Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2010

Av Helga - 5 maj 2010 09:00


Jag var nyligen i Sundsvall och hade några timmar att "slå ihjäl"... Jag gillar att strosa runt och titta så det passar mig bra. Att shoppa för shoppandets skull har jag totaltröttnat på - jag har nog aldrig gillat det...


Så här blev mina timmar i Sundsvall...


Frukost på hotellrummet. Det fanns vattenkokare och en smörgås hade jag med mig. Jag brukar inte gå till hotellfrukosten och det beror på att vi ofta har landat så sent att jag behöver sova ut.


Sedan blev det en promenad längs med åkanten... (klicka för större bilder)

      


Det växte fina blommor där längs min promenadväg också...

    


Sedan gick jag och åt lunch på IN-gallerian. Den här gången åt jag på restaurang Afmidor som alltid har vällagad mat med nordafrikansk/ arabiskinspirerad mat. Det enda som jag hakar upp mig på med det här stället är mannen (ägaren?) som alltid sitter och hänger vid ett av borden medan de andra jobbar och sliter.


Därifrån gick jag sedan till Åhléns och köpte två nya vaxdukar som jag ska ha utomhus. En till landet och en att ha hemma.

  


Orkar du gå med mig en bit till så går vi till Kulturmagasinet...

  

Där satte jag mig och vilade en stund. Biblioteket ligger i den här byggnaden så jag läste några tidningar. Allt om Resor och Ica-kuriren...


Efter allt detta hann jag tillbaka till hotellrummet en stund innan det var dags att dra på sig uniformen igen och göra sig redo för ännu en dag i "tuben".


På en av flygningarna igår  hade vi en mycket känd författare som satt och läste manus ombord. Tänk om jag bara råkar komma över det däringa manuset... Då skulle jag kanske både bli berömd och rik. Eller hamna i finkan?

   

Av Helga - 5 maj 2010 08:51


Det kokar i Grekland... ingen vill ju ha försämringar. Men kan detta vara smart? Blir landets ekonomi bättre av strejker och protester? Läs även här på Dn´s hemsida.


Nej, nu får nog Grekerna borra ner sina huvuden och börja jobba hårdare än någonsin så de får landet på fötter igen. Stadsledningen får gå före och visa vägen genom att sänka sina arvoden rejält...


      

Några sköna bilder från Kefalonia, Grekland...

Av Helga - 4 maj 2010 09:17

Jag har kokat mig en kopp kaffe på hotellrummet och nu lever vattenkokaren sitt eget liv... den börjar koka igen trots att jag stängt av kokaren... Hm...


Jag och en kollega pratade om vad mycket vi får uppleva på jobbet. Kollegan berättade en historia om det roligaste hon upplevt hittills på en flygning.


Hon hade haft en flight till Kiruna och som ofta hade de med en grupp japaner ombord. Alla passagerare blev serverade en varsin renklämma och en japan vände och vred på klämman. Till slut öppnade han plastförpackningen och började torka av sitt ansikte. Han trodde att det var en "hot towel"
(varm handduk) som delats ut. Så tokigt det kan bli...


Jag har en förmiddag i en mysig stad så jag ska ta mig en runda om en stund. Jag ser att det regnar därute så jag har inte så bråttom...

Av Helga - 3 maj 2010 22:54

Visst fick jag jobb... Två dagar på raken dessutom. Natten tillbringar jag i en hotellsäng igen... Zzzz... skönt, somnar nog snart...


Nyheter om störningar pga vulkanaskan igen... Nej, vill inte höra mer om det. Dra bort, dra bort dumma aska...


Påsklilja på landet...

Av Helga - 3 maj 2010 07:54


Vi hade en riktigt härlig dag vid stugan igår. Sonen följde med och så hade vi ju svärmor med också. Svärmor hade gjort varm choklad och äggmackor till oss till lunch och jag hade kaffe, bullar och kakor i fikakorgen.


Vi installerade varmvattenberedaren, sådde, satte potatis och lök, promenerade och eldade - vi fikade inte hela tiden...


Dill, morot, persilja, ruccola och sallad...


Idag är det dags att sticka ut på en flygslinga igen. Vart det bär är ännu oklart... Jag har jour igen. Livet är spännande ;)


Jag har varit delaktig i att stoppa passagerare från att flyga några gånger och det har varit pga kraftig fylla. Vi kan också i samråd med befälhavaren (kaptenen) avvisa resenärer på vår magkänsla om vi tror att inte allt står rätt till. Det borde man nog ha gjort i det här fallet - Aftonbladets hemsida.


Idag är sista dagen att lämna in deklarationen - det har du väl inte glömt? Tänk så mycket enklare det blivit... t o m svärmor deklararerar över telefonen (hon har ingen dator).

Av Helga - 2 maj 2010 10:00


Idag blir det en dag på landet... Vi packar in varmvattenberedaren som ska kopplas in igen, såjord, fröer, lunch, fika och svärmor i bilen och åker till stugan...


Av Helga - 1 maj 2010 09:42


Allt slutade lyckligt för vår familj igår... Dottern hämtade jag i stan vid 22-tiden och då hade hon umgåtts med sitt lag i stort sett hela dagen. De hade ätit frukost i stadsträdgården, sett på forsränningen och grillat tillsammans på kvällen. Sonen skötte sig exemplariskt... vi fick rapport från vänner som träffat på honom under dagen. Han och kompisen kom visserligen hem sent men de mådde bra. Ingen fylla denna valborg heller... Skönt!


Sonen kom hem vid 02.30 och vid 05.00 skulle dottern upp för att ge sig av mot stan. Laget har fått arbete med att städa upp i en av stadens parker. Pengarna de tjänar ihop stoppas i lagkassan och ska användas till en Greklandsresa i juni. Där ska det både tränas och spelas turnering i en vecka. Sola och bada hinner de säkerligen också med.


Maken och jag hade också en mysig dag med våra vänner. Vi var sex stycken som vandrade runt på stan och åt en jättegod vårlig sillunch tillsammans hemma hos ett av paren. På kvällen var vi egentligen fortfarande mätta, men en fisksoppa lagade jag till iallafall...


Sköna maj välkommen...

  till vår bygd igen...  



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards