Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2008

Av Helga - 16 april 2008 14:38


Vi kom till vår europeiska övernattningsort väldigt sent igår kväll och hade då jobbat drygt 10 timmar. Det blev bara att gå in på rummet direkt och krypa ner i hotellsängen. Jag läste igenom lite tidningar innan jag dåsade bort.


Vi hade blivit förvarande om att hotellfrukosten på flygplatshotellet var dyr (29 euro) så kabinbesättningen träffades tidigare före vår flight hem och gick till ett litet café på flygplatsen för att få i oss frukost till ett lämpligare pris (5,70 euro) - se där "tjänade" vi lite pengar...


Idag har vi också en låång arbetsdag men nu är det uppehåll och jag ska ta mig en promenad.


Iförrgår hittade jag inte min digitalkamera och letade som en galning i hela huset. Jag kom på att sist jag använt den var i en sporthall i storstan. Jag ringde dit också men ingen kamera. Jag hade givit upp och kollat upp allriskförsäkringen och allt när den plötsligt dök upp i väskan med matchdräkterna! Det kändes som jag vunnit på lotteri :)


Dock har inte locket till kaffebryggaren dykt upp ännu men det är ju inte hela världen.

Rösta?


Detta köpte jag mig i Helsinborg förra veckan...

Av Helga - 15 april 2008 19:23


Jag har en lång flygdag idag och snart åker vi till ett hotell i en stor Europeisk stad och nannar. Hinner inte roa oss eller se något mycket mer än hotellrummet och flygplatsen tyvärr.


Sov sött!!

Rösta?

Tänk om det såg ut så här ikväll...

Av Helga - 15 april 2008 08:50


Nena berättar på sin blogg om att de snart ska ha konfirmation i familjen och jag vill ge henne ett förslag på en bra bufférätt som är lätt att göra, inte så dyr och som ska förberedas och serveras kall. Många är det säkert som ska till med studentmottagningar, konfirmationer, skolavslutningar mm nu på våren och försommaren...


 Äppelmarinerad Fläskfilé med tillbehör


Helstek örtkryddad fläskfilé och låt kallna. Lägg den sedan skivad i marinad över natten.Sedan är det bara tillbehören som behöver anrättas.


 4 port;

ca 700 g fläskfilé

Kryddblandning; 2 krm pepparmix eller svartpeppar, 2 krm örtagårdskrydda eller liknande, 2 tsk torkad smulad dragon, 2 tsk torkad smulad timjan, salt.


Marinad;

1 dl olja, 3 msk konc. äppeljuice, 0,5 msk starksöt senap, 1 krm svartpeppar, 1 tsk salt, 2 repade stjälkar rosmarin, 2 msk hackad färsk timjan.


Sätt ugnen på 225 grader. Putsa filén helt fri från hinnor och fett. Blanda samman allt till kryddblandningen. Gnid in filéerna. Låt ligga ca 30 minuter. Blanda samtliga ingredienser till marinaden.


Hetta upp en stekgryta med fett och bryn filéerna runt om. Salta. Efterstek i ugn ca 20 min. Låt svalna.


Skiva köttet och lägg i en form så att de ligger lite trångt. Häll på marinaden. Täck över med tätslutande lock och ställ kallt över natt. Vänd några gånger. Ta upp fläskfilén ur marinaden och lägg upp skivorna på ett serveringsfat. Droppa ev. lite marinad över skivorna. Garnera med färsk rosmarin eller persilja.


Gör en sås och servera till;

Blanda 2 dl creme fraiche (ta lätt om du vill) med 2 urkärnade och tärnade rödskaliga äpplen, 1 msk starksöt senap, nymald svartpeppar och 1-2 tsk konc. äppeljuice. Gör såsen i förväg.


Jag har serverat denna rätt med potatishalvor ibland och kall pastasallad eller couscoussallad ibland beroende på hur mycket tid som finns för matlagning på festdagen. Lycka till!


Vill man ha detta som en del av en buffé kan man ju även ha några pajer, kallskuren kalkon, salami eller dylikt, några olika såser eller röror... Bara fantasin sätter gränserna ;)


Rösta?


Av Helga - 14 april 2008 18:57


Det var verkligen roligt att träffa mamma och pappa igen efter deras fyra veckor långa resa till Australien där de hälsat på min syster med familj. De hade massor att berätta och berättelsen började från att de steg i taxin hemmavid och fortsatte ända tills de kom hem igen i fredags. Jag ville höra allt om hur syrran bor, hur det ser ut, hur alla mår och vad de hade gjort både i Singapore och i Australien. Tur att vi hade tid till att bara sitta och fika och prata länge.


Ditresan var kantad av strul... först ramlade pappa (som är 83 år) utanför deras fastighet när han bar ner resväskorna för trappan till taxin. Som tur var bröt han inga ben utan skrapade sig bara på handen. Sedan var det storm i Amsterdam så de blev ombokade via Frankfurt och fick en tio timmars försening till Singapore.


Väl hos syrran har de haft det jättebra. I början hade de ca 40 grader varmt men sedan har temperaturen sjunkit ordentligt succesivt. De hade gjort massor av dagsutflykter och även varit på en tre dagars resa längs Great Ocean Road och sett vackra vyer, stenformationer och koalabjörnar bl a.

     


Mamma och pappa var väldigt glada och nöjda med att de fått komma till min syster en gång - de tror inte de kommer att orka någon mer gång - de är ju trots allt över 80 år båda två.


Jag fick fina presenter också... en kangas/sari, en lavendeltvål, en badväska (ej på bild) och lavendelpåsar. Nu doftar det gott här hemma må du tro!


Tack för att mina föräldrar kommit hem välbehållna - jag har en underbar familj!!!


Rösta?

Av Helga - 14 april 2008 11:54


Det är en alldeles speciell känsla när städningen är avklarad. Det doftar rent och det känns som jag är värd att göra precis vad jag behagar - en skön känsla!


För inte så länge sedan hade jag en flygning till Kroatien och då kom jag att tänka på en gång i min ungdom då jag tågluffade i Europa. Jag och min kompis skulle ta nattåget från Zagreb till Zadar vid kusten. När vi äntrade vår kupé visade det sig att där redan var överfullt och det satt två stora män på våra bokade sittplatser. Det var folk högt och lågt i hela tåget. 


Herrarna som satt på våra sittplaster vägrade förstå vad vi sa och ville absolut inte flytta sig... Envisa som vi var gav vi inte upp - vi hade ju faktiskt betalat till extra förutom interrail-kortet för platsbiljetterna. Vi hittade två yngre killar som kunde lite Engelska och övertalade dem att förhandla med männen som satt på våra platser och om de lyckades få bort gubbarna skulle vi dela våra två platser med de unga killarna. Grabbarna lyckades och vi turades om att sitta resten av resan - båda parter tjänade på detta arrangemang.


Det var nog första och enda gången jag sett folk ligga på hatthyllorna i ett tåg ;)


 Rösta?




Av Helga - 14 april 2008 08:10


Imorse hade vi roligt åt att dottern gjort slingor. Min man frågade dotra om hon kunde räknas till Bimbo-skaran nu... Vi fick rätt roligt för det är verkligen inte i närheten av rätt stil på henne.


Idag ska jag försöka få ordning i detta hem och på eftermiddagen kommer mamma och pappa hit och fikar.






OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


Vad skönt att 42-åringen erkänt - nu får vi hoppas att han låses in för all tid och evighet så han inte kan skada fler människor. Hur är man funtad när man gör sådana här hemskheter mot andra ???????? Man kan ju även fundera över vad som hänt denne man under hans uppväxt ??????




Nu får himmelen tillbaka sin Engla och vi tänker på hennes familj och vänner!

Rösta?




Av Helga - 13 april 2008 20:45


Efter matchen följde en av dotterns kompisar med hem till oss. Hon hade lovat att hjälpa dottern med att slinga håret. Det är första gången som dotra får göra detta och efter diverse pill blev faktiskt båda fina i håret...


Maken och jag hjälptes åt att laga mat idag och det blev raggmunk med bacon och lingonsylt. Jättegott som Mat-Tina skulle ha sagt!



Mamma och pappa har jag bjudit hit på fika imorgon eftermiddag eftersom vi inte hann med att åka till min syster med familj idag. Det ska bli roligt att träffas igen och höra mer om Australienresan.

Rösta?

Av Helga - 13 april 2008 10:12


Nu snurrar tvättmaskinen fylld med sonens lags matchdräkter igen. Vi tar ofta hand om tvätten efter matcherna eftersom maken brukar få låna stället till sitt breddlags matcher. Alla utom sonen är vakna och igång här i huset...


Snart ska jag och dottern gå igenom hennes garderob och rensa ut sådant som hon inte längre kan ha. På eftermiddagen ska vi se dottern spela match och sedan är vi bjudna till min äldsta syster på fika för att fira ett syskonbarn men jag tror inte vi hinner dit den här gången tyvärr.


Mamma och pappa kom hem från Australien i fredags och vi har bara pratat i telefonen än så länge. Jag ska svänga förbi dem idag eller locka hit dem på fika imorgon - vi får se! Jag är ju väldigt nyfiken på att höra alla detaljer om resan och om hur de haft det hemma hos min nästäldsta syster där nere "down-under".

Rösta?


Lite loppisfynd från förra året - bilden är tagen på landet...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards