Alla inlägg under januari 2010

Av Helga - 15 januari 2010 08:21

Igår blev det en runda på stan för att leta födelsedagspresenter till dottern som snart fyller år. Det mesta jag skulle ha hittade jag... tack och lov!

När jag senare gick och tog mig en lunchsmörgås på Wayne´s satt det ett gäng studenter vid ett bord intill. De pratade på om ett skolprojekt, men det roliga kom när de skulle lämna restaurangen. Då satte två av tjejerna igång en diskussion om en utekväll och det lät ungefär så här;

Idag ska jag ut och flyga igen... Jag hoppas tågen går som de ska - igår var det tydligen en hel del strul pga kylan.

Nästan synd att slänga ut en gran full med knoppar;

Vi tog hjälp av Barry när granen skulle ut i år;

Av Helga - 14 januari 2010 09:15

Det blev ordning på torpet igen igår. Slut på den glada julen och ett steg närmare våren. Underbart!

På förmiddagen var jag tvungen att åka ut till Arlanda på en hälsokontroll trots att jag egentligen var ledig. Vi måste genomgå en läkarundersökning med jämna mellanrum för att vårt certifikat ska gälla. Det är ju klart att det är viktigt att besättningsmedlemmarna är friska och inte drabbas av akut sjukdom ombord. Det är skönt att ha fått det gjort!

På kvällen såg vi en dammatch i basket och efter matchen var det ett möte om en kommande turnering som klubben ska anordna. Vi föräldrar i dotterns lag ska hjälpa till med diverse. Bland annat ska vi ha en kiosk och ett informationscenter i gång hela helgen. Det ska bli kul!

Ps. Uppsala Nya Tidning publicerar inga bilder från Sallén baskets hemmamatcher trots att de spelar i högsta serien. Är det för att det handlar om damidrott? Vi läsare vill gärna ha bilder även från damernas matcher. Ds

Av Helga - 13 januari 2010 09:36

Det här vet jag knappt om jag vågar skriva om. Jag kanske förstör min image som den perfekta flygvärdinnan...

På morgonflygningen i förrgår var jag ganska så trött och gjorde en blunder när jag serverade frukost ombord. Jag höll en brödkorg i ena handen och sträckte ut den till passagerarna på en 3-stolsrad. Just när mannen i  mitten skulle ta sin brödbit så tappade jag korgen med innehåll i hans knä. Som tur var innehöll brödkorgen inte så många bullar, men passageraren blev ganska mjöldammig. Han var lugn och sansad och borstade bort dammet... Tur för mig...

Jag är glad att det inte var kaffe eller vin som jag spillde ut. Det kunde ha blivit betydligt pinsammare...

Av Helga - 12 januari 2010 13:34

Det blev en tidig start idag igen. Det var ganska segt att stiga upp eftersom jag var ute och skjutsade sonen sent igår kväll. Nu, när jag kommit hem igen, kan jag ju ta en powernap om jag vill så allt är lugnt. Jag har ätit två pannkakor som blev över från gårdagens middag och sitter nu och njuter av en kopp kaffe.

Arlandavädret var inte att leka med idag på morgonen. Det var en frostig dimma (freezing fog) som svepte in över flygplatsen och all dess utrustning såsom flygplan, mobila trappor, pushback-truckar etc. Vi fick göra en ovanligt nogrann av-isning av flygplanet innan vi kunde få tillstånd att avgå och naturligtvis blev vi försenade. En dag som denna vill nog ändå passagerarna vara säkra på att allt går rätt till och att inga misstag begås. Av-isningen var fullständigt nödvändig för att kunna flyga idag.

Vi hade alla möjliga passagerare med ombord idag. Svenskar, utlänningar, bebisar, ungdomar, affärsmän... Den sötaste var nog ändå en norsk skogskatt som likt en sann globetrotter satt och kikade på oss i sin kattbur.

Av Helga - 11 januari 2010 08:31

Jag började jobba sent igår kväll och åkte på en kort övernattning i södra Sverige. Det var rejält blåsigt både vid inflygningen igår natt och vid starten nu på morgonen...

Vår kapten var rolig när han innan start skulle kontrollera förhållandena på vingarna. Det checkas både utifrån och ibland även inifrån om det har bildats is där eller om det är snö som behöver spolas bort innan start. När han tittade ut där vid nödutgångarna sa han sakta;

- En, och så vände han sig åt andra sidan ...

- Två.

Bra sa han...

- då kan vi flyga idag också ...

Av Helga - 10 januari 2010 12:38

Idag sticker båda ungdomarna och maken till Stockholm för att spela matcher. Maken ska både hoppa in som coach och skjutsa. Jag ska passa på att göra en kurs på datorn för jobbets räkning som är obligatorisk.

Fashionhaggan undrade vad det är vi ska läsa på till nödträningstestet så det kan jag ju berätta här. Det är två manualer som berör alla regler för flygning som myndigheterna bestämmer, rutiner ombord, nödutrustningen och hur den fungerar, akutsjukvård och vilken utrustning vi har vid sjukdomsfall. Vi gör träningsdagar varje år och vi har en skrivning som man måste ha 90 % rätt på för att bli godkänd. Testet går på tid och det är alltid nervöst innan man är klar med den. Klarar man inte skrivningen är man inte godkänd för flygning förrän man gjort en ny nödträningsdag och ett nytt test som man klarat av.

Hu så himlans trist det där lät!!! Men så är det - även en glättig och glamourinriktad flygvärdinna måste också kunna det tråkiga

Av Helga - 9 januari 2010 09:45

Det blev en aktiv dag igår. Jag pluggade inför nödträningen, städade hela huset tillsammans med maken och handlade mat. Däremellan ingår  ju det vanliga typ plock, diskmaskin, tvättmaskin, laga mat, tömma förpackningar, skjutsa... Det är nästan så att det är mer avkopplande att jobba emellanåt.

Idag blir det lite mer korvstoppning från flyghandböckerna och sedan ska vi se dottern spela match. Ikväll blir det lite enkelt umgänge med några vänner i grannskapet. Vi ska äta lite gott och spela Mah Jong...

Nu tror du väl att vi inte gör annat än spelar Mah Jong, men spelet kommer egentligen bara fram 1-2 gånger per år.

Av Helga - 8 januari 2010 11:03

Det har ju varit en ovanlig vinter i Storbritannien och på sistone har det inneburit kaos på Londons största flygplats.

Igår, när jag hade jour, fick jag och två andra hoppa in för en hel kabinbesättning som fått en rejäl försening dagen innan på en Londonflight. Deras tjänstgöringstid måste förkortas dagen därpå pga av detta - vi får ju inte jobba hur mycket som helst som tur är. Efter den flygningen fanns det inte mer jobb åt mig så det var bara att åka hem igen.

Idag har jag pluggat till det årliga nödträningstestet. Tänk om alla hade en test en gång per år där de fick visa att de fortfarande kan sitt jobb...

Uppsala slott... Flustret syns i förgrunden.