbt ur hågen. Det blev middag direkt istället med de andra i hotellets restaurang - magen kurrade så...


******************

Sent på kvällarna i Nice gick jag och ungdomarna ut på café och beställde crepes. Inte crepes som med räkfyllning då utan efterrättscrepes med florsocker, citron, glass, nutella, mörk choklad eller likör.



Här hittar du ett recept på crepes med nutella, banan och grädde. Kanske lite väl mastigt för min smak men ändå säkerligen smarrigt... I Nice fick man enormt stora men tunna crepes som vikts ihop två gånger... Min favorit blev den med mörk choklad.Som tack för den goda maten i Frankrike måste jag nu tänka på vad jag stoppar i mig igen ett tag framöver.


Halva nöjet med att resa har jag ju redan skrivit är planeringen - är andra halvan matupplevelserna då?


Av Helga - 9 november 2010 08:30


Idag börjar vardagen även för mig... Jag är ute och flyger igen och nu får jag servera andra och inte bara sitta och ha det gött...


Jag hamnar på ett hotell i norr framåt eftermiddagen. Hotell som hotell tycker väl du - jag har ju bott på hotell flera nätter nu i Nice. Men det blir ju på ett annat sätt när man reser med familjen... mysigare liksom.


*******************


På resan har jag inte haft nytta av mina ungdomar (eller mig själv heller för den delen) när det kommer till språkkunskaper. Nog för att vi gemensamt studerat både svenska, engelska, tyska, spanska och italienska... men inte ett ord franska.


Fransmän är ju inte kända för att vara så förstående för språkhandikapp heller ;)


På ett café skulle jag beställa vanligt kaffe med mjölk i kanna och hade fått för mig att det hette cafe american. När jag fått in kaffet fick jag ingen mjölk och frågade vänligt om jag kunde få mjölk till.


Jag fick det efter lite himlande med ögonen och kommentaren att mjölk egentligen inte serveras till cafe american. Jag fattade det redan vid ögonhimlandet - kroppsspråket är något jag förstår...



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards