Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2009

Av Helga - 7 oktober 2009 09:41

Man får nästan lust att ställa till med bröllop en gång till när man ser det här...

Av Helga - 7 oktober 2009 07:44


Det blev en sväng runt på marknaden igår. Vi gick och gick och inte var det så stor variation mellan de olika knallarna. Men det fanns många olika saker att köpa såsom korvar, renkött, tunnbröd, sylt, handskar, mössor, sockar, remmar, godis, munkar osv osv


Bara ett fåtal hade försäljning av riktigt hantverk och det tycker jag känns tråkigt. Där satt iaf en herre som sålde saker gjorda av gotländskt lammskinn. Flera damer från Estland fanns också där och de sålde tröjor och mössor. En dam kände jag igen från Tallinn - hon brukar stå där vid deras gamla stadsmur och sälja stickade tröjor.


Vi köpte inte så mycket, men några remmar och en Johnny Cash-tröja till dottern blev det. Vi träffade på flera som vi känner och bra många som vi inte känner. Trångt... trångt...


 Den andra bloggen - jag skriver om bråket ombord på Air India här idag...

Knallemarknad i Uppsala  

Marknad i Uppsala... I bakgrunden ser du det relativt nybyggda Uppsala Konsert och

Kongress. Det brukar skämtsamt kallas för Forsmark 4...

Av Helga - 6 oktober 2009 12:31


Nu har jag lämnat Arlanda och jag erkänner att det kändes ganska skönt att strosa hemåt i det fina, soliga oktobervädret.


Jag har svidat om och uniformen har hängts undan för den här gången. Nu blir det lunch och morgontidningen en stund... skönt med en lugn stund här hemma när man stigit upp vid fyra på morgonen.


Senare i eftermiddag, när dottern kommer hem från sin Prao, ska vi åka in till Uppsala och gå på marknaden på Vaksala torg. Där går vi nog mest och tittar, men vill man handla något finns nog det mesta där hos knallarna...



Min andra blogg


spindelnät  

Maken klippte häcken i helgen så nu har spindlarna gått och gömt sig...

Av Helga - 5 oktober 2009 20:15


Jag fick jobb på jouren idag också och hamnade lite norrut i Sverige i eftermiddags...


Det blev inte så mycket tid över till nöjen här, men jag hann gå en sväng på stan och leta kläder till festen på lördag. Jag hittade en kjol och en tunika och det var inte så dumt att ha fått det fixat.


Senare hade jag stämt träff med en kollega och vi åt middag tillsammans på hotellet. Det blev en varsin hamburgare med guacamole och salsa. Nu är det bara att försöka komma i ett horisontalt läge så fort som möjligt eftersom vi har första morgonflighten härifrån imorgon bitti. Piloterna som vi flög upp tillsammans med har avgång efter sju och jämfört med vår flygning känns det som att de ska åka vid lunchtid.

Flört


Min andra blogg

Av Helga - 5 oktober 2009 08:23


Jag har gått in i en period med jourtjänst eller stand-by som vi kallar det i branschen. Igår var första dagen och det var relativt lugnt. Jag hann sortera och sätta in alla foton från sommaren. Dotterns konfirmation och semesterresan till Kefalonia var det flesta korten från.


Foton från sommaren  

Jag vill fortfarande framkalla en del kort...


Sedan gav jag mig i kast med strykhögen - aldrig får jag så mycket struket som när jag har stand-by. Andra aktiviteter såsom bak och städning brukar inte kännas bra att göra på jourtiden. Detta eftersom det när som helst kan ringa och då kan det "brinna i knutarna". Vi ska kunna komma ut till Arlanda inom en timme...


Strykhögen  

Jag kom ner en bra bit i högen innan telefonen ringde...

 

Precis som jag började fundera på om jag skulle kunna åka med och titta på dotterns match så ringde telefonen... Läs gärna mer om gårdagens flight på den andra bloggen. Se länken nedan.


Min Resa i Sverige blogg

Av Helga - 4 oktober 2009 21:07


Det blev en ganska lindrig flygdag... lugnt och skönt!


Det var ju kanelbullens dag idag och det märktes när vi gick med våra försäljningsvagnar. Vem vill inte köpa en varm kanelbulle en dag som denna?


Den andra bloggen


  

Men det här är mina egna bullar...

Av Helga - 4 oktober 2009 10:48


Vi hade iallafall tur med vädret skulle man kunna säga om gårdagen...


Vi skulle ju ut till landet och ta upp båten bland annat. Vi bäddade också ur sängarna, stängde av vattnet, kopplade ur varmvattenberedaren och tömde den och lite annat. På hemvägen kom regnet och vi konstaterade att det är klart roligare att stå ute och fixa med båten när det är uppehåll.


Det var förresten en rolig syn när maken tog av sig jeans, strumpor och stövlar och gick ut i vattnet till lårhöjd för att fixa med båten när den skulle dras upp på båtkärran...


Min kommentar var;

- Du har ju nästan lika snygga ben som Christer Lindarw  Foten i munnen


Den andra bloggen


ljuslykta  

Av Helga - 3 oktober 2009 10:49


Vi är på väg ut till landet för att ta upp den lilla, lilla båten vid den lilla, lilla bryggan...


Innan vi åker ska jag beskriva kryddblandningen, som jag blev så sugen på att göra. Jag läste receptet i MedMeras senaste nummer. Receptet kan du läsa längst ner i inlägget om du vill. Se här hur jag torkar ingredienserna...


Mortla svampen och kryddorna  

Här har jag hällt alla torra ingredienser i en bunke och mortlar lite...


Mortla lite mer  

Här finfördelar jag ännu mer...


Färdigt och förpackat  

Färdigt och förpackat i kryddburkar...

 

Min andra blogg

 

Svampkrydda;

1 kg svamp

2 knippen gräslök

300g persilja

250 g lingon (detta uteslöt jag)

3 rödlökar

2 msk torkade enbär (detta uteslöt jag)

1 dl flingsalt

2 msk svartpeppar, grovmalet


Torka alla kryddor, lök och svamp. Bred ut alla sorter för sig på tidningspapper. Låt torka ca 2-4 dagar. Obs! Rödlöken tyckte jag tog mer tid så den torkade jag i varmluftsugnen... Jag tog också lite egna kryddor som jag råkade ha... Det blev citrontimjan, persilja, rosmarin och gräslök - det kan säkert varieras i det oändliga efter tillgång.

 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards