Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 28 september 2007

Att spela Mah Jong...

Av Helga - 28 september 2007 08:28

Jag blev väckt av ett SMS från ena syrran. Hon har ju 8 timmars tidskillnad där hon bor så jag förlåter henne så klart och jag kunde ju ha tänkt på att stänga av mobilen igår kväll. Maken har stuckit till jobbet och jag börjar flyga igen först på eftermiddagen. Båda ungdomarna har studiedag och sover som klubbade. Det är skönt för dem att få en långhelg - det behövs mellan alla träningar och läxor.


Filifjonkan skriver om att spela Mah Jong och då kommer jag att tänka på min barndom. När vi bodde i Asien lärde sig mamma att spela Mah Jong, av några damer. Sedan lärde hon alla oss i familjen och det spelet har roat oss och släkten genom hela livet.


 Alla i vår familj och alla mina kusiner äger varsitt spel och nu när vi är vuxna har vi som tradition att träffas på trettonhelgen för att spela Mah Jong och äta knytmiddag.


Tänk att ett spel kan vara roligt så länge, som för oss i över 40 år. Alla nya som tillkommer i släkten svågrar / svägerskor och barn (stackrarna) har fått lära sig spela också och det gäller att ha huvudet på skaft för vi kör kinesreglerna och det är mycket att hålla reda på...


Nej, nu blir det frukost och en mysig stund med morgontidningen. Ha en fin dag!



 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

28 september 2007 09:10

Godmorgon Helga oj då sådana väckningar gör att man blir lite stirrig resten av dagen, Man tror något hänt om det ringer på natten men kul att tala med sin syster kan jag tro. Men så trevligt med er Mahjongande eller Kyodai fint spel du har med, Bra sätt att träffa hela släkten med Mahjong.Det är lite tankeverksamhet i spelet..Men jag ramlade in på Jewelquest också ett samma ide spel nästan men det var kul är på nivå 2 så idag är det segt Du får ha det bra på din flygtur och ta väl hand om dig..

http://filifjonkan-se

 
Pialotta

Pialotta

28 september 2007 11:37

Det var en fin tradition det där. Säkert roligt att samlas om det spelet:-)
Jag gör vad jag kan på Kafferasten för att stödja Burma.. dagen idag uppmanas så många som möjligt att göra detta.. så idag är det RÖTT som gäller..
Tjingeling o ha en goer dag

http://kafferasten.blogg.se

 
helga

helga

28 september 2007 12:39

PiaLotta; Jag ska jobba i em i en blå uniform. En detalj kanske kan fixas...Bra att du sprider infon...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

28 september 2007 18:08

Mahjong är det, det spelet som finns hr med svarta prickar på..sånt som man lägger rätt antal prickar mot samma antal....svårt att förklara men jag hoppas du förstår..
Underbar dag idag här i Värmland...målat klart hos mor och far så nu värker hela kroppen ännu mer än igår, ikväll kycklingtacos med gubben och en stor kall öl....
kram på dej och ha en bra helg..kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
helga

helga

29 september 2007 13:24

Kicki; Du tänker nog på domino. Mah Jong spelar med 4 spelare, man bygger upp brickorna som murar och samlar på olika "händer" - lite som poker kanske...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
-Nena-

-Nena-

29 september 2007 17:03

Åh Mah Jong älskar jag att spela på datorn. Visste knappt att det fanns som "riktigt" spel. Skulle vara kul att testa faktiskt.
Kul tradition.

http://nena.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards