Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2010

Av Helga - 19 mars 2010 23:38

Vi fick en rejäl försening ikväll och först nu ska jag börja bege mig hemåt med tåget från Arlanda... Fötterna värker och det ska bli såå skönt att komma hem och krypa ner i min alldeles egna säng zzzzzz...


Läs mer imorgon om vad Kristus gjorde i cockpit på dagens flight.

  

Av Helga - 19 mars 2010 10:30


Vi har ju, som jag berättat vid ett tidigare tillfälle, fått en stor buckla på sidan av vår bil. Vi har ingen aning om när detta hände men det måste ju ha varit en sån där ärlig och sjysst person som kört på vår bil på en parkering och sedan bara dragit...


Nu är bilen hur som helst på lagning och vi har en hyrbil under tiden - vi klarar oss inte utan bil en vecka. Härom kvällen när jag skulle köra dottern och hennes kompisar till träningen blev det tydligt att de inte kände igen oss i "fel" bil. En av tjejerna stod inne i entrén i sitt hyreshus och jag tutade för att hon skulle reagera. Jag hade inte sett att det satt en person i den parkerade bilen framför mig. Han trodde naturligtvis att jag tutade på honom och körde iväg... Snacka om att jag kände mig dum!


  


Den här videon "Sound of Music" är härlig. Jag älskar överraskningar...

Av Helga - 19 mars 2010 08:07


Jag hade en lång flygdag igår och landade sent på kvällen. Vi var hela fyra stycken (av sex) i besättningen som bodde i Uppsala så vi fick sällskap hem på tåget. Jättetrevligt! Det är verkligen sällan vi har sällskap sådär. Oftast bor vi på helt olika håll eller så åker en del bil, en del buss och en del tåg.


Igår hade vi en baby med ombord som var ganska ledsen men när mamman ville gå på toaletten så höll min kollega i bebisen en stund. Då blev det helt tyst...


Vi hade också ovanligt många i vår affärsklass på flighten och det känns extra extra bra! Tänk om konjunkturen kunde vända uppåt nu så att flyget kunde få ett rejält uppsving.


Flyger en sväng till ikväll och efter det är det HELG...


  

Det har redan börjat gro i min sålåda...

Av Helga - 18 mars 2010 08:02


Jag hade ju en extra ledig dag igår (se förra inlägget) -  idag är det bara att fortsätta jobba som planerat.


Här i Uppsala kretsar det mesta kring bandyfinalen, som går av stapeln på Studenternas idrottsplats i helgen, mellan Hammarby och Bollnäs. Då kommer många att plocka fram kepsen eller OS-mössan och bandyportföljen och se den spännande upplösningen på bandysäsongen.


Vi ska inte gå på matchen men har flera andra roliga saker på gång i helgen. Vi ska gå på Ronny Erikssons "Rum för rasande" på Reginateatern och vi ska på en 50-årsfest hos en av våra absolut bästa vänner.


Nej, nu drar jag mig ut mot Arlanda... hör du nåt i luften som låter är det kanske Helgas flyg som kommer åter.


Det här goda brödet och bullarna köpte jag och sonen för några dagar sedan när vi varit ute på en promenad...

  

Av Helga - 17 mars 2010 18:15


Jag tog ledigt idag för att skjutsa dottern till en röntgen på Elisabethsjukhuset i Uppsala. När vi kom dit satt det massor av folk i korridoren och jag tänkte att detta kommer att ta en oändligt lång tid... men vips så var det vår tur och vi var ute på gatan igen inom en kvart. Fantastiskt!


Efter att jag kört tösen tillbaka till skolan stannade jag till på ÖoB och handlade. Tyvärr hade de billigt smågodis som "råkade" slinka ner i min kundvagn. Jag vet inte hur det gick till??

    

Nu mår jag som jag förtjänar efter att ha ätit lite jordgubbskluttar, några salta ovaler och flera chokladrundlar. Hm...


  



Av Helga - 17 mars 2010 08:00


Vad roligt att ABBA valts in som medlemmar i rockens Hall of fame. Det skulle man inte ha trott då på 70-talet när Svenskarna älskade att hata gruppen. Jag var själv tonåring då när ABBA var som störst och hade alla deras LP-skivor. Jag har nog kvar dem ännu faktiskt - någonstans på vinden...


Jag har ett ABBA-minne hämtat från min flygvärld...


För många många år sedan när jag jobbade för inrikesbolaget Linjeflyg hade jag med Frida ombord på vår Focker 28. Hon var stilig och trevlig minns jag och hon hade fått en gångplats bredvid en äldre dam. När det gått en stund kom Frida framrusande till oss i galley eftersom damen hade råkat spilla ut sin öl över Fridas jeans. Vi hjälpte henne så gott vi kunde med att torka. Trots den här olyckshändelsen höll sig ABBA-Frida hur lugn som helst.


Björn Ulveus har jag också sett på Heathrow en gång. Ja, ja jag vet. "Jag mötte Lassie"... Hade jag haft ett autografblock med mig i tjänsten genom åren hade det varit fulltecknat för längesedan. Jag skulle ändå aldrig vilja trycka upp ett autografblock i ansiktet på de kändisar jag möter - de får vara i fred.


  

Flyg · Minnen · Musik
Av Helga - 16 mars 2010 12:21


Jag hade en tidig start imorse och vet du... det är så fantastiskt ljust nu helt plötsligt på morgnarna. Vilken skillnad det är när solen skiner rakt in genom tågfönstret sådär på morgonen... Man blir ju nästan pigg trots den tidiga timmen. Snart ska klockorna ställas om också och då har vi sommartid igen (natten till den 28 mars).


Idag var en lugn flygdag utan större problem. Det enda småskojiga som hände var att när vi skulle skjutas bakåt från bryggan på Arlanda slirade pushback- trucken så mycket så man var tvungen att sanda först för att bilen skulle få fäste. Det är en liten, liten truck som ska skjuta bort ett stort, stort flygplan. Det har varit halt på flera håll läser jag i DN.


Schemat för april har kommit nu och det är alltid lika gastkramande spännande att se vilka dagar man ska jobba och kunde man också få en förklaring varför så skulle det vara ännu bättre.    (OBS!! Ironi)


Bilden är tagen hemma hos oss för två veckor sedan...

  


Flyg · Natur
Av Helga - 15 mars 2010 08:22



Dottern kom lyckligt hem igår kväll från sin Malmöresa. Tåget var faktiskt på tid in till Uppsala station där jag hämtade med bilen. Nu sover mina små teenagers gott i sina rum. En studiedag i skolan uppskattas alltid av trötta ungdomar.


  

Här är en till som är lite trött...

 


Igår när jag var ute och levererade Newbodyprodukter till vänner i grannskapet planterade maken om våra krukväxter. När jag kom hem passade jag på att sätta lite fröer i en sålåda. Krasse, två sorters tagetes  och basilikafrön satte jag. Nu är det bara att vänta på att det ska gro...


Läs här lite mer om att så...


  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards