Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

En flygvärdinnas dag...

Av Helga - 31 maj 2010 07:50


Kanske kan det vara kul att få följa med mig till jobbet en dag. Så här hade jag det igår. Tyvärr hann jag inte ta några bilder... Vi hade faktiskt fullt upp i stort hela tiden.


Alarmet stod på 03.50 och taxin kom 04.20 och efter taxi- och bussfärd började jag jobba klockan 05.30 på Arlanda. Jag hann ta en kopp kaffe och en macka som jag haft med mig dit innan det var dags att samlas vid briefingborden. Prick 05.30 sitter hela kabinbesättningen på plats och igår var vi fem personer. Vi träffade även piloterna där som berättade lite om flygtid, väder och vindar mm. Vi gick igenom dagens flight säkerhets- och servicemässigt och så efter 10 minuter åkte vi ut till flygplanet.


Väl ombord har vi en hel del att göra. Alla har olika uppgifter som att kolla säkerhetsutrustningen, kolla maten, starta våra handdatorer och byta batterier i dem, kolla filtar o kuddar, kolla vattentanken, kolla att alla kataloger och förbeställningslistor finns osv osv. När det är ca 25 minuter till avgång kom passagerarna och igår hade vi helt fullt ombord. Det var många barn på både dit- och hemresan - det gillar jag! Vi brukar dela ut en liten leksak till varje barn och det var min uppgift igår...


Flyget gick till Egypten så vi hade många timmar på oss att gå med drinkvagn, servera mat och ta betalt för förbeställda taxfree-varor. Hur det än var med lång flygtid så hade vi mycket att göra hela tiden. Vi tog paus för matintag en stund på båda flighterna och det behövs när dagen blir så lång.


Under markuppehållet vaktar vi våra galleys och ser att allt blir rätt lastat av mat och taxfree-påsar. Vi ska också kolla att det är behörig personal som kommer ombord. Planet städas och vi hjälper till med att ge personalen soppåsar, handdukar, toarullar etc. Jag hann i a f ut på baktrappan en stund och kände värmen (35 grader) och det var så ljust så man fick hålla för ögonen. När vi flög in över Hurghada såg man i stort sett bara sand och hav. Ett fantastiskt speciellt landskap...

  

  


Efter en försening på hemturen landade vi igen vid 19-tiden - 13,5 timme efter att vi började jobba på Arlanda. Gissa om man är nöjd när man får gå av igen och städpersonalen får ta vid. Då har vi en stackare som kräkts på den ena toaletten så att den fått stängas av, chipssmulor på golvet, tidningar, läskburkar och petflaskor högt och lågt... Tack för att jag inte behöver ta efterarbetet också!


Jag blev uppvaktad av barnen när jag kom hem med en miniros, en chokladask och en bok. Jag blev jätteglad!


Flyg · Resor
 
 
Kimmie

Kimmie

31 maj 2010 12:07

Låter som om ni har fullt upp. Man tänker sällan på allt som ligger bakom när man sitter där i sin flygplanstol =). Mysigt att bli lite morsdagsfirad när du kom hem.

http://kimmietid.blogspot.com

 
Sussi

Sussi

31 maj 2010 12:36

Oj, det blev ett riktigt långt arbetspass. Synd att du inte hann spendera mer tid där. Fast jag kan väl förstå att det är skönt att komma hem med ;)
Allra helst när det är morsdagsfirande på G..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

31 maj 2010 15:29

Vilka arbetsdagar! Men jag antar att du gillar omväxlingen.

http://wessand.blogg.se

 
UnderCover

UnderCover

31 maj 2010 17:49

Tror jag det att det inte finns tid för er att styra ekipaget. Det överlåter ni åt passagerarna. Tror 17 att man är alldeles slut när man landat ;o)

http://undercover.bloggagratis.se

 
imse

imse

31 maj 2010 21:57

Ett långt arbetspass. Men jag som älskar att flyga, blir ändå lite avundsjuk.

http://zvammel.blogspot.com

 
britten

britten

1 juni 2010 06:50

va trevligt att läsa om din dag..jag har ju varit i egypten många gånger och gillat de flesta resorna dit. Får du vila nu ett tag

http://http

 
Helga

Helga

1 juni 2010 08:14

Kimmie; Ja, kanske kan det vara kul att höra lite om livet bakom draperiet ;)

Sussi; Jag är ju rätt så hemmakär och har sovit borta så många ggr så jag klarar mig lika bra utan hotellnätterna...

Åsa; Det där är en av våra längsta dagar. Oftast ligger vi på 9-10 timmar.

UnderCover; Haha... då vill inte jag åka med om passagerarna ska styra ...

Imse; Det är faktiskt kul även om man är rätt sliten efter en så här lång dag...

Britten; Jag vet att du varit där på semester. Jag har bara landat och åkt igen...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards