Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2009

Av Helga - 19 april 2009 19:34


Jag har flugit och farit idag och har nu slutligen hamnat på ett hotell i "världens ände"... Jag och en kollega har ätit middag tillsammans och nu är det bara att ladda om för en tidig start imorgon igen.


Jag firar två år som bloggare idag och undrar vart de här två åren tagit vägen.


  • Ska man fira dagen eller ska man ta fram ett stort täcke och lägga sig under och skämmas?
  • Ska man skratta eller gråta?
  • Ska man hoppa jämfota eller krypa in i ett hörn?

Ibland känns bloggen helt underbar och rolig och ibland kan den kännas lite tung och trög... särskilt när idéerna inte vill poppa upp så lätt.


Hur känner du för din blogg?


Rösta på mig?


Nu blommar både blåsippor och vitsippor hemma hos oss...

Av Helga - 19 april 2009 15:03


Jag är ute och flyger runt idag...


På förra flighten hade vi 45 personer som hörde till samma grupp. Det var unga killar med syskon och föräldrar. Tonåringarna skulle spela ishockey i en turnering i Finland. Först skulle de vara en vecka i Sverige och träna. Ni kan gissa att vi hade mycket bagage i lastutrymmet idag med alla hockeytrunkar.


Däremot var det osedvanligt lugnt ombord eftersom hela gruppen kom från Kanada och de hade haft ett markuppehåll i Tyskland i fem timmar... De sov som stockar hela flighten :)


Rösta gärna här



Av Helga - 18 april 2009 12:28



Ordkunskap


Gillar du ordlekar kan du testa den här som jag snott från en stor morgontidning;



Ta ett ord från vänsterspalten och para ihop med ett ord från högerspalten - uppgiften kräver att man läser orden lite kreativt;


1. Fysik                              A. Ovanligt fågeljaktvapen

2. Ungdom                         B. Biograf

3. Rötslam                         C. Lovsång till större kvarlåtenskap

4. Bärsärk                          D. Slöja

5. Damask                          E. Slaktredskap

6. Korrektur                       F. Utmärkning av vägarbete

7. Nötknäppare                  G. Tillåten hastighet

8. Bordslampa                    H. Trädbeskärare

9. Minsvepning                  I. Örngott för fakirer

10. Arvode                         J. Overall för lingonplockare

11. Snarlik                          K. Verktyg tillverkat av vegetabilier

12. Riskgrupp                      L. Strypoffer

13. Solur                             M. Svampkoloni

14. Lagfart                          N. Rättvisande kronometer

15. Fasansvärd                    O. Dålig fisk

16. Lindansare                    P. Villavägg

17. Serum                           Q Nybyggd kyrka

18. Paradis                          R. Tursamt bridgehemspel

19. Konsekvens                   S. Uppvisningsplats för konståkare

20. Majstång                       T. Puderdosa

21. Hemsida                        U. Slarvig servitris

22. Piggvar                          V. Svinsömn


Rätt svar kommer längre ner...

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_

_
_

Rätt svar;

1-O, 2-Q, 3-R, 4-J, 5-T, 6-N, 7-E, 8-U, 9-D, 10-C, 11-L, 12-M, 13-V, 14-G,

15-A, 16-H, 17-B, 18-S, 19-F, 20-K, 21-P, 22-I. (Källa; UNT)


Rösta gärna här

Av Helga - 17 april 2009 22:19


En fin, solig, ledig dag har det varit här idag.


Jag har gjort en del nytta och så har jag gjort en hel del onytta. Onytta är nog det som jag finner bäst. Som t ex när jag promenerar och lyssnar på fågelkvitter eller när jag sitter ute i solen och läser... Ljuvligt!


Vi har båda ungdomarna på språng på bygden nu. Dottern gick ut för att träffa några klasskamrater och sonen och hans kompis gick också ut en sväng precis. Det blir till att spänna upp ögonlocken med tandpetare och hålla sig vaken en stund till... Hm... tonårstider, hej hej, tonårstider!


Rösta här


Ser du något djur på bilden?

Av Helga - 17 april 2009 08:13


När jag kom hem igår efter en tidig morgonflygning var jag så sömnig så jag sov middag efter hemkomsten och det kan jag berätta är ganska ovanligt... När vi ätit middag blev det en långpromenad med gubben och sedan var jag på topp igen :)


Jag älskar ord och ordvitsar. Nyligen hittade jag en ordlek i en tidning. Här ska du få några exempel;


Dålig fisk =                             FYSIK

Ungdom =                              NYBYGGD KYRKA

Damask =                               PUDERDOSA


Det fanns en hel rad med ord till vänster och en hel rad med förklaringar till höger och så skulle man försöka para ihop rätt ord med rätt förklaring... Det var riktigt svårt, men ack så skoj.


Jag fick en fin teckning av en liten flicka på flighten igår - konst på hög nivå;

Rösta här


Till höger är jag och till vänster är flickan och i mitten är en prinsessa... ;)

Av Helga - 16 april 2009 15:00


Idag hade vi en liten kille, på ungefär fem år, med ombord. Han satt med sin mamma allra längst bak i planet. Han blev väldans besviken när han insåg att det satt en motor precis utanför hans fönsterruta så han inte kunde se ut. Vi hade helt fullt ombord så de kunde heller inte byta platser.


Då sa pojken;


- Jag tycker ni ska ta bort motorn!!


Kanske skulle vi ha testat och sett hur långt vi kommit med bara en motor ;)


Rösta gärna här


 Rosknoppar från förra året kan också vara vackra att se på...

Av Helga - 15 april 2009 20:17


Sonen kom hem rätt så tidigt på eftermiddagen idag så vi hann prata ikapp om veckan i Italien. Rätt vad det var ringde de från flygbolaget också, om hans försvunna väska, och vid fyratiden kom en budbil och resväskan hade hittat hem igen...


Skulle det ha varit någon som hade intresse i att sno hans koffert hade tjuven nog blivit gruvligt besviken för i packningen fanns mest smutstvätt. Du kan ju tänka dig doften av smutstvätt från X antal matcher i en vecka utan möjlighet att tvätta. Strumpor och kalsonger fanns det att byta, men inte matchutstyrsel.


En present hade han fått med sig hem från turneringen och det var en fin väst med ett lokalt idrottstryck på bröstet - ett roligt minne från veckan.


Efter den här veckan påminns jag om något som jag alltid vetat...


Jag älskar mina ungar :)



Rösta gärna här




Av Helga - 15 april 2009 08:20


En lång dag blev det som sagt igår och mycket att göra på flygningen både dit och hem. Flygplanet vi flög är stort och rymmer många... Vi hade nästan 190 matlådor att värma och det går inte att göra samtidigt utan man måste värma en omgång först och sedan ta ut alla de första lådorna och knö in resten och värma dem. Medan resten värms packar man in matlådorna  på brickorna i vagnarna.


När de sista lådorna är klara skyndar man sig att lasta ur dem för att snabbt värma på brödet som ska serveras till maten. Under tiden lastar man de sista lådorna i vagnarna. Det gäller också att hålla tungan rätt i mun eftersom det på sådana här flygningar ofta är många specialmat som måste komma på exakt rätt bricka. Igår hade jag på hemvägen 24 barnmat, 5 olika vegetariska varianter och 4 koshermat att hålla reda på. Strax därefter ville piloterna ha sin mat... ja du förstår att det gäller att hålla huvudet kallt därinne i köket bakom gardinen ;)


Igår hade vi en salig blandning av folk. Vi hade bl a en herre med ombord som jag verkligen undrar hur det gick för. Han var väldigt förvirrad och började med att glömma sitt handbagage i gaten. När vi ropade ut att någon glömt sin ryggsäck visste han inte att det var hans utan det var en annan passagerare som kände igen den. När vi kom fram till destinationen visste han inte var han hade sin plånbok och sitt pass. Jag hoppas någon anhörig mötte honom efter tullen för, som sagt, jag vet inte om han skulle klara sig själv något vidare.


Idag blir en lugnare dag eftersom jag har en strödag ledig...


Jag har fått hem sonen från Italien och det känns härligt! Han fick inte bagaget när han hade landat så det får vi hoppas kommer idag eller imorgon. Resan har varit jättebra och vi hann prata en hel del runt frukostbordet. Jag får nog höra mer efter skolan...


Rösta här


Jag fick lite sticklingar från syrran i fredags. Mårbackapelargon...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards