Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2010

Av Helga - 10 augusti 2010 16:43

Efter 28 år ledsnade flygvärden på jobbet och tog rutschkanan ut... Läs mer här. Jag har också fått en väska i huvudet en gång, men inte hoppade jag för det   


Nyligen flög jag till en charterdestination långt söderut på ett stövelliknande land. Jag hade samma flygning två veckor tidigare. Det var roligt att flera passagerare kände igen mig och jag dem. Ytterligare en gång fick jag se Etna på nära håll - mäktigt!


En familj hade varit och hälsat på släkten med en ny baby. Gulligt! En annan familj med större barn berättade glatt om flera roliga utflykter som de gjort. Flygningen är lång så vi hade mycket tid över till att prata med passagerarna när matserveringen och försäljningen var klar. Jag hann t o m bläddra i en skvallertidning en stund.


  

Flyg · Resor
Av Helga - 9 augusti 2010 13:44

... och idag regnar det... som tur är inte riktigt lika mycket som i Pakistan, men det rapporteras om översvämningar även här hemma.


Jag har redan hunnit göra ett arbetspass idag och under de tidiga morgontimmarna var det rejält dimmigt. Idag hade faktiskt en hel del affärsresenärer krupit ut ur sina hålor och kommit tillbaka till flyget igen. Det brukar kännas ganska så nice när vardagen på flygbolaget kommer tillbaka så här i mitten av augusti.


Nog för att jag älskar barnfamiljer, husdjur, tonåringar, äldre och allt däremellan - men var sak har sin tid...

  


Av Helga - 8 augusti 2010 18:10

Idag har varit en skön dag. Vi har tagit det ganska lugnt och njutit av nuet. På eftermiddagen var det födelsedagsfika hos min storasyster. Vi bjöds på både fruktsallad, kanelbullar, morotskaka och herrgårdstårta. Mmmm... Med tanke på vad jag skrev om i förra inlägget var jag väldigt försiktig med storleken på fikaportionen.


  


Imorgon är det dags att dra på uniformen igen och ta en tur i det blå - förkylningen gick fort över tack och lov!  För ovanlighetens skull får jag sällskap upp på morgonen trots att jag ska upp redan i ottan. Dottern ska iväg på ett träningsläger och blir hämtad här hemma vid 5-snåret.


Ett syskonbarn tyckte jag skulle lyssna på en bra skiva så han brännde ner en kopia till mig under fikakalaset. Det var en CD med en sångerska vid namn Katie Melua. Det ska bli spännande att lyssna på skivan och höra vad det är för typ av musik.


Ha en fin kväll!

Av Helga - 7 augusti 2010 15:11


Idag har jag och dottern varit en sväng på stan. Vi gjorde lite småärenden först och sedan blev det lunch på ett café mitt i centrum, Café Unico. Jag tog en sallad med avocado, kronärtskocka, vindolmar, parmaskinka och bönor. Dottern tog en god smörgås...


När vi satt där på uteplatsen tittade vi på ett möhippegäng. Bruden var utklädd till en fransk konstnär med basker och allt. Hon hade en korg med baguetter, staffli och penslar och hon övertalade folk att bli avporträtterade. Vi hade riktigt roligt åt folks reaktioner när de insåg att hon inte kunde måla sådär jättebra.   


Nu ett litet kapitel om viktminskning; Jag har tänkt på vad jag stoppar i mig sedan mitten av maj månad och har nu tappat 5-6 kilo. Jag äter inget bröd och knappt något ris, pasta eller potatis. Istället äter jag mer bönor, lättostkaka eller ägg till frukost, fruktsallad till fika osv. Jag är också noga med att inte äta något mellan målen (det är svårt) och så lägger jag upp maten enligt tallriksmodellen och tar inte om.


Någon gång per vecka tillåter jag mig själv att äta godis. Idag är en sån dag så ikväll blir det choklad. Hurra!


Just nu känns det lite tungt eftersom jag inte går ner något alls och jag har inte gjort det på ett tag heller. Jag vill gärna gå ner åtminstone 3 kilo till eftersom jag sakta men säkert gått upp i vikt de senaste tre åren. Peppa mig gärna så jag inte faller tillbaka i mina gamla vanor!

  


Av Helga - 6 augusti 2010 11:49


Idag fick dottern jobba mot betalning för första gången i sitt 15-åriga liv. Genom en kompis, vars föräldrar har ett eget företag, fick hon packa varor i ca 2 timmar. Perfekt! Hoppas hon får göra det fler gånger. Det är ju alltid kul att tjäna egna pengar!


Jag börjar må lite bättre nu och kan säkert flyga igen när det är dags nästa gång... Härligt!


Jag påtar och putsar här hemma idag. Det behövs efter sommarens flängande. Maken börjar jobba  igen snart så idag kommer han hem från sitt sommarlov vid stugan. Sonen lever sitt eget liv och flackar runt med sina kompisar. Ibland är de här och ibland är de där - tänk så stora de börjar bli. Sonen blir snart myndig!


Sonen och en kompis ha fått tillstånd att resa på en charterresa innan skolan börjar igen - jag ångrar ibland att vi sa OK till detta... Huvvaligen! Men, men någon gång ska väl vara den första och själv reste jag på charterresa med kompisar när jag var 16 år. Jag ska bara skriva en lång, lång lista med förmaningar som vi ska gå igenom innan de får ge sig av.   


    


Av Helga - 5 augusti 2010 19:21


Igår plockade jag av vinbären i trädgården. Nu fryser jag in dem och kokar saft vid ett senare tillfälle...

  


Jag snorar fortfarande omkring här hemma. För sjuk för att flyga så jag får roa dig och mig med ett sommarminne... du ska få ta del av familjens sinne för kiss- och bajshumor. Håll tillgodo!


För ett tag sedan gjorde dottern sit-ups på köksgolvet på landet. Hon var ganska fuktig på ryggen och golvet har plastmatta så vid varje rygglyft lät det som om hon pruttade. Jag skrattade och hon sa;


- Det låter ju kanske inte så bra det här.


Jag svarade;


- Jag tycker det låter hemtrevligt jag...


Förlåt, jag vet att vi har sjuk humor i vår familj   


  

Lite styrketräning kan också vara kul...

Av Helga - 5 augusti 2010 12:00


Jag har ju inte skrivit klart om vår lilla roadtrip heller...


På kvällen när vi anlänt till Kalmar och efter att vi ätit en god sommarbuffé på restaurang gick vi ut mot Kalmar slott. Det är fantastiskt vackert där och utsikten är betagande. Se själv...


   

Det fanns också en örtaträdgård innanför slottsmuren som jag gärna tittade lite extra på... 

  


Nästa dag gjorde vi en utflykt över till Öland...

          Borgholms slottsruin


   

Härliga kalla och salta bad på Böda sand... och middag i Borgholm.


Nästa dag vände vi hemåt igen, men stannade för en hel dags bad vid Lysingsbadet i Västervik. Ett stopp blev det också i Norrköping där vi fick god kvällsfika hos min lillasyster.


Tänk att en tredagarsresa kan innehålla så mycket!

Av Helga - 4 augusti 2010 12:29


... och efter allt mitt flängande och efter mina försök att behålla semesterfeelingen så har jag gått och blitt förkyld... Nu måste jag vila och komma igen till jobbet om några dagar när hälsan är på topp igen!


Det är en regnig dag också så vad kan passa bättre än att rensa ur min och dotterns garderober. En del klädesplagg tittar vi bara på och undrar vem har lagt den där i MITT klädskåp??? Har jag någonsin gillat det där? Det är ganska kul faktiskt!


Igår när jag var på ICA såg jag en äldre herre använda sig av ett fult knep. Han knipsade av tomaterna från kvisten på de dyrare kvisttomaterna så att de skulle se ut som de vanliga tomater som kostade hälften så mycket. Ganska fräckt! Jag fick god lust att säga till honom att jag såg vad han gjorde... Han stod hela tiden och såg sig ängsligt om. Min insats blev bara att blänga på honom lite för länge.  ICA-handlaren överlever säkert ändå!


En rosenbuske och blåeld...

  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards